Recenze: Jmenuju se Dolemite je etnicky založená podívaná, které vévodí Eddie Murphy

Byl jednou jeden stand-upový komik…

A ten se jmenoval Rudy Ray Moore. Začátky měl krušné, ale pak přišel s alter egem jménem Dolemite a vše se rázem začalo obracet k lepšímu. Vymýtal sály, jeho nahrávky šly na dračku, zkrátka z něj byl, zejména v černošské komunitě, hit. Rudy si však rozhodne splnit ještě jeden celoživotní sen, a tím je natočit vlastní film. A tak v roce 1975 vzniká Dolemite. Nikdo, Rudy ani jeho věrní spolupracovníci, si však nedokázali představit, v co se toto dílo vyvine.

Tak zní krátká premisa netflixovského snímku Jmenuju se Dolemite, který sleduje život slavného afroamerického komika, a především vznik jeho filmu Dolemite. Jedná se o poněkud nezvyklou biografii, u které divák potřebuje chvíli čas, než mu sedne. A nemusí sednout každému. Protagonista Rudy Ray Moore je totiž neotrlý a jeho vtipy často (nebo spíš většinu času) hraničí se vkusností. Je zkrátka velmi sprostý a nepárá se se slovní zásobou, což nemusí všem úplně vyhovovat. Avšak v této jeho nevázanosti je jakási krása, která dokáže dost dobře uchvátit, když se jí poddáte.

Murphy zde podává jeden ze svých nejsilnějších výkonů za hodně dlouhou dobu.Za to ale může především Eddie Murphy ve zmíněné hlavní roli. Murphy, který je sám populárním komikem své doby, zde podává jeden ze svých nejsilnějších výkonů za hodně dlouhou dobu a ukazuje, proč se vlastně prosadil, a že okaté komedie typu Zamilovaný profesor, nedokazují jeho plnohodnotný potenciál. Není tak divu, že si Murphy za tuto roli vysloužil nominaci na Zlatý glóbus. Jeho přednes je zde nejen věrohodný, neboť se do role opravdu vžil, ale je i vrstevnatý a jeho protagonistu si lehce oblíbíme, právě díky tomuto ztvárnění.

Skvělé je však i vedlejší obsazení, které je Murphymu velkou oporu, bez něhož by to často nefungovalo. Objevuje se tu téměř ansámbl slavných černošských jmen, ze kterých stojí určitě za zmínku Wesley Snipes jako herec D’Urville Martin. Role to sice není nijak obzvlášť velká, ale Snipes ji dokázal náležitě zvládnout a podává velmi výrazný a zapamatovatelný výkon. Zkrátka dokazuje, proč je vedle Murphyho, jednou z největších hvězd na place. V dalších rolích se pak významně objevují Tituss Burgess, Da’Vine Joy Randolph, Keegan-Michael Key, Chris Rock, Craig Robinson, Mike Epps nebo třeba rapper Snoop Dogg.

Ze zmíněných jmen je jasné, že se jedná o víceméně černošský film. Na tom však není nic špatného. Ano, není úplně pro všechny, ale režisér Craig Brewer ho dokázal zpřístupnit pro všechny. Jisté kulturní narážky tu sice jsou, ale Brewer za pomocí scénáře, na kterém se podílelo duo Scott Alexander a Larry Karaszewski, to udělal stravitelné pro všechny. Byť tu etnicita hraje velkou roli, tak není to tou primární pointou, tou je příběh nadějného a férového komika, který se stal ikonou pro mnohé a založil dokonce i něco jako pra-začátky rapu. V tom je kouzlo této podívané, které diváka přímo vtáhne, je to její hlavní hrdina, se kterým se dokážeme vžít.

V dotváření celkové atmosféry pak hrají velkou roli i různé detaily, díky nimž se umocňuje celek. Jde zde v první zejména o skvěle vybrané dobové kostýmy. Barevné šatníky hrdinů zkrátka přitáhnou pozornost publika na první dobrou. Prostředí sedmdesátek pak doplňují i autentické lokace, na kterých se snímek odehrává. V poslední řadě pak také stojí za zmínku hudební doprovod, který složil Scott Bomar. Jeho soundtrack je dostatečně poutavý a dobře si pohrává s náladou celé podívané, jejíž nedílnou součástí je.

Jmenuju se Dolemite je v humornou i dojemnou podívanou, která je především úctyhodnou výpovědí o životě idola jedné generace. Rudy Ray Moore pro mnohé byl, a dodnes ještě pro některé je, legendou ve svém oboru a nový snímek z dílny Netflixu tuto jeho osobnost zobrazuje věrohodně. Za to však toto dílo vděčí z největší části Eddiemu Murphymu, jehož herecký koncert po dobu dvou hodin sledujeme na obrazovce. Zkrátka Jmenuju se Dolemite je sympatická a nezávazná podívaná, která možná není pro všechny, ale pokud třeba máte rádi Murphyho, tak určitě stojí za to vidět.

Nemáte cédéčko Justina Biebera?

Tak začneme s tím scénářem: Byl jednou jeden Dolemite…

Co říkáte, že mi tahle barva nesluší?!