Recenze: Kalifornské Vánoce se snaží diváka udolat snad každým romantickým klišé

V Kalifornii si ani nevšimneme, že jsou Vánoce.

Máte vánočních filmů a nálady akorát tak po krk? To si klidně můžete tenhle film pustit, i když má Vánoce v názvu. Protože kromě toho, že se snímek odehrává pár dnů před Štědrým dnem a jedna z postav neustále peče cukroví, prostě tu o tyhle svátky nejde, schází sníh i výzdoba. Ovšem jinak je děj napěchovaný k prasknutí, a to především celou řadou klišé a každým myslitelným tématem, ze kterého by mohla kápnout trocha divákova dojetí. Ať už jde o narození telátka, záchranu rodinné farmy, autonehodu, zesnulého tatínka i snoubence, rakovinu, nebo přerod sobeckého sukničkáře ve slušného muže. Jste na tuto dávku citového vydírání připraveni?

Joseph (Josh Swickard) je typický mladý muž z velkoměsta, který prohání sukně a slušnou kariéru má jen díky úspěšné matičce. Ta mu dá ultimátum, aby své kvality prokázal u velmi důležité koupě pozemku kdesi na venkově. Joseph se musí vydat přesvědčit zadluženou rodinu, aby se vzdala své farmy a nechala místo ní postavit skladiště. Hlavou této rodiny je krásná a pracovitá Callie (Lauren Swickard), která floutka z města očekává s puškou. Je tedy potřeba zaimprovizovat, takže náš hrdina se vydává za najatou výpomoc Mannyho, i když ani neví, co znamená kydat hnůj. Doufá, že zjistí, co na Callie platí a k prodeji ji přiměje. Jak už to tak (ve filmech) bývá, během pár dnů se mu úplně změní pohled na svět, protože vstávat v šest, spravovat kurníky a rodit telátka je to, po čem ve skrytu duše vždycky toužil. A samozřejmě po srdci sexy farmářky!

Vše se soustředí na hlavní hrdiny a dialogy mezi nimi, takže film musí plně spoléhat na charisma hereckého osazenstva (to ještě ujde) a scénář, který má na svědomí představitelka hlavní role. To už není úplně ideální… Atmosféra je dost tuctová, svých potenciálně silných stránek film nevyužil, protože si moc neužijeme atmosféru Kalifornie ani farmy, dvakrát uvidíme krávu, pár slepic, venkovský bar a v samotném závěru nás čeká krátký záběr vinic.

Josh a Lauren Swickardovi vypadají dobře a chemie mezi nimi v rámci křečovitého děje funguje.Josh a Lauren Swickardovi vypadají dobře a chemie mezi nimi v rámci křečovitého děje funguje, ostatně podle příjmení můžeme snadno odhalit, že jsou to manželé ve skutečném životě. Možná i proto se rozhodli zařadit i maličko odvážnější scénu, která nás alespoň na dvě vteřiny vytrhne z letargie. Protože mezi ústřední dvojici se nepodařilo vmáčknout humor, mají ho na starosti vedlejší postavy, a to Josephův asistent a skutečný Manny, což je takový přítel na telefonu, který radí, jak se farmaří. Kvalita děje se sice v průběhu nelepší, ale nějak si zvykneme na všechny postavy, které spolu celkem obstojně fungují. Dějové zvraty jsou na úrovni telenovely, ústřední dvojice se sbližuje extrémně trapnými způsoby, třeba když do sebe omylem vrazí. A na závěr je tu “nečekaná” cesta z problémů, hurá!

Kalifornské Vánoce jsou spíše letní romantikou na venkově. Pohlední hrdinové se zdánlivě komplikovanými cestami dostanou přesně tam, kde je od začátku čekáme. Bude tu spousta slunce, farmaření a křečovitého sbližování ústřední dvojice. Vánoční atmosféry je tu asi tolik jako humoru, tedy minimum. Ale nemůžeme romantickému filmu vyčítat romantiku, navíc obsazení je celkem sympatické.

„Užijme si tuhle jedinou vánoční scénu!“

„Ale já vážně zvládnu opravit ten generátor, dělal jsem to už stokrát!“

Farmářka hledá muže!