Recenze: Ava: Bez soucitu je průměrným zklamáním s nadprůměrným obsazením

Scénárista Bez soucitu nemá žádný soucit s diváky ani hereckými hvězdami.

Krásná žena, která je překvapivě schopná v zabíjení lidí? V 90. letech by to možná byl trhák, ale dnes… Navzdory třem velkým hollywoodským jménům, které se nás snaží nalákat z filmového plakátu, tento snímek ani trochu nevybočuje z průměru akčních filmů. Hlavní hrdinka Ava (Jessica Chastain) je nebezpečná nájemná vražedkyně s temnou minulostí, ale film rozhodně nijak nebezpečně neriskuje. Je až s podivem, že vedle Chastain přijali roli i John Malkovich a Colin Farrell. Tohle je jedna velká nevyužitá příležitost.

Ale řekněme si, o čem tento film je. Pokud jste viděli trailer, bohužel znáte už asi 80 % celého příběhu. Myšlenka zabývat se tím, co za sebou člověk v životě asi musí mít, aby zvládl dělat nájemného vraha, není úplně špatná. Ava měla spoustu osobních problémů a nedělalo jí potíže přestat komunikovat se svou rodinou. Po letech ji minulost samozřejmě dožene a musí se s ní vyrovnat. Aby toho nebylo málo, jelikož si ráda věci dělá po svém a nerada slepě poslouchá rozkazy, začne být nepohodlná svému šéfovi (Farrell). Život se jí hroutí a vypadá to, že si Ava bude muset vyřídit účty se všemi…

Některé zápletky působí tak nahodile a lacině, jako by je scénárista náhodně vylosoval z klobouku. Zápletka je zpracovaná mnohem hůř, než to asi zní. Především dialogy jsou velmi slabé. Typické hlášky jako “Musíme odtud zmizet!” a absolutně žádné jiskření mezi bývalými milenci, což má být důležitá vedlejší dějová linka, jsou prostě zklamáním. Některé zápletky působí tak nahodile a lacině, jako by je scénárista náhodně vylosoval z klobouku. Žádná postava není vykreslená tak, aby nám na ní opravdu záleželo a pokud si mezi sebou dvě nezajímavé postavy něco deset minut vykládají, je to dvojnásobné utrpení. Asi nejlepší tedy je, když nikdo nemluví a jen se bojuje.

Tvůrci evidentně doufali, že když nic jiného, obsazení to zachrání. Divák by přirozeně čekal, že když se na scéně objeví Malkovich nebo Farrell, nemůže to být nuda. Omyl. Malkovichova postava působí dost naivně a ta Farrellova postrádá respekt i charisma. Vůdce zabijácké agentury a takový “konec”? Skoro k smíchu. Během hodiny a půl se nepodaří vybudovat žádnou atmosféru a napětí. Chastain nás zabaví dost na to, abychom neusnuli nebo neutekli z kina, takže jestli máte opravdu hodně rádi ji i akční žánr, jedno zhlédnutí Avy: Bez soucitu zvládnete. Ale víc nemá smysl čekat.

Tenhle film vznikl snad jen proto, abychom mohli vidět, jak krásná žena (Jessica Chastain) v sexy večerní róbě likviduje po zuby ozbrojenou ochranku, jako by nic takového filmové plátno ještě nikdy nenabídlo. Křoví jí dělají John Malkovich a Colin Farrell, kteří si mohou hodit mincí o to, kdo má nudnější roli. Nečeká nás napětí, strhující příběh, překvapení, ani nezapomenutelné scény. Vlastně nás čeká jen marné čekání na to, až se ve filmu stane něco zajímavého.

„Jen si na chvilku půjčím vaši pušku, pane!“

„Na breakdance už jsem moc stará.“

Krvácení z dásní může být příznakem paradontózy!