Recenze Za každou cenu přežít: Příliš krátká Netflixovka, ve které hrdinové skonají ještě dříve, než je stačíme blíže poznat

Než přijde světová katastrofa, předčasně panikařící lidé se navzájem vyvraždí.

Kanadský thriller vypadá na první pohled celkem slibně. Nabízí neokoukané herce, nádhernou přírodu a mladého tvůrce, který má šanci vymanit tento druh filmu z určité škatulky. Bohužel se tak nestane, ačkoliv se některým často opakujícím klišé pokouší vyhnout.

V odlehlém výcvikovém táboře se sejde skupina lidí, aby absolvovala kurz přežití.V odlehlém výcvikovém táboře se sejde skupina lidí, aby absolvovala kurz přežití. Chtějí být dobře připravení na den, kdy nadejde katastrofa světových rozměrů. Tou může být v podstatě cokoliv – velká vlna migrace, důsledky globálního oteplování, pandemie nebo hladomor. Trénink probíhá dobře do té doby, než dojde k nečekané nehodě. Přítomní svědci se neshodují v tom, jak nastalou krizi vyřešit, proto se z toho stane boj o holý život.

Pokud toužíte po pořádné zimě, která k nám letos tak nějak nedorazila, potěší vás záběry na zasněženou krajinu. Navíc vás jako diváka čeká i vcelku příjemná procházka lesem, přestože ústřední aktéři si ji tak neužijí. Prostředí vlastně dokonale splňuje kritéria pro tento žánr. Kolikrát kamera dlouho zabírá scénu přes větvičky stromů nebo dronem ze shora, což jen podtrhne krásu a tajuplnost okolí.

Nejdříve nás unaví pomalý rozjezd, ve kterém jsou naznačeny pouze základní informace o zúčastněných. To se neděje moc zajímavou formou, jen si mezi sebou nepříliš otevřeně povídají. Zlověstný hudební podkres ovšem zvěstuje blížící se nebezpečí. Teprve po půl hodině se to začíná rozjíždět a člověk má radost, když konečně nastane nějaká ta akce (třebaže není příznivec filmového ani jiného vraždění). Jenže události najednou naberou takový spád, že než se stihnete vžít do příběhu, zbude tam pouze jedna postava.

Nehledě na to, že jednání některých osob není úplně logické. Například když někoho hledáte a všude kolem je sníh, nejsnáze ho najdete podle stop. Zvláště vytrénovaný kouč, který vede kurz pro přeživší, by o tom něco mohl vědět. Občas si zase neuvědomuje důsledky svých činů a překvapeně jim přihlíží. Když se to zrovna hodí, zmizí jen tak z dění, aniž by bylo blíže vysvětleno, kam se poděl.

Na druhou stranu nás snímek dokáže i zaskočit, protože se autoři nechtějí držet zažitých stereotypů. Pozornost není zaměřena jen na jednoho jedince, jak to bývá obvyklé, tudíž je těžší předvídat, kdo to zrovna schytá. V příběhu dokonce Afroameričanka představuje nejsilnější článek celé party. I když to někomu může připadat jako zbytečné tlačení na pilu z hlediska genderové a rasové vyváženosti, tak není třeba se kvůli tomu hned hroutit. Koneckonců mužských macho hrdinů bílé rasy jsme si v minulosti užili až příliš.

Ani jednu z postav nepoznáme blíže, proto je snadné všechny považovat za psychopaty, kteří se do problematické situace dostali zcela sami. Z toho důvodu s nimi vlastně moc nesoucítíme. Děj se v půlce náhle zrychlí a až do konce nezvolní. Kdyby se tak stalo, možná by se mu podařilo vystavět napjatější atmosféru. Přínos filmu je možné vidět v tom, že představuje lidi plné strachu z budoucnosti, kteří na našem světě nejspíše skutečně existují. A když jde trochu do tuhého, jsou schopni udělat prakticky cokoliv. Aby to pochopil každý, na konci se pateticky zopakuje předchozí proslov kouče k zdůraznění poselství. Tohle chtěl režisér a scénárista sdělit celým snímkem? Po zhlédnutí v nás nezanechá hlubší zážitek, ale k současné situaci se vlastně tematicky hodí.

Co se asi může stát, když se sejde partička vyděšených lidí se zbraněmi?

Tenhle výbuch nebyl nic moc, zkusíme další.

„Vidím rozumné občany, kteří musí držet pospolu.“