Recenze: Drahokam je nervy drásající drama, kterému vévodí Adam Sandler ve své vrcholné formě

Máme tu další poklad z Netflixu.

Je to tak, Drahokam je nejnovějším dílem z produkce výše zmíněného streamovacího servisu. Tentokráte nám Netflix a spol. přináší trochu jinou podívanou, z níž budete neustále vynervovaní. Tvůrci schválně vytvořili uspěchanou atmosféru snímku, která je krajně iritující. To samé platí i o samotných dialozích postav, které se neustále překřikují a mluví překotně jedna za druhou. Na jednu stranu nám to jako divákům hodně vadí, na stranu druhou to byl zjevný záměr Bennyho Safdieho a Joshe Safdieho (oba se podíleli na filmu jak režijně, tak scenáristicky). V tom je však to kouzlo, protože ono nás to totiž štvát má. Bratři Safdieové úmyslně zvolili vypjatou a nervy drásající náladu, která nás emocionálně vyždímá a díky níž nás Drahokam nepustí od začátku až dokonce. Zásluhou nikdy se nezastavujícího děje s rychlým spádem, nemáme šanci ztratit koncentraci.

Seznamujeme se zde tedy s Howardem, výřečným židovským klenotníkem z New Yorku. Ten má oblibu v podvádění a sázení. Jednoho dne se mu pod ruce dostává cenný drahokam, který hodlá prodat a dobře si vydělat, jenže Howard ho záhy ztrácí. Nehledě pak na to, že jsou mu v patách kumpáni jeho protivníka, kteří po něm vymáhají peníze, co dluží. Vše se mu neustále rozpadá pod rukama, a když už se zdá, že to jde k lepšímu, tak se Howard svou ctižádostivostí opět dostane do problému. Naštěstí má však Howard svou výmluvnou pusu, která ho vždycky nějak zachrání…

Na první pohled se z výše zesumírovaného děje může zdát, že Howard není úplně protagonista, kterému bychom fandili. A ono to tak víceméně je. Ale je v tom háček. Hlavní postava nás sice po většinu času štve a je zřejmé, že nejde o zcela korektní osobu. Jenže v průběhu se něco zlomí (snad i díky Sandlerovu výkonu, ale o tom až za chvilku) a my s ním začínáme soucítit a přejeme mu úspěch, protože i přes všechny jeho nedostatky, nejde o zcela zkaženou postavu.

Za tuhle hlubokomyslnost však vděčíme především již zmiňovanému Adamu Sandlerovi v hlavní roli. Ten předvádí neskutečně vrstevnatý a výrazný výkon a dokazuje, že je víc než poťouchlý komik, co dělal snímky jako Jack a Jill apod. Zde se Sandler ukazuje jako kvalitní herec, který ze sebe umí dostat opravdu všechno. Sandler vyniká zvláště v emocionálních scénách (jednu takovou, velmi výraznou, má například s jeho manželkou, kterou ztvárňuje Idina Menzel) či ve vypjatých momentech, kdy je donucen k četným slovním potyčkám s ostatními postavami a herci. Z těch stojí za zmínku například Keith Williams Richards, LaKeith Stanfield, Julia Fox, Kevin Garnett nebo Eric Bogosian a další.

Nikdy nekončící „dialogy“ jsou proloženy hudebním doprovodem, který dotváří celkovou podívanou.S tím vším souvisí i editační a zvuková stránka snímku, která je velmi povedená a zajímavě zrealizovaná. Klipovité prostřihy dobře nahrávají rozhozené a uspěchané atmosféře, což doplňuje i zvukové provedení. Jak již bylo zmíněno, postavy zde neustále mluví jedna přes druhou, s čímž si tvůrci dobře pohráli a vytvořili rušné prostředí, kdy zde nenajdete jedinou minutu ticha a klidu. Nikdy nekončící „dialogy“ (či spíše překrývající se monology jednotlivých charakterů) jsou pak navíc proloženy hudebním doprovodem, který dotváří celkovou podívanou.

V závěru je Drahokam bezesporu nevšední snímek, který stojí za to vidět. I když nás bratři Safdieové neustále tahají za nervy nikdy neutichajícími překřikujícími se postavami a neustále se měnící akcí, tak však i právě z tohoto důvodu drží naší neustálou pozornost. Tu si osvojuje i Adam Sandler coby nevšední protagonista, který podává jeden ze svých nejlepších výkonů za delší dobu a ukazuje, že když chce, tak zkrátka umí. Ano, sice z této podívané budete mírně vystresovaní, ale stejně tak se od ní nebudete moci jen tak odtrhnout, neboť je opravdu tak poutavá.

Když se podíváš hodně z blízka, tak uvidíš svoje oko.

Tak už sakra zavěs!

A pak mi ukázal TAKOVÝHLE drahokam!