Recenze Králové videa: Dokument velmi zábavnou formou mapuje fenomén rychlodabingu

Když něco neumíš přeložit, tak si vymýšlej! Hlavně ať není ticho.

Unikátní snímek zrežíroval Lukáš Bulava, který v minulosti natáčel především amatérské horory. Společně se scénáristou Petrem Svobodou se podílel i na scénáři. Pro oba je to tedy dokumentární premiéra – a dopadla nad očekávání skvěle. Jedná se skutečně o obsahově vymazlené dílo, tvůrci na něm pracovali několik let a museli ho financovat z vlastních zdrojů či z příspěvků od veřejnosti.

Králové videa vezmou publikum zpět do doby, kdy zhlédnout nejnovější film a porozumět mu stálo člověka značné úsilí. Nestačilo se pouze přihlásit na internetu k určité streamovací platformě, kde si může divák zvolit český jazyk nebo titulky. Rychlodabing představoval v 80. a 90. letech minulého století obrovský fenomén, který si zaslouží pozornost. Laici nahrávali mnohdy velmi „suchý“ překlad k nejnovějším snímkům. S tím souviselo i jejich převážení přes hranice států, pořádání černých burz a hromadných videoprojekcí u někoho doma. Jak lze snadno vyvodit, nebyly tyto činnosti tak úplně legální. Z jejich aktivit se však těšil celý národ, neexistoval totiž žádný jiný způsob, jak se dostat k zahraničním dílům.

Dokument zaznamenává klasicky výpovědi jednotlivých aktérů. Zmiňme například spisovatele a novináře Ondřeje Neffa, tlumočnici a překladatelku Danu Hábovou, hudebníka a frontmana kapely Žlutý pes Ondřeje Hejmu, hudebního skladatele a producenta Romana Holého, filmového režiséra Zdeňka Trošku nebo filmového recenzenta a publicistu Františka Fuku. Vždy následuje ukázka z konkrétního snímku, ve které je slyšet i autentický záznam překladu. Prvními takto distribuovanými a nadabovanými filmy jsou například akčňáky s Arnoldem Schwarzeneggerem, vidíme také ukázky třeba z Návratu do budoucnosti (1985), Hříšného tance (1987), Posledního skauta (1991) a z mnoha dalších. Tato éra u nás symbolicky končila Oskary ověnčeným Titanicem (1997).

Tvůrcům muselo dát obrovskou práci sehnat všechna potřebná práva. Stejně tak nebylo určitě lehké dohledat a přesvědčit rychlodabéry, aby o tom mluvili před kamerou. Ačkoliv už je to dávno, někteří se mohli zaleknout možných sankcí za jejich dřívější konání. Jak sami původci přiznávají, v dokumentu je vidět pouze špička ledovce. Divák by jistě ocenil, kdyby se jim podařilo ponořit se ještě více do tématu. Vysvětlit další způsoby distribuce, objasnit detailněji technický proces výroby těchto nahrávek, vyhledat další amatérské rychlodabéry nebo to dát více do kontextu s oficiální filmovou a televizní scénou v Česku.

Překladatelské hlášky, nechtěné výlevy nebo nečekané události v průběhu nahrávání z toho dělají opravdu vtipnou podívanou.Celé se to nese ve velmi zábavném duchu. Překladatelské hlášky, nechtěné výlevy nebo nečekané události v průběhu nahrávání z toho dělají opravdu vtipnou podívanou. Například, když je Terminátor přeložen jako Dokončovatel nebo Hříšný tanec jako Přisprostlé tancování. Občas se natočily na pásku i okolní zvuky. Na jednom záznamu je tudíž slyšet třeba manželka spílající manželovi, že ještě nevynesl koš. Jiný muž zase čte v průběhu nahrávání své ženě návod na použití elektrického sekáčku na maso, což působí s obrazem ve snímku dost komicky. Někteří rychlodabéři pro změnu nedisponovali potřebnou znalostí jazyka, a tak si občas dost vymýšleli.

Dokument se nepouští do žádných experimentů, ale drží se osvědčeného způsobu natáčení tohoto žánru. Ono to totiž vůbec není potřeba, protože obsah vás tak pohltí, že si ho užijete i bez jakýchkoli speciálních efektů. Králové videa zkrátka mají svižné tempo, postupují logicky a vážně se u nich pobavíte. Jestliže jste navíc fanoušek filmového umění, rozhodně si je nenechte za žádnou cenu ujít. Buď s nostalgií zavzpomínáte na staré časy, nebo si doplníte vzdělání v této oblasti, pokud jste tuto dobu sami nezažili. Paradoxně bych doporučila tento počin zvláště mladším ročníkům, třebaže tvůrci takové ambice původně vůbec neměli.

Čí je to vlastně ruka? Freddyho Kruegera, Střihorukého Edwarda nebo Wolverina?

Pozor! Tenhle vetřelec vypadá až děsivě realisticky…

„Víte vůbec, děti, co to bylo VHS?“