Recenze: Greyhound je strhující podívaná, která je plná napětí a akce

Tom Hanks jako kapitán na lodi a ve válečném filmu? To už tu bylo, ne?

A hned několikrát. Vybaví se například Kapitán Phillips nebo Zachraňte vojína Ryana. Při přečtení synopse si divák řekne, že to všechno zní povědomě. Tom Hanks se opět objevuje ve své stereotypické roli coby správňácký kapitán Ernest Krause. Ten v druhé světové válce vede mezinárodní konvoj třiceti sedmi lodí. Cílem této nebezpečné mise napříč Atlantikem je dopravit tisíce vojáků a potřebné zásoby spojeneckým jednotkám. Avšak nepřítel je jim v patách, a tak začíná napínavá bitva.

Bitva v čele s již zmíněným Hanksem. Ten je bezesporu skvělý herec, a i tentokrát jako vždy podává svůj standardně kvalitní výkon. Avšak jeho role zde je natolik podobná některým jeho předchozím úlohám, že nepřináší nic objevného ani nového. Ostatní herci pak bohužel nemají moc šanci se ukázat, i když se všichni z nich snaží a jejich přednesy jsou dobré. Za zmínku však stojí Stephen Graham coby kapitánův zástupce, který je výrazný a díky tomu mezi ostatními vyčnívá.

Jenže tím Hanksův podíl na tomto snímku nekončí, tento hollywoodský herec si zde totiž střihnul i roli scenáristy. Po boku režiséra Aarona Schneidera vytvořil povedenou adaptaci románu C. S. Forestera The Good Shepherd, která se inspiruje skutečnými událostmi.

Snímek však trochu postrádá konkrétnější děj, jde zde spíše pouze o sled akčních a válečných obrazů.Snímek však trochu postrádá konkrétnější děj, jde zde spíše pouze o sled akčních a válečných obrazů doplněných o vykřikování nejrůznější odborné terminologie, která je pro všedního diváka spíše matoucí a nesrozumitelná. Navrch toho nejsou ani postavy nikterak hlouběji rozvedeny a postrádají nějaké pozadí, skrze které by se nám trochu přiblížily. Tvůrci sice na začátku dají Hanksovi jakýsi „love interest“, ke kterému se sice jednou jakoby mimochodem vrátí, ale dál už s tím moc nepracují. Navíc vzhledem k tomu, že ostatní hrdinové postrádají jakýkoliv background, to působí trochu podivně a bylo by možná lepší, kdyby ani Hanks neměl žádné pozadí, čímž bychom dostali od protagonistů jakýsi odstup, což by fungovalo.

Greyhound totiž není žádné historické drama, jak se na první pohled prezentuje. Je to spíše chladnokrevná válečná akce s prvky dramatu odehrávající se uprostřed druhé světové války. A na tom není vůbec nic špatného. Snímek jako takový má totiž náboj a napětí už od samého úvodu, kterého se nepouští až do úplného konce. Díky tomu hodinu a půl dlouhý film nenudí ani na chvilku a my jsme lehce vtáhnuti do akce.

Tomu napomáhá i celková kinematografie a nevšední práce s kamerou. Zaujmou především záběry ze shora, které podávají akční scény z jiného úhlu pohledu. Toto pojetí je unikátní a oživuje celkovou podívanou. Zajímavý je i hudební doprovod, který pro film složil Blake Neely. Ten podporuje a navyšuje napětí, zejména pak gradující bubnování úspěšně dotváří tuto náladu. Soundtrack je celkově povedený a dobře doplňuje atmosféru snímku.

Dohromady Greyhound nabízí záživnou podívanou, která zkrátka baví. Ani na chvilku se zde nenudíme a s napětím sledujeme hodinu a půl dlouhou bitvu, která chvílemi připomíná hru lodě. Na plátně se však neustále děje něco, co drží naši pozornost i napětí. Navíc potěší i Tom Hanks, který jako vždy podává standardně kvalitní výkon a ostatní herci též nezaostávají. Zkrátka toto válečné drama, které je dostupné ke zhlédnutí na streamovacím kanálu Apple TV+, určitě stojí za to vidět.

Sakra, z tohohle mám déjà vu…

Kdo rozbil to okno?! Nebyli to náhodou Somálci?

Támhle vidím pustý ostrov, tak hlavně ať tam neztroskotáme!