Recenze Syn temnoty: „Zlý Superman“ je zajímavý koncept, ale bohužel mu škodí trochu prvoplánové provedení

Spadl na Zem z vesmíru, ale superhrdina to není.

Manželé Tori a Kyle se dlouho snaží neúspěšně o dítě, proto, když jim za domem spadne záhadná vesmírná loď s malým miminkem, tak neváhají, a dítě se rozhodnou vychovat. O dvanáct let později se však začínají dít zvláštní věci. Jejich teď už prepubescentní syn Brandon začíná projevovat znaky superschopností. A když náhle ožije jeho skrytá vesmírná loď, začínají se dít zvláštní a hrůzostrašné věci, za kterými stojí Brandon.

Syn temnoty je nový horor z pera scenáristů Briana Gunna a Marka Gunna, za jeho režií pak stojí David Yarovesky. Tyto jména jsou často spojována s režisérem Jamesem Gunnem (Strážci Galaxie), a není to náhoda, sám Gunn totiž snímek produkoval. Jedná se tak o takový rodinný nízkorozpočtový film, což je znát, a to v tom dobrém smyslu slova.

Nejedná se totiž o žádnou velkolepou blockbusterovou podívanou, ale skoro takové indie dílo. Nasvědčuje tomu už samotná premisa. Ta je poměrně zajímavá a samotný nápad tzv. „zlého Supermana“, který chce zničit svět, je neokoukaný. Nejde samozřejmě o nic unikátního, záporný Superman (i jiní hrdinové) se v komiksech objevil už několikrát, ale vidět podobnou ideu na filmovém plátně je osvěžující.

Je však pravda, že odkazů na Supermana je tu opravdu hodně, od červenomodrého úboru Brandona, po jeho vesmírný původ až po různé další detaily, kterými dávají tvůrci najevo svou inspiraci. Což by zase tolik nevadilo, kdyby to nebylo tak okaté. I tak s tím však režisér a scenáristé poměrně dobře pohráli a příběhově snímek rozhodně nenudí, hodinu a půl dlouhá stopáž uběhne poměrně rychle.

Z dějového hlediska však trochu uškodí, že nikdy vlastně není objasněno, proč je Brandon „zlý Superman“, zdá se totiž, že je prostě zlý, protože je zlý. A to je poměrně chabé vysvětlení, což je škoda.

Mimo to však Syn temnoty nabízí plno silných momentů, které jsou spojeny především s jeho vizuální stránkou. Některé brutální scény jsou sice až příliš expresivní, tvůrci se zkrátka při zobrazování různých krvavých momentů rozhodně neomezovali, ale je na nich znát kvalita. Jako příklad je určitě potřeba zmínit scénu se sklem v oku, která zcela jistě poznamená všechny nositele čoček.

Dunn dobře ztvárňuje dvanáctiletého psychopata.Plusem jsou pak i herecké výkony. Především pak ten mladého Jacksona A. Dunna coby Brandona. Jeho přednes je silný a Dunn dobře ztvárňuje dvanáctiletého psychopata. Vedle něj pak stojí také za zmínku Elizabeth Banks a David Denman jako jeho rodiče Tori a Kyle. Banks a Denman spolu tvoří sehraný tým a jejich výkonům dost pomáhá i jejich vzájemná chemie, díky které působí ve svých rolích věrohodněji.

Dohromady je Syn temnoty poměrně záživná podívaná, která nezklame fanoušky hororu ani komiksových superhrdinů. Zvláštním způsobem se zde totiž prolínají tyto dva žánry, které dohromady tvoří neokoukaný příběh, jenž zkrátka baví, i přes svou občasnou plochost a předvídatelnost. Zdá se také, že tvůrci si zde staví větší filmové universum podobných záporných verzí superhrdinů, což může být zajímavý koncept. Snímek pak také zaujme svou neotřelou vizuální stránkou, kdy záběry na zdemolované a zkrvavené oběti jsou občas až příliš detailní a morbidní, ale to neznamená nutně nic špatného. Potěší pak také i vesměs přesvědčivé herecké výkony. Syn temnoty je zkrátka horor, který stojí za to vidět, přinejmenším z uměleckého hlediska.

Mňam, krev.

Syn temnoty

Mami, vypadám dostatečně hrůzostrašně?