Recenze: Uncle Frank je dojemné a povzbuzující drama, propracované do detailů se skvěle napsanými postavami i dialogy

Příběh jednoho strejdy.

O tom by se na první pohled mohlo zdát, že je Uncle Frank, nový snímek režiséra a scenárista Alana Balla, vzniklý ve koprodukci se streamovací platformou Amazon. Jenže ono to tak úplně není. Jistě, sledujeme částečně road trip Beth a jejího oblíbeného strýce Franka, kteří jedou společně na pohřeb Frankova otce/ Bethina dědečka. Jenže význam je zakopán někde hlouběji. Na cestě se k nim totiž nečekaně přidá Frankův dlouho skrývaný tajný partner Wally. A je to právě i jejich vztah, který zde hlouběji zkoumáme. Uncle Frank v zásadě uceleně vystihuje obraz jednoho komplikovaného jedince, který se potýká se svou identitou v období 70. let.

Ballovi se daří během pouhých pětadevadesáti minut vykreslit své hrdinyAlan Ball ve svém scénáři zkrátka komplexně a nádherně zobrazuje své postavy a vykresluje detailně jejich pozadí. Chápeme motivy všech, jejich chování a díky jejich hloubce jsou nám rázem bližší. Je zajímavé, jak kvalitně se Ballovi daří během pouhých pětadevadesáti minut vykreslit své hrdiny, občas k tomu stačí i pouze jedna scéna. Například, když si Wally telefonuje v telefonní budce se svou matkou žijící v jedné z arabských zemích, je zde krásně představen jejich láskyplný vztah, i když mluví arabsky a ani slovo jim nerozumíme, jenže z intonace a hercova přednesu je zkrátka vše jasné.

To však neznamená, že dialogy by zde nebyly vůbec důležité, ba naopak, hrají tu poměrně zásadní roli. A jsou velmi propracované a dobře napsané. Zdají se být přírodní a nenucené, plynou normálně a ani jeden nepůsobí nemístně, každý dialog zde má své místo a smysl. Nejzajímavější jsou však bezesporu momenty mezi neteří Beth a jejím titulním strýcem Frankem.

Za to z velké části mohou i sami herci, kteří dodávají svým postavám trojrozměrnost. Hvězdou celého snímku je beze sporu Paul Bettany (Čistá duše) coby zmiňovaný Frank. Bettany podává velmi silný výkon, který nepostrádá hloubku ani emoce. Navíc tento britský rodák nepostrádá ani určité charisma, díky kterému si jeho postavu snadno oblíbíme už od samého začátku. Skvělou hereckou oporou je mu pak i Sophia Lillis, která se zde oprošťuje od své role v hororu To, a představuje se v úplně novém světle. Lillis svým přednesem dokazuje, jak talentovaná a vyspělá herečka ve skutečnosti je. Světlým bodem je též její vztah s Bettanyho Frankem, oba herci si na plátně vzájemně velmi rozumí a mají mezi sebou výraznou chemii. Za zmínku pak stojí i Peter Macdissi coby Wally, Frankův dlouholetý utajovaný milenec. Ten též podává výrazný výkon, do kterého zkrátka vkládá vše.

Podobné lze konstatovat i o samotném filmu, který je povedený po více stránkách, nejen z hlediska scénáře a postav. Působivé je například i jeho vizuální provedení obzvlášť, když projíždějí hrdinové skrz americké lesy a parky, které jsou jako namalované. To pak celkově dotváří atmosféru příběhu. Tu doplňuje i hudební doprovod, o který se postaral Nathan Barr (Carnival Row, Lov apod.). Barr složil půvabný soundtrack, který dobře ilustruje náladu celé podívané.

Uncle Frank je povedený a propracovaný snímek. Alan Ball a spol. zde zkrátka představují působivý a kvalitně napsaný příběh, s komplexně vykreslenými postavami, který chytne za srdce. Velkým pozitivem jsou i samotní herci, kteří se snaží a podávají velmi kvalitní a výrazné výkony, zvlášť Bettany a Lillis, kteří mají mezi sebou navíc organický vztah. Když se do toho všeho pak vloží povzbudivá a srdcervoucí myšlenka, dostaneme sympatickou podívanou, kterou rozhodně stojí za to vidět. Je škoda, že Amazon Uncle Frankovi nevěnoval více komerčního prostoru, určitě by si to zasloužil.

Doufám, že mi tu zmrzlinu nesebere Pennywise.

Promiň, že jsem ztratil ty klíče!

Tak, a teď takhle všichni zapózujeme: jedna ruka na auto, druhá na bok.