Recenze Malá mořská víla: Díky okouzlující hlavní hrdince omluvíme klopýtající děj

Nové disneyovce chybí fantazie a zachránili ji jen herci.

Tenhle příběh snad každý zná. Ariel (Halle Bailey) je fascinovaná lidmi a světem na pevnině, k nelibosti jejího otce, krále oceánů Tritona (Javier Bardem). Sbírá cetky z potopených lodí a ze střípků si skládá idealizovaný obrázek o těch, co žijí na souši. Když je v bouři svědkem nehody jednoho korábu, zachrání topícího se muže, prince Erika (Jonah Hauer-King). Od té chvíle už není cesty zpět a Ariel hledá způsob, jak se dostat na souš. Její zákeřná teta Uršula (Melissa McCarthy) jí nabídne pomoc, ale za velmi vysokou cenu…

Malá mořská víla baví jak pod vodou, tak na souši. První část filmu se kocháme krásným barevným světem korálů a ryb, duhovými ploutvemi mořských víl i jejich vlnícími se pramínky vlasů. Když se děj přemístí na souš, je tu zase působivý palác, projížďka v kočáře, trhy plné ovoce a květin. Je to příjemná podívaná, ale ne strhující. Všechno je to hezké, ale víme, že příběh je to celkem prostý a nebylo třeba jej natahovat na 135 minut. Ano, každý divák už pochopil, že Arielu i prince spojuje, že touží po dobrodružství a objevování nových míst, zatímco jejich rodiče mají předsudky a přehnané obavy. Ještě je tu vsunuta podivná minizápletka o princově původu, která nikdy nedojde ke smysluplnému vyústění.

Disney modernizoval Malou mořskou vílu, ale ve studiu si možná nevšimli, že dnešní děti mají potíž udržet u něčeho pozornost dvě minuty, natož víc jak dvě hodiny.Disney modernizoval Malou mořskou vílu, ale ve studiu si možná nevšimli, že dnešní děti mají potíž udržet u něčeho pozornost dvě minuty, natož víc jak dvě hodiny. Čím menší jsou vaše ratolesti, tím hůře stravitelná podívaná to bude. Zvířata jsou realistická, ale bez jakékoli invence, tím pádem celkem nezajímavá. Dívat se na honičku s velkým bílým žralokem, který vypadá realisticky, od toho tu máme Čelisti a ne pohádku.

K Disneymu automaticky patří líbivé písničky, které oživí děj, ale tady nás spíš unudí a jsou možná nejslabším článkem filmu. Většina skladeb je melodicky naprosto nevýrazná a texty děj neposouvají dopředu. Asi jedinou výjimkou je Pod hladinou s karnevalovým nádechem. V českém znění uslyšíme Marka Lamboru, Natálii Grossovou, Miroslava Etzlera či Jana Dolanského.

Hlavním tahákem Malé mořské víly byl vždycky podmořský svět a naivní hrdinka, které fandíme. Obojí v hrané verzi animované klasiky funguje. Pod vodou spatříme nádherný barevný svět a představitelka Ariel Halle Bailey je okouzlující. Bohužel děj se táhne, hudební vložky jsou nezajímavé, a zatímco ve vedlejších rolích zapůsobí Bardem i McCartney, Arielini zvířecí kamarádi vypadají úplně obyčejně a jsou docela otravní. Příběh je pro starší děti trochu nezáživný a pro prcky zase obsahuje moc divoké pasáže se žralokem či v bouři. Herci ale udrží film nad hladinou.

Ariel touží žít v jiném světě.

Malá mořská víla (2023)
(Foto: Walt Disney Pictures)