Recenze: V úskalí je odlehčené mezilidské drama, kterému vládnou dialogy a Bill Murray

Vedle našich rodičů jsme navždy dětmi.

U tohoto projektu se setkaly dvě slavné dcery: na postu scénáristky a režisérky Sofia Coppola, jejímž otcem je legendární režisér Francis Ford Coppola, v hlavní roli Rashida Jones, dcera proslulého hudebníka Quincyho Jonese. A ke všemu je tenhle film o vztahu táty a dcery. Že by náhoda?

Není to ovšem poprvé, co se tomuto tématu oscarová scénáristka věnuje. Svůj příběh staví kolem Laury (Jones), spisovatelky s tvůrčí krizí, dvěma malými dětmi a manželem, který je věčně v práci. Laura je ve svém životě tak trochu ztracená, narozdíl od svého otce Felixe (Bill Murray), který vždy ví, co chce. Většinou totiž chce ženu, která zrovna prošla kolem. Mají dost blízký vztah, zčásti proto, že Lauřiny kamarádky jsou celkem nepoužitelné a teď to navíc vypadá, že její drahá polovička Dean (Marlon Wayans) má poměr. Z Felixe jako ochranitelského táty se stává amatérský detektiv a s nadšením sobě vlastním se pustí do vyšetřování případu, který mu umožňuje trávit čas s dcerou. Úplně mu při tom nedochází, že na konci společného dobrodružství může být zhroucení manželství jeho dítěte.

Hledá a nachází kouzlo na všedních místech, v běžných momentech životů obyčejných lidí.Pokud Coppola něco umí, je to zatáhnout diváka do atmosféry, tady konkrétně do ulic a hlučných barů New Yorku. Hledá a nachází kouzlo na všedních místech, v běžných momentech životů obyčejných lidí. Chce nám ukázat, že věci nejsou vždy takové, jaké vypadají, a my do svého vztahu většinou vidíme nejlépe, takže bychom neměli dát na nějaké zobecněné rady podložené evolucí. Podstrkovat divákovi všechny možné důkazy nevěry a pak ukončit příběh takovýmhle způsobem bylo ale trochu laciné.

Laura není úplně strhující postava, je unavená máma, které Coppola v tomhle moc nepomáhá, většinou hrdinku zobrazuje v poměrně nenáročných scénách spojených s mateřstvím, takže vyčerpání není moc uvěřitelné. Zároveň Laura přemýšlí, jak má zůstat atraktivní a zajímavá pro svého partnera, i když v tom také neprojeví nějakou větší snahu a vývoj. Celkově je dost pasivní, nevypadá, že by ji život nějak moc bavil a když jí otec řekne “Bývala s tebou zábava,” musí nás přirozeně zamrzet, že jsme ji tedy nepoznali dřív. Jones se nedá vyčíst, že jí Murray krade veškerou naši pozornost. Felix je totiž jiný šálek kávy. Starý svůdník, za každých okolností gentleman a střed pozornosti, s potrhlými nápady a elánem je realizovat. Vtipná je scéna jeho jako staromódního muže, který se setkává s výchovou svých vnuček směrem k emancipaci a feminismu, a naráží zde se svými názory o kráse a dlouhých vlasech. Od tohoto filmu nečekejme melancholii a dojetí, i když závan onoho osudového spojení mezi dvěma lidmi tu samozřejmě je. Vychutnejme si pár desítek minut v New Yorku, vtipné průpovídky a dialogy nutící nás k zamyšlení.

Máme tu další osobní příběh od Sofie Coppoly o speciálním vztahu mezi dvěma lidmi, a i když je o něco odlehčenější než její další filmy, rozhodně se její kariéra neocitá v úskalí. Bill Murray okouzluje lidi na potkání a my si tuto podívanou rozhodně vychutnáme. Užijeme si příjemné dialogy a uvědomíme si, jak někdy řešíme složité situace ještě mnohem komplikovanějšími způsoby. Nakonec musíme sami sebe přijmout takové, jací jsme. A naše rodiče dvojnásob.

Rodinná detektivní kancelář, Murray a dcera.

„Posloucháš mě vůbec?“

Felix dělá vše stylově.