Recenze: Scoob! se snaží tlačit na nostalgii, ale jeho zmodernizovaná podoba postrádá ducha

Scooby-Doo, kdepak jsi?

Kdo by neznal tuto známou hlášku z ještě známějšího animáku? Scooby-Doo je klasický kreslený seriál, který provázel a provází mnohé generace jejich dětstvím. A tak není divu, že se ho tvůrci rozhodli zase jednou oživit na filmovém plátně, tentokráte v podobě prvního celovečerního animovaného snímku.

Ten začíná poměrně slibně. Zprvu se seznamujeme s hlavními postavami, Shaggym, Velmou, Daphne, Fredem a samozřejmě Scoobym v jejich dětství. Zjišťujeme, jak se poprvé potkali a jak vznikly slavné Záhady s.r.o. Škoda, že se tvůrčí tým nedržel toho plánu, protože poté se náhle posouváme o několik let později, když už jsou naši hrdinové dospělejší. A právě zde nastává v naratologii zvrat a mění se celý tón podívané, neboť najednou se do příběhu zapojují superhrdinové, vesmír, roboti, neandrtálci a starověká proroctví.

To vše vyúsťuje v poměrně nejednoznačný tón snímku, ve kterém se mísí žánry fantasy, sci-fi a detektivky. Tvůrci v čele s režisérem Tonym Cervonem do příběhu poněkud nesmyslně zasazují postavy, jako jsou Modrý Sokol, jeho pomocníci nebo jiné osobnosti známé pro své vlastní pořady. Jejich seriálové cross-overy se Scoobym jsou sice známé, ale na filmové škále působí trochu nepotřebně a zmateně.

Film začíná opravdu nadějně a dýchá z něho klasická nostalgická atmosféra plná tajemných záhad.A je to škoda, neboť celý film začíná opravdu nadějně a dýchá z něho klasická nostalgická atmosféra plná tajemných záhad. Jenže pak autoři odpojí Shaggyho a Scoobyho od zbytku týmu a tím se vše zvrtá. Navíc vlivem toho poskytuje děj velmi málo z ostatních tří postav, tedy Velmy, Daphne a Freda, kteří jsou zde vlastně jen okrajově. Původní seriály totiž fungovaly zvláště díky vzájemné dynamice ústřední pětice.

Nehledě na to však Scoob! většinu času baví. Scénář je plný hravých hlášek a gagů, u kterých se zasmějí děti i dospělí. A je vždy pozitivní vidět, že tvůrci mysleli i na dospělé doprovody. Vděčný je i český překlad, který se v mnohém opravdu povedl, humorná je například narážka na Soudkyni Barbaru a jiné vtipy.

Zajímavé také je, že postavy často rozbourávají tzv. čtvrtou zeď a jakoby vědomě se obrací na diváky. Jako příklad poslouží situace, kdy jedna z postav uslyší nevhodnou poznámku a pohoršeně prohlásí „Koukají se na nás děti!“ anebo narážka na Středozemi, která je doprovozena hláškou „A co autorská práva?“ Z tohoto hlediska je scénář zkrátka povedený. V mnoha jiných, již zmíněných, ohledech však poněkud pokulhává.

Za zmínku pak také stojí obsazení. V originále totiž postavám propůjčili své hlasy herci Will Forte, Mark Wahlberg, Jason Isaacs, Gina Rodriguez, Zac Efron, Amanda Seyfried, Ken Jeong, Tracy Morgan, Frank Welker, Iain Armitage, Mckenna Grace, Christina Hendricks nebo Simon Cowell.

V poslední řadě by se také neměla opominout vizuální stránka. Ta je na oko přitažlivá a povedená. Zmodernizované verze známých hrdinů jsou dobře provedené a animace je kvalitní, nelze zde moc vytýkat.

Scoob! je dohromady milá, ale nekonzistentní podívaná. Na jednu stranu se nám tu nabízí nostalgický vhled pro fanoušky Scoobyho a jeho party plný sympatického humoru. Na straně druhé však dochází k nesmyslnému mísení žánrů a vkládání prvků, které se seriálem Scooby-Doo nikterak nesouvisí, jako jsou superhrdinové nebo neandrtálci. Mladší diváky, pro které je snímek především určen, však Scoob! jistě pobaví a nabídne záživnou podívanou, nostalgici ale mohou být trochu zklamáni.

Packu na to!

Ty máš možná větší čumák, ale já mám větší bradu!

Co to hraješ za hru? Candy Crush?