Recenze Sváteční rande: Romantická komedie se snaží tak moc vysmát všem klišé, až se v nich sama nakonec utápí

Připomeňme si staré dobré časy, kdy jsme ještě mohli chodit s kamarády po večírcích.

Sloane a Jackson jsou dva nezadaní lidé, kteří musí neustále snášet od svého okolí narážky na to, že nemají stálého partnera. Situace se nejvíce vyhrotí vždy na svátky. Oba si procházejí obdobím po rozchodu a nechtějí začínat další vážnější vztah. Dohodnou se, že budou společně trávit všechny svátky, aby unikli otravným poznámkám rodiny a nežádoucím očekáváním od skutečného vztahu. Nejdříve chtějí být pouze přátelé, ale jak se dá předpokládat, postupem času se to celé poněkud zkomplikuje.

Příběh začíná situací, kterou zná až moc dobře ten, kdo nemá trvalého partnera a je mu něco přes dvacet let. Rodina se začne vyptávat, zda je na obzoru ten pravý či ta pravá. A po negativní odpovědi se na něj snesou soucitné pohledy ostatních. Jako by snad soužití v páru mělo zaručeně přinést každému štěstí. Ani zadaní sourozenci Sloane nemají zcela ideální život. Její starší sestra má čtyři děti a s manželem si neužije ani chvilku zábavy. Zatímco její mladší bratr si našel příjemnou dívku, kterou si chce vzít, ačkoliv se navzájem skoro vůbec neznají.
Všechny ženské postavy jsou posedlé rozebíráním mužů a vztahů. Protože nic zajímavějšího k debatě na světě není, že? Matka hlavní hrdinky (herečka Frances Fisher) tomu dodává korunu, když své dceři neustále dohazuje všemožné muže. Člověku to připomene roli této herečky v Titanicu, kde také hrála otravnou a přehnaně starostlivou matku Rose. Celkově jsou všechny podpůrné postavy přehnaně ztřeštěné a nerealistické.

V kontrastu s tím je vlastně celkem milý cynický přístup Sloane a Jacksona, kteří jsou jediní relativně rozumní lidé v celém vypravování. I když se oba dlouho chovají tak, že je jejich románek vysoce nepravděpodobný, a to samozřejmě není pravda. Společně si dělají srandu ze všech možných klišé z romantických snímků. Vrcholem toho je například nepovedená zvedačka z Hříšného tance, kterou sváděl ženy i neodolatelný Ryan Gosling v Bláznivé, zatracené lásce. Jelikož tento herec je v současnosti téměř synonymem pro klasickou hollywoodskou romantiku, na což ústřední duo často naráží.

Žádné překvapení se v tomto případě nekoná.Jak se postupně mění pravidla hry mezi nimi, příběh čím dál tím více sám zabředává do těchto milionkrát ohraných modelů. Poměrně vtipný úprk na toaletu rychle vystřídá tradiční veřejné vyznání hlavní hrdinky. Ačkoliv se to dá dost dobře očekávat, je to vlastně zklamání. Žádné překvapení se v tomto případě nekoná.

Nicméně si divák alespoň užije radostnou atmosféru rodinných sešlostí a jiných oslav, protože v současné koronavirové době už na ni možná zapomněl. Prožijeme v podstatě všechny důležité americké svátky – Vánoce, Silvestr, Valentýn, Den svatého Patrika, Velikonoce, mexický Cinco de Mayo, Den nezávislosti, Svátek práce, Halloween a Den díkůvzdání. Třebaže to vlastně může působit i trochu provokativně.

Nečekejte žádné novinky, jedná se o osvědčený motiv, i když se Sváteční rande snaží tvářit jinak. Vsází se na trochu vulgární humor a komické situace, ne vždy to ovšem vyjde úplně správně. Filmu se ovšem docela daří vyvolat v divákovi vánoční náladu. Na roztomilou Emmu Roberts a charismatického Lukea Braceyho se navíc poměrně dobře dívá a je mezi nimi potřebná chemie, tudíž se tento počin vcelku hodí na zpříjemnění nudného večera (nejenom během svátků).

„Neboj, stejně vůbec nejsi můj typ.“

Silvestrovský večírek ve velkém stylu.

Bláznivá tetička Susan si také přivádí na každý svátek jiného partnera.