Recenze: Legenda o Mulan je klasický animák zlaté éry Disneyho s nadčasovou animací a inspirativním příběhem

Trochu netradiční Disney princezna.

Vždyť kvůli ní také bylo také vymyšleno kritérium navíc, aby se jí vůbec stala. Ve zkratce, Disney má už léta stanovená kritéria, z nichž aspoň některá musí být splněna, pro přijetí postavy do jeho exkluzivního klubu princezen, a jednou z možností je i to, že hrdinka musí splnit hrdinský čin. Tato charakteristika byla přidána právě kvůli Mulan.

A Mulan je vskutku neotřelá hrdinka. Utíká ze své rodné vesnice v převleku muže, aby se připojila do čínské armády bojující proti Hunům, to vše, aby ušetřila svého invalidního otce. Po jejím boku jí nápomocně stojí červený dráček Mushu a jejím velitelem je Li Shan. Čeká jí však tvrdý výcvik a test vůle. A Hunové v čele s hrůzostrašným Shan Yu jsou stále blíž a blíž a chystají si podrobit Čínu.

Samotný příběh představuje trochu zromantizovanou verzi staré čínské legendy.Samotný příběh představuje trochu zromantizovanou verzi staré čínské legendy. I přes to je však děj dojemný a inspirativní. Ukazuje totiž, jak silné ženy dokážou být. Mulan je ideálním modelem, neboť vysílá k mladým dívkám (které jsou cílovou skupinou) zprávu, že i žena se může vyrovnat muži. Je to na svou dobu progresivní myšlenka, která se neztratí ani dneska.

Kromě svého důmyslného poselství, však Legenda o Mulan uchvátí i po jiných stránkách. Děj je sám o sobě dostatečně zajímavý a poutavý, nudit se u něj nebudou ani dospělí, je zkrátka pro všechny věkové skupiny. Mulan totiž není dětinská, je to vyzrálý film, který uchvátí malé i velké diváky. Podívaná navíc plyne a nabízí i plno úchvatných bojových scén.

Úchvatné jsou především díky animaci, která je zkrátka nadčasová. Čínská kultura a její tradice jsou vystiženy úctyhodně, a přitom tak přirozeně. Nejvýraznější jsou však zmíněné bojové scény. Za zmínku stojí především moment, ve kterém se skrz hory řítí hunská armáda jako lidská lavina, je to neuvěřitelně silný záběr, který zkrátka utkví v paměti.

Propracované jsou i postavy, které mají hloubku a nenudí. Za zmínku stojí i herci, jež jim propůjčili hlasy, v originále to byli například Ming-Na Wen, BD Wong, George Takei nebo Eddie Murphy, který coby dráček Mushu nabízí skvělý komediální oddech.

S tím souvisí i hudební doprovod, který hraje ve snímku důležitou roli, ostatně jako v každé disneyovce. Zde se dočkáme úderného a chytlavého soundtracku. Mnoho písní beze sporu utkví v paměti, jako například bojově laděná I’ll Make A Man Out Of You nebo balada Reflection.

Legenda o Mulan je zkrátka velmi působivý snímek, po mnoha stránkách, kterému není co vytýkat. Od propracované animace, přes chytlavé skladby po originální a zábavné hrdiny. Navíc také nabízí inspirativní příběh s myšlenkou o rovnoprávnosti, který se chytne i dnes, nebo spíše především dnes. Snad právě proto se ho tvůrci zrovna teď rozhodli předělat do hrané a trochu dospělejší podoby. Live action verze Mulan vstoupí do českých kin již zanedlouho, proč si však předtím nepřipomenout původní klasiku z konce devadesátých let? Určitě stojí za to.

Co na mě tak koukáš?!

Takhle se z luku nestřílí?

My nic neděláme, jen hrajeme twister!