Recenze Bloodshot: Komiksový Terminátor se marně pokouší vyrovnat svým slavnějším protějškům

Současný superhrdina vzniká v důsledku rozvoje moderních technologií.

Americké vydavatelství komiksů s názvem Valiant Comics běžnému českému divákovi nejspíše nic neřekne. V porovnání s obdobnými společnostmi jako DC Comics nebo Marvel Comics se jedná v podstatě o nováčka, který v této branži začal působit až v roce 1989. Ačkoliv s nimi má společného více, než se na první pohled může zdát. Úplně poprvé se tímto snímkem představuje rovněž na filmových plátnech.

Elitní voják Ray Garrison je ochoten oddaně sloužit své vlasti a případně za ni položit i život. To se nakonec při jedné jeho misi stane, ale následně je tajnou organizací Rising Spirit Technologies opět přiveden mezi živé. V jeho krvi se po tomto zákroku nachází obrovské množství nanobotů, díky nimž není možné ho zabít nebo jinak zastavit. Později ovšem zjistí, že stejná společnost, která mu poskytla nejrůznější fyzická vylepšení, zároveň cíleně manipuluje s jeho vzpomínkami ve svůj prospěch. Přestože je pro něj těžké rozeznat realitu od fikce, rozhodne se vymanit z jejich moci.

V první řadě je potřeba ocenit vynikající efekty, zvláště při akčních scénách. Při některých záběrech má člověk dokonce pocit, jako by se ocitl v nějaké počítačové hře. Kamera si zlehka poletuje vzduchem a pohybujeme se v detailně propracovaném prostředí. Sledujeme vytváření virtuálního světa za pochodu. Drobné nanočástice se působivě rozviřují kolem při výbuchu hlavního hrdiny na malé kousíčky a podobně. Z vizuálního hlediska se zkrátka jedná o impozantní podívanou.

Nicméně v dalších částech už to začíná celkem drhnout. Dějová linka je vlastně dost strohá a průměrně inteligentnímu divákovi je brzy jasné, o co ve filmu půjde. Jednotlivé postavy mají jasný charakter, který se v průběhu nijak nemění. Ani se nedozvíme moc o jejich motivaci k jednání. Vše se nedá vysvětlit pouze naprostou loajálností k vlasti. Jedinou komplikovanější osobou je právě Ray neboli Bloodshot. Zastává sice plně vojenské zásady, ale zároveň je ve jménu pomsty schopný chladnokrevně zavraždit člověka.

Vlastně se přímo podbízí možnost s ním sympatizovat kvůli dalším souvislostem, jenže je tu jeden velký problém jménem Vin Diesel. Do role urostlého vojáka se tento charismatický herec jistě hodí. Ale už je těžší si k němu vybudovat nějaký vztah, protože vypadá po většinu času strašně tvrdě a nepřístupně. Nejspíše za to může také fakt, že nasadí jeden neměnný výraz, který si po celou dobu drží. Nelze se ovšem ubránit dojmu, že kdyby byl zvolen herec s milejším vzezřením, člověku by více přirostl k srdci.

Téma manipulace má značný potenciál, zde ale bohužel není rozebráno příliš do hloubky. Téma manipulace má značný potenciál, zde ale bohužel není rozebráno příliš do hloubky. Spíše jsme častěji svědky přehnaných akčních scén, které veškeré psychologično pohřbívají. Zároveň by se dalo diskutovat o realističnosti, která není na moc vysoké úrovni, přestože se snímek sám pasuje do skutečného světa.

Celkově tomuto filmu chybí jeden velmi klíčový element, a tím je humor, který by mu dodal trochu nadhledu. I když se chudák geniální ajťák snaží dělat srandu sebevíc, prostě na to sám nestačí. Zvláště když se všichni kolem něj berou strašně vážně. Jak je zřejmé z mnoha příkladů, těmto žánrům neuvěřitelně prospívá, když občas někdo utrousí nějakou nejapnou poznámku nebo vtip. Byť je zřetelné, že se Bloodshot pokouší svézt na vlně popularity komiksových předloh, nesnaží se za každou cenu napodobit své konkurenty, což je příjemný bonus. Každopádně se jim kvalitou nedokáže vyrovnat, ale třeba může napravit tyto chyby ve svém dalším plánovaném počinu.

Moderní Terminátor v akci.

Ty červené oči vůůůbec nevypadají děsivě…

Vyhovuje mi mít pořád jeden a ten samý výraz. Máš s tím jako nějaký problém?