Recenze: Démon zatracení je kvalitně odvedený horor, který však nenabízí nic převratného

Má hlad a chce si pochutnat na vašich dětech.

Bratři Brett a Drew T. Piercovi ve svém druhém celovečerním díle (tím prvním byl DeadHeads) přinášejí zajímavou podívanou, za kterou je znát kus pečlivě odvedené práce, a především láska k řemeslu. V Démonu zatracení totiž toto režisérské a scenáristické duo představuje klasicky vypadající horor, který sází především na svou vizuální stránku a o něco méně na scénář, a ještě méně na jeho postavy.

Vezměme to však postupně. Celý příběh se točí kolem puberťáka Bena, který přijíždí na léto ke svému otci do výletního maloměsta. Již po pár dnech však zjišťuje, že u jejich sousedů něco nehraje, malý kluk zmizel a jeho matka se chová zvláštně, jako by snad nebyla sama sebou. Do městečka totiž zavítala mytická čarodějnice, démon zatracení, který se živí na dětech. Jak se Ben zaplétá do záhady hlouběji a hlouběji, ocitá se sám v nebezpečí.

Tak zní zhruba myšlenka celého díla. Ta je sama o sobě poměrně zajímavá a v některých ohledech i poměrně originální. Děj je nám vyprávěn skrz teenagera, a přesto jde o horor pro dospělé. Navíc sourozenci Piercovi skrz příběh představují hned několik opravdu nečekaných zvratů, které jsou promyšlené a celkově dobře odvedené. Krom toho je však Démon zatracení statický a příliš moc se v něm neděje, pořádné akce se dočkáme až k samému konci.

Největším problémem scénáře jsou však jeho postavy, které zkrátka nejsou dostatečně vykreslené. A to se vztahuje i k protagonistovi. Víme o něm akorát to, že má zlomenou ruku a jeho rodiče se nejspíš rozvádějí, více se o něm nedozvídáme a je tak těžké se s ním sžít a fandit mu. Podobné je to i u vedlejších postav.
To však není chyba herců, kteří ve většině případů podávají poměrně solidní výkony. John-Paul Howard coby Ben dobře vede celý příběh a jako takový je dostatečně přesvědčivý, nelze mu mnoho vytýkat. Dobrou oporou jsou mu i jeho kolegové Piper Curda, Jamison Jones, Zara Mahler či Kevin Bigley a další. A i když se herci snaží, tak jejich dialogy jsou často zkrátka plné klišé a občas hraničící s trapností.

Ukázali hrozbu celého příběhu, onoho bubáka, příliš brzo ve filmu.Nicméně, jak už bylo v úvodu zmíněno, vizuálně jde o velmi povedené dílo. A to především proto, že tvůrci zvolili cestu praktických efektů a práce s počítačem využili po málu. To se odráží nejlépe v titulním démonovi, který je tvořen pouze velmi věrohodným a dobře vytvořeným make-upem. Tvůrcům se tak povedlo vytvořit opravdu děsivou příšeru.

Avšak i zde se v jednom kroku pomýlili. Ukázali totiž hrozbu celého příběhu, onoho bubáka, příliš brzo ve filmu (již na samém začátku) a tím z něj odstranili jakousi tenzi. Piercové tímto krokem docílili toho, že pak tento démon nepůsobil tak strašlivě, jak měl. Vytratil se tak z filmu pořádný kus napětí.

Ne, že by ho snímek neměl vůbec, ale zkrátka tam dost často nebyl onen moment překvapení. A to je u hororu škoda, neboť by tam divák čekal pořádnou lekačku, jenže ta se bohužel nikdy nedostaví. Žádná z lekacích scén není dostatečně strašidelná a povětšinou jsou navíc dosti předvídatelné, a to právě proto, že o titulním démonovi víme téměř samého začátku.

V závěru je Démon zatracení klasický průměrný horor, který bohužel nepřináší nic nového. Je to však škoda, neboť je vidět, že tvůrci si s ním dali práci a snažili se o jedinečnost. To se odráží především na vizuální stránce filmu a stylu vyprávění skrze teenagera. Nejvíce však pokulhává scénář, který sice má zajímavý námět, ale postrádá vykreslení postav a napětí.

Kdo se bojí, nesmí do sklepa. Nebo tak nějak.

Měla bych asi začít používat nějak anti-aging krém.

Hlavně neříkej tátovi, že jsme se ztratili.