Recenze Top Gun: Zpocená jízda Toma Cruise je klasikou své doby, která však bohužel špatně zestárla

Pociťte potřebu za rychlostí.

Stejně jako protagonista Maverick, mladý vojenský pilot, který je se svým kolegou Goosem vyslán na několikatýdenní kurz do školy pro elitní vojenské letce, které se říká Top Gun. Maverick je na to pyšný a má v plánu stát se nejlepším bojovým pilotem ve vojenském námořnictvu. Na překážku je mu však jeho hazardérství, které mu způsobí problémy, a tak se Maverick začíná pomalu měnit.

Zhruba tak zní ústřední myšlenka osmdesátkové klasiky zvané Top Gun, která vznikla pod taktovkou režiséra Tonyho Scotta a dala vzniknout jedné z nejlepších filmových parodií, které jsou Žhavé výstřely. Scott přináší zajímavou podívanou, která však nezestárla úplně nejlépe, a to je škoda.

Samotný snímek začíná nadějně a do děje jsme poměrně rychle vtáhnuti díky napínavému úvodu. Zde se také seznamujeme s protagonisty, kteří jsou sympatičtí a naštěstí pro ně, mají charismatické představitele. Jinak jsou však postavy poměrně nedokreslené a postrádají hloubku, nikdy se o nich příliš moc nedozvídáme, a tak i když se tvůrci snaží hrát na naše emoce, tak to zkrátka moc nezabírá.

A i když má děj poměrně zajímavý námět, tak jeho představení poněkud pokulhává. Nehledě pak na to, že ve své zásadě jde vlastně o takové armádní náborové video, kterému nechybí propaganda. Snímek se také chvílemi příliš vleče a nalezneme tu spoustu bezvýznamných momentů, jako je třeba volejbalové utkání mezi dvěma soky či milostná linie našeho hrdiny, která nikam moc nevede a je zkrátka upozaděna na úkor napínavých leteckých scén.

Podívané velí Tom Cruise coby hlavní hrdina Maverick.Ani ty však nejsou odvedeny bůhvíjak kvalitně. Samozřejmě s přihlédnutím na tehdejší techniku, nelze porovnávat s dneškem. Je tu ale také fakt, že v té době už vznikly tři Star Wars snímky, a tak se už dá očekávat trochu více. Nejde však o samotnou technologii a speciální efekty, ale spíše o provedení, které je zkrátka chaotické. Letové scény a střílečky jsou sice zajímavé a snaží se být napínavé, ale jsou nepřehledně provedené a ztrácíme se v nich. Což je škoda, neboť jsou hlavní náplní filmu a jeho ústřední pointou.

Podívané však velí Tom Cruise coby hlavní hrdina Maverick. Mladý Cruise v roli, která nastartovala jeho kariéru, podává solidní a víceméně kvalitní výkon. Jeho Maverick je charismatický, sympatický a zkrátka ten správný protagonista a Cruisovi se daří po většinu času nést děj a strhávat na sebe pozornost. Vedle něj se pak objevuje Anthony Edwards coby Goose, který podává výrazný výkon a je jen škoda, že se mu nedostalo více prostoru. Za zmínku stojí i Val Kilmer coby Iceman, Maverickův sok. Jeho přednes je kvalitní a opět (jako v případě Edwardse) zamrzí, že se mu nedostalo více prostoru. O něco unylejší je pak Kelly McGillis coby Maverickova láska Charlie, která i přes veškerou svou snahu nejvíce vyniká tím, že je jednou ze dvou (spolu s Meg Ryan) jediných žen objevujících se v této změti testosteronu.

Tato mužská povaha Top Gunu by zas tak ani nevadila, je však podržena nepochopitelným neustálým pocením všech postav. Nikdy není vysvětleno, proč jsou všichni hrdinové neustálé od hlavy až k patě propocení. Nefungovala jim snad na place klimatizace? Nebo byli všichni při natáčení tak nervózní? V jedné scéně je za herci dokonce zdánlivě nenápadně schovaný větrák. A ať už je důvod k tomuto nadměrnému pocení jakýkoliv, je to zkrátka trochu odpuzující a kazí celkový dojem.

V neposlední řadě se pak toto dílo vyznačuje ještě jednou velmi výraznou stránkou, kterou je hudební doprovod. Ten je na jednu stranu opravdu chytlavý (kdo by neznal ikonickou píseň Danger Zone), na druhou stranu v pozadí neustále znějící Take My Breath Away už po chvíli začne lézt krkem.

Top Gun je klasika své doby, o tom není sporu. V současnosti však bohužel moc neobstojí, což je škoda. Příběh je sám o sobě zajímavý, ale chvílemi trochu vleklý a bez větší pointy. Letové scény jsou pak poměrně nepřehledné, čímž ztrácejí na svém původním napětí. Celé to však vyzdvihují především samotní herci v čelem s Cruisem. Soundtrack je ikonický, a i přes svou občasnou vlezlost, zkrátka památný a chytlavý. Top Gun má zkrátka sice svoje mouchy, ale nejde o vyloženě špatný film, i když parodické Žhavé výstřely jsou notně zajímavější podívanou.

Sem se mi dívej!

Hele, kdo z nás je doopravdy otcem tvýho dítěte?

Byl to let na jedničku.