Recenze: Život za mřížemi nabízí zajímavou premisu, její provedení je však zdlouhavé a nezáživné

Všechno to začíná jednou vraždou.

Je to tak, snímek je odstartován poměrně šokujícím a nečekaným, ale slibným, způsobem, když Jah krutě zabíjí jeden manželský pár. Poté se přesouváme do vězení, kde Jah za mřížemi začíná rozjímat nad svým životem a rozhodnutími, které ho dovedly do této situace.

Od této chvíle však začíná scénář pokulhávat. Sledujeme v retrospektivě osud mladého Jaha od jeho raného dětství až po dospělost a posledních pár měsíců před osudným večerem. Neustále čekáme, že dojde k nějakému rozuzlení příběhu, ke kulminaci děj, ale to se nedostaví. Vyústění zápletky je tak poněkud nic neříkající. Nehledě pak na to, že díky neustálému skákání mezi třemi časovými liniemi (vězení, pár měsíců před vězením a dětství) je vyprávění poněkud chaotické a stává se nepřehledným.

Krom toho se snímek i poměrně vleče. Děj je velmi statický, a i když se sem tam mihne nějaká ta akce, tak nepřináší nic nového. A to vše je velká škoda, neboť samotná premisa je zajímavá a její zpracování je kvalitní, hlavní chyba je však v již zmíněném scénáři.

Krom toho ale režisér a scenárista Joe Robert Cole zobrazuje poměrně autenticky život v černošských ghettech a celkově černošský svět. Objevuje se zde především jedna malá, ale výrazná a palčivá scéna, kdy náš hrdina pracuje jako prodavač v obchodu se sportovními potřebami a jednoho dne tam vchází lépe postavená dáma (bílé kůže) a hned se na něj dívá s podezřením a nedůvěrou, nedokáže uvěřit tomu, že by tam byl skutečně zaměstnaný. To krásně a bolestivě zobrazuje předsudky některých lidí, vůči určitým rasovým menšinám a Coleovi se to povedlo do snímku zakomponovat mistrně, jako jeden z nejsilnějších momentů.

Z počátku ho vidíme pouze jako vraha a není nám úplně sympatický.I když Život za mřížemi je plný takových drobných scén a zpráv, za jejich správné přenesení k nám divákům však vděčí Ashtonu Sandersovi v hlavní roli. Sanders je známý například pro svou roli v oscarovém díle Moonlight. Jeho Jah je poněkud nevšedním hrdinou (lze-li ho tak vůbec nazývat). Z počátku ho vidíme pouze jako vraha a není nám úplně sympatický, ale skrz vyprávění se s ním postupně sbližujeme. A za to právě může zmíněný charismatický Sanders, který podává velmi silný a kvalitní výkon plný emocí. Vedle něj pak stojí za zmínku i Jeffrey Wright (Westworld), coby jeho násilný otec. Jeho role je sice poněkud menší, ale za to velmi výrazná, především díky Wrightovi a jeho hereckému potenciálu.

Kromě obsazení je pak v neposlední řadě nutné také vyzdvihnout hudební doprovod z pera Michaela Abelse (Uteč, My). Jeho skladby skvěle doplňují celkovou atmosféru a vytváří autentické prostředí. Zkrátka by to bez nich tak dobře nefungovalo.

V závěru je Život za mřížemi rozhodně zajímavé dílo, které má mnoho předností. Především to jsou herecké výkony a zobrazení černošského světa. To je však bohužel podkopáno nepovedeným scénářem, který je zkrátka špatně zkomponovaný. Snímek je nejen roztáhlý, ale kvůli neustálému přebíhání je děj nepřehledný a je tak těžké udržet pozornost. Menším negativem může být i jazyk postav, který je však autentický, a tak mu jeho hrubost promineme. Netflix se tentokráte bohužel nestrefil do černého, a i když je jeho nové dílo kvalitní, tak nezaujme každého.

Nepustíme si něco na Netflixu?

Jak se říká, jaký otec, takový syn.

55%