Recenze Charlieho andílci: Všehoschopné ženy se vrací, jen jsou vážnější a méně sexistické

„Žily, byly tři holčičky, každá úplně jiná.“

O novou generaci andílků se postarala herečka, režisérka a scénáristka Elizabeth Banks. Navazuje na stejnojmenný seriál, který začal vycházet v roce 1976, ale i na filmy ze začátku tisíciletí v hlavních rolích s Cameron Diaz, Drew Barrymore a Lucy Liu.

Vědkyně Elena Houghlin, pracující pro technologickou společnost, objeví závadu u nově vyvinutého neomezeného zdroje energie s názvem Callisto. Ve špatných rukách by se mohl stát smrtícím nástrojem. Varuje proto svého šéfa, ale ten ji ignoruje. Chce totiž tuto zbraň sám prodat na černém trhu. Elena se obrátí na soukromou špionážní agenturu, kterou vede tajemný Charles Townsend. Společně s dvěma agentkami se snaží zabránit zneužití Callista, kvůli čemuž se dostávají do smrtelného nebezpečí.

Působnost této tajné agentury se během let rozšířila do celého světa, má tudíž globální charakter. Bosley už není pouze jméno, ale důležitá pozice lidí v této organizaci. Otevřeně se odkazuje na již zmíněný starší seriál a snímky, což je milé nostalgické gesto. Oproti nim je tato verze o poznání upjatější a méně sexistická vůči ženám.

V popředí stojí opět krásné, etnicky vyvážené a neuvěřitelně schopné trio žen. Elena (Naomi Scott) se vyzná v moderních technologiích, Jane (Ella Balinska) zase ovládá bojová umění a zbraně a Sabina (Kristen Stewart) je nevyzpytatelná divoška, která se o sebe umí postarat. Nicméně charaktery jednotlivých představitelek jsou velmi ploché, chybí alespoň krátké zasvěcení do jejich životních příběhů a motivů k jednání.

Důraz je dáván především na ukázání ženské síly.Důraz je dáván především na ukázání ženské síly. Na tom by samo o sobě nebylo nic špatného, kdyby se to nedělo tak nuceným způsobem. Všechny pozitivní postavy jsou samozřejmě něžného pohlaví. Naopak přítomní muži jsou buď zlí, naivní, nebo vyloženě jednodušší, proto působí pouze jako účelné karikatury. Dokonce se z jedné scény dozvídáme, že Charlie je vlastně taktéž ve skutečnosti žena. Takže to v konečném výsledku vypadá jako otevřená válka muži versus ženy, což moc nepřispívá k všeobecné oblibě filmu.

I tito andílci nosí extravagantní a nepraktické kostýmy při akcích a používají nejmodernější špionážní vymoženosti současnosti. Jejich styl oblékání a chování však není tak prvoplánově dráždivě sexy, jako tomu bylo v případě předchozích snímků. Ačkoliv úplně první scéna, při které Sabina svádí drogového dealera, je připomínkou této tradice. Zbytek příběhu je ovšem serióznější, ne v každém akčňáku musí totiž ženy bojovat pouze spoře oděné a působit vždy roztomile okouzlujícím dojmem. I když je pochopitelné, že tento fakt zničí fantazijní představy řadě mužů. Automaticky to ale neznamená, že takové dílo nemá žádné jiné kvality.

Akční scény nejsou vyloženě špatné, jen jsou skoro všechny okopírované odjinud. Takže diváka při sledování napadá, odkud tvůrci brali inspiraci tentokrát (například Mr. & Mrs. Smith, Muži v černém, Mission: Impossible nebo Kingsman). Stejně jako ve většině žánrově podobných počinů se i zde vyskytuje mnoho nelogických a vysoce nepravděpodobných situací. Všichni jsou v podstatě nesmrtelní a mají čas se pokaždé dokonale upravit, i když jim jde o život.

Není to zase až takový propadák, jak by se možná dalo podle různých hodnocení očekávat. Zároveň to ale diváka ani nijak neohromí. Přehnaný důraz na feminismus celému dílu nesmírně škodí. Přitom stačilo málo, aby se představil v pozitivním světle. Moc tomu nepřidají ani zmíněná ohraná schémata akčních scén a jednotvárný hudební doprovod. Ačkoliv se Kristen Stewart snaží ze všech svých sil, její vtipy nedodají tolik potřebnou nadsázku celému filmu. Na večerní sledování, u kterého se chcete pouze odreagovat a nepřemýšlet nad zápletkou, to ale stačí. Nečekejte ovšem šmrnc a hravost jako u původních andílků, třebaže se pokouší o to, aby hlavní motiv zůstal stejný. Nicméně kvůli nostalgii je výsledné hodnocení o něco vyšší, než by si snímek skutečně zasloužil.

Holky nasadily super vypadající bojovou pózu.

„Ještě než se do nich pustíme, roztočíme to na parketě.“

„Prosím vás, kde se může nechat naverbovat k Charlieho andílkům?“