Recenze: Bankéř zaujme obsazením i vychytanými dialogy

Americký sen je pro všechny, i pro ty s jinou barvou pleti.

Bernard Garrett (Anthony Mackie) a Joe Morris (Samuel L. Jackson) nám poví příběh o tom, jak dva chytří muži tmavé pleti obešli rasistická omezení své doby. Příběh, který se skutečně stal, a to v době ještě poměrně nedávné. O jejich osudech jste navíc pravděpodobně neslyšeli, takže je děj po celou dobu příjemně napínavý a překvapující, i když jsou charaktery idealisticky učesané pro potřeby filmového průmyslu. Inspirativní Bankéř je ke zhlédnutí na Apple TV+.

Ocitáme se v Los Angeles 50. let.Ocitáme se v Los Angeles 50. let. Prakticky už od dětských let poslouchá Garrett od svého okolí, a to i od těch nejbližších, že se svou barvou kůže si může o některých svých snech, konkrétně o americkém snu, nechat opravdu jen zdát. Přesto se pokouší podnikat v realitách, ale v této době nechtějí běloši černochy ani za sousedy, natož aby jim byli ochotni prodat nemovitost nebo poskytnout půjčku. Bude potřeba tuhle nepřejícnou společnost trochu převézt.

S pomocí Morrise takřka vycvičí celkem prostého, ale podnikavého Matta Steinera (Nicholas Hoult), který má pro veřejnost tu “správnou” barvu kůže, aby ztvárňoval jejich partnera. Jednoduše se stane navenek tváří jejich byznysu. Všechno klape, dokud se nerozhodnou starat o něco víc než o svůj prospěch. Chtějí pomoct černošské komunitě v Garrettově rodném Texasu, jenže tento stát na posun v oblasti tolerance společnosti není ještě vůbec připraven.

Hlavní hrdina je vždy vážný, trošku suchar, umí z hlavy spočítat jakýkoli matematický problém, ale film z něj nedělá superhrdinu, aby do toho trousil hlášky. V tom ho doplňuje rozvernější, ale rovnocenný partner, protřelý Morris. Fanoušci smíchu Samuela L. Jacksona si ho užijí, protože se rozezní v mnoha scénách. Hoult ztvárňuje schopnou loutku, není úplně hloupý, ale evidentně o dost naivnější, a i přes nějaký ten neúspěch byla jeho cesta životem mnohem snazší. Každý z herců má odlišnou roli a ztvárňuje ji na výbornou.

Užijeme si krásné budovy, kostýmy i auta, atmosféra je podtrhnuta skvělou jazzovou hudbou. Tématika nám napoví, že jde o ideální snímek především pro diváky, kteří ocení promyšlený příběh a preferují dialogy před divokou akcí. Ale nemusíte se vyznat v realitách ani bankovnictví, abyste si film vychutnali. Bojuje se tu přece jen za jisté základní hodnoty a principy, které jsou srozumitelné (doufejme) všem.

Líbivý snímek inspirovaný skutečnými osudy je ideální kombinací humoru, chytrosti a dramatické nespravedlnosti. I když se snaží obchod s realitami a bankovnictví podat tak zajímavě, jak to jen jde, přece jen ve druhé polovině trochu ztrácí dech a naši pozornost. Vzhledem ke svému tématu je však zpracován velmi srozumitelně a zábavně, protože se snaží zabývat hlavně lidskými osudy. Takto dobře napsaný i obsazený snímek přirozeně vyčnívá z průměru.

„Na bílý musíš s golfovou holí!“

„Připijme si na úspěšný podvod!“

„Neboj, převezeme je.“