Recenze Zprávy ze světa: Tom Hanks ve svém prvním westernu nezklame, zaujme i silný, byť okoukaný, příběh

Předčítání z novin, westernové střílečky i roadtrip.

To vše nabízí Zprávy ze světa, nový snímek režiséra a scenáristy Paula Greengrasse (Bournův mýtus), který se díky pandemii covid-19 a zavřeným kinům ocitl na Netflixu. Sledujeme zde kapitána Kidda, veterána z Americké občanské války. Ten cestuje po texaských městech a předčítá zdejším lidem novinky ze světa z nejrůznějších tiskovin. Poté, co však potkává mladou dívku, která mluví pouze jazykem Kiowského indiánského kmene a nemá kam jít, novým cílem jeho cesty se stává dopravit tuto nalezenkyni k její rodině.

Svůj námět Greengrass čerpá ze stejnojmenné knihy americké autorky Pauletty Jiles. Na první pohled se může zdát, že jde o poněkud ohraný a okoukaný motiv: dospělý muž se spřátelí s malým dítětem, které je něčím zvláštní, nerozumí si, je tam jazyková či kulturní barikáda, ale nakonec dochází ke sblížení těchto dvou jedinců a vytvoření silného pouta mezi nimi. To bylo viděno už mnohokrát, jako příklady se hodí Wolverine: Logan nebo Opravdová kuráž. A Zprávy ze světa vskutku působí jako taková kombinace těchto dvou zmíněných snímků.

V jádru se však nachází přitažlivý a dostatečně poutavě odvyprávěný příběh, který má srdce a poslání. Greengrassův nový snímek většinu času baví a prolíná v sobě zajímavá témata. Ta se týkají americké společnosti a rozdělenosti po občanské válce a chování některých jedinců, ve kterém se zrcadlí i leccos ze současnosti. Vše je pak oživeno zasazením do westernového žánru, který filmu neskutečně sedí.

I z toho důvodu se možná dění z počátku trochu westernově vleče, aby nám představilo dva hlavní hrdiny. Jakmile jsme však s nimi i jejich situací dostatečně dobře seznámeni, tak postupně nabírá na obrátkách a na konec uplyne příběh poměrně rychle. Menším negativem pak je i fakt, že v jedné chvíli už protagonistům staví scénář do cesty už přehnané množství překážek, ze kterého by neuškodilo trochu ubrat.

Natáčelo se především v Novém Mexiku, prostředí je tedy autentické.Velkou oporou snímku je pak i celková scenérie amerického jihu a tamějších prérií a pouští. Natáčelo se především v Novém Mexiku, prostředí je tedy autentické, což je znát. Díky tomu se příroda či zdejší „texaská“ města stávají nedílnou součástí příběhu a figurují v ní jako další postava. To se projevuj především při zapojení různých efektů. Velmi působivá je například písečná bouře, která hrdiny zastihne, nebo střílečka mezi skálami. Tvůrci zkrátka důvtipně pracují s prostředím a vkomponovávají ho do příběhu a jeho obrazové stránky.

Středem veškerého dění jsou však dva ústřední hrdinové. A právě na práci jejich představitelů je postaven celý film, dalo by se říct. Coby kapitán Kidd se zde představuje Tom Hanks. A Hanks podává už svůj standardně kvalitní výkon. Ničím příliš nepřekvapí, ale ani nezklame. Zkrátka předvádí přesně to, co bychom od něj očekávali. Jeho přednes je přirozený a nelze mu nic vytýkat. Na druhou stranu však víme, že Hanks dokáže mnohem víc, což zde zkrátka nenalézáme. Velkým překvapením a objevem je pak jeho o dost mladší kolegyňka Helena Zengel. Dvanáctiletá německá herečka podává silný a výrazný výkon, a to, aniž by toho mnoho řekla. Spolu s Hanksem pak tvoří sehraný tým. Jejich vzájemná chemie a sehranost je srdcem celé podívané.

Za zmínku pak stojí i hudební doprovod, který složil James Newton Howard. Tento slavný filmový skladatel se pak podílel na soundtraccích hitů jako je Pretty Woman, Temný rytíř, Hunger Games, Já, legenda a mnohých dalších. I pro Zprávy ze světa složil komplexní a kvalitní hudební doprovod. Jeho skladby výrazně zaznívají pouze v momentech, kdy je to potřeba, správně dotváří celkovou atmosféru.

Dohromady jsou Zprávy ze světa kvalitně zpracovaný western, kterému po filmařské stránce opravdu skoro nic nechybí. Jediné, co na snímku může lehce vadit, je trochu okoukaný motiv, který však těží ze silného zpracování. Poutavá je tu jednak myšlenka i samotné její provedení. Zaujme obzvláště vizuální stránka a chytlavý hudební doprovod. Tom Hanks nezklame, jako vždy, a tentokráte utvořil skvělý tým s nadějnou malou německou herečkou. Greengrassovo nové dílo si tak beze sporu najde na Netflixu své místo.

Tady se schovej a počkej na mě!

Zprávy ze světa

Tak, kam to bude, mladá slečno?