Recenze Attila: Příběh slovenského mistra v MMA je sice zajímavý, ale po chvíli začne trochu nudit

Jak dal Attila Végh přes nos Vémolovi a jiné příhody z jeho života.

Přesně o tom je filmový debut Petra Větrovského, který se na Attilovi podílel jak režijně, tak scenáristicky. Tato nezkušenost je však bohužel na výsledku trochu znát, stejně jako je patrné jeho zapálení pro zvolené téma. A tak se ve snímku poněkud podivně mísí dva kontrastní prvky.

Na jedné straně nabízí Větrovský zajímavý příběh se silným úvodem. Zprvu sledujeme začátky Attily Végha, které rozhodně nebyly jednoduché, a to kam až se obyčejný kluk ze slovenské vísky vypracoval, je zajímavé i inspirativní. Celé je to také okořeněné o svědectví ze strany jeho rodiny a přátel, které je sympatické a upřímné.

Popisuje dění téměř den po dni.Jenže na straně druhé se zhruba v druhé polovině začíná snímek až přílišně vléct. V jedné chvíli se zaměřuje na Véghovy nadcházející zápasy, jeden po druhém, a to až moc detailně. Popisuje dění téměř den po dni a sleduje jeho tréninky a denní rutinu příliš podrobně. I když tenhle aspekt může někomu připadat zajímavý, tak běžného diváka to až tak neosloví a spíše díky tomu ztratí pozornost. Nejvýrazněji je toto znát při přípravách na onen osudný zápas s Karlosem Vémolou. Všichni jsou na něj zvědaví (i když divák ví, jak to dopadne), ale Větrovský bezdůvodně rozvléká děj ve snaze vytvořit napětí, avšak v závěru nás tím spíš unudí, což je škoda.

Nehledě pak na občasný patos, který se ve snímku objevuje. Sice je zde snaha o to, vytvořit dojemné momenty, ale v závěru to vše vyznívá tak nějak strojeně. Jako univerzální příklad poslouží „improvizovaný“ photoshoot, když Véghova manželka oznámí, že je těhotná. Samotný moment je sympatický a jímavý, ale díky vyumělkovaným pózám před kamerami bohužel trochu ztrácí na celkovém dojmu. To samé lze říct o chvíli, kdy zmíněná Véghova manželka porodí, po čemž opět následuje focení a idylka, tentokráte přímo na porodním sále. Tím se podkopává celá důležitost a intimnost situace, která nabývá trochu bulvárního charakteru, což je škoda.

Dalším prvkem v dokumentu jsou komentáře Véghy, jeho rodiny i přátel. Ty většinou nabízejí zajímavý vhled do situace a někdy i pobaví. Jenže ve snímku je těchto promluv opravdu dost (což by ani tak nevadilo, neboť je to základní rys tohoto žánru), ale dost často se opakují a zhruba ve dvou třetinách už nepřináší nic nového. Například samotný Végh vlastně nemluví moc o ničem jiném než jen o taktice, kterou použije při zápasu, nebo o tom, jak trénuje a podobně. Po chvíli tak zjišťujeme, že vlastně pořád dokola vypráví to samé.

Poslední výraznou stránkou, která stojí za zmínku, je zde hudební doprovod. Ten je převážně tvořen kousky rapperů jako je Rytmus nebo Majk Spirit. I když toto nemusí být úplně žánr pro každého, tak k celému filmu a jeho atmosféře prostě sedí a drsné noty a texty ho dobře doplňují.

Attila je nevšední podívaná, která má sice své mouchy, ale v závěru vyhrává zajímavý a inspirativní příběh titulního MMA zápasníka. To ale nic nemění na tom, že by snímku neuškodilo trochu zkrácení a chvílemi ho malinko osekat, co se týče komentářů. V serióznosti nepomáhají ani momenty plné patosu. Právě v tom se ukazuje Větrovského začátečnictví, protože prostě nevěděl, kdy přestat. Co je však znát nadevše, je jeho zápal pro věc, což stojí za to ocenit. Škoda je, že výsledek není úplně pro každého, běžný divák jím sice nebude úplně pohlcen, ale fanouška MMA si Attila jistě získá.

Zamyšlení na schodech a póza ala Rocky nesmí chybět.

Vémolo, pojď si pro mě!!

A tak jsem mu dal přes nos.