Recenze: Pod bodem mrazu je španělským akčním thrillerem, ze kterého mrazí v zádech

Běžný úkol se změní v hotové peklo.

Protagonistou nového akčního thrilleru z produkce Netflixu je Martín (Javier Gutiérrez), policista, který byl vybrán jako řidič pro rutinní převoz vězňů. Během převozu ovšem někdo na obrněný vůz zaútočí a vyřadí veškerý policejní doprovod. Martín se tak ocitne v situaci, kdy se sám musí postavit nejen neznámému nebezpečí venku, ale i vězňům uvnitř vozu, kteří jsou velice vynalézaví v tom, aby se dokázali dostat ze svých cel.

Pod bodem mrazu je vskutku výstižným názvem z několika důvodů. Nejenže se film odehrává v chladném prostředí, ale výsledek má navíc hutnou atmosféru, ze které dokáže pěkně mrazit v zátylku. Silná dávka napětí vychází v první řadě z toho, že se značná část snímku odehrává v malém prostoru, tedy v obrněném přepravním voze. V druhé řadě je napětí doprovázeno tím, jak scénář zachází s jednotlivými postavami.

Více než na akci se totiž tento thriller soustředí právě na práci s hlavními postavami.Více než na akci se totiž tento thriller soustředí právě na práci s hlavními postavami a odvádí v tom veskrze dobrou práci, jelikož velká část postav není nadbytečných a až na některé výjimky si většina z nich prochází určitým vývojem. Zdánlivě záporné postavy tak dostávají větší hloubku a hlavní hrdina, který jede podle jasně stanovených pravidel, se zase musí přizpůsobit situaci a ujasnit si, že udělat to, co je správné, nejde vždy dohromady se zavedenými pravidly.

Charakteristické vlastnosti či motivace postav jsou rozvíjeny již na začátku filmu a jejich pozdější vývoj působí i při zpětném pohledu uvěřitelně v rámci toho, jak nám byly na začátku představeny. Některé postavy nás sice na druhou stranu svým jednáním zcela překvapí, nicméně v těchto konkrétních případech je to přímý účel scénáře, který v kontextu celého příběhu funguje.

Samotní herci jsou pro nás spíše neznámí, nicméně většina z nich odvádí solidní práci a v rolích jsou přesvědčiví. Vizuální stránka je též kvalitní a když už se objeví akce, je velice slušná a dokáže účinně zvyšovat dávku napětí v určitých scénách. S akcí souvisí i užívání brutality, které je spíše sporadické, ale když už dojde k nějaké opravdu brutální sekvenci, je poměrně silná a zároveň účelná, jelikož s příběhem vždy silně zamává.

Snímek ovšem má i své neduhy. V první řadě poněkud zamrzí, že odhalení v závěru filmu nebylo před závěrečnými titulky ještě více rozvinuto a se získanou informací se již více nepracovalo. Z hlediska stopáže film v prostřední části trochu zpomalí a může se zdát, že se v této části děj poměrně vleče. Naštěstí se ale brzy opět rozjede čili ono zpomalení není ve skutečnosti zase tak moc dlouhé.

Největší výhradou by pak určitě byly tzv. příhodné události, kdy se během stopáže něco stane s velkou dávkou štěstí čistě proto, abychom se my jakožto diváci dozvěděli určitou informaci a děj se posunul dál. Některé tyto „náhody“ jsou ale do určité míry vysvětleny motivacemi a postoji hlavního záporáka, čili určité chyby, které záporák udělá, lze odpustit, protože jeho primárním záměrem je dosáhnout svého cíle a o zbytek se nezajímá. Přestože jsou tedy „náhody ve scénáři“ místy silně patrné, tak v některých případech se dají odpustit.

Pod bodem mrazu je velice solidní akční thriller, jehož největšími přednostmi jsou hutná a místy až klaustrofobická atmosféra, práce s vývojem hlavních postav a jejich motivací, překvapivé zvraty a zajímavá vizuální stránka. Atmosféra a svižné tempo trvají po většinu stopáže, pouze uprostřed snímek na nějakou dobu zpomalí. Hudba není rozhodně špatná, zároveň ale bohužel není moc výrazná. Spolu s některými podezřele příhodnými událostmi a nedostatečným vytěžením závěrečné scény tak nejde o vyloženě skvělý snímek, ale stále jde o velmi nadprůměrný počin, který příznivce žánru dokáže určitě dobře zabavit.

Vystřelit, či nevystřelit? To je to, oč tu běží.

Pod bodem mrazu(Foto: Netflix)

Jako by nestačily trable venku, už i vězni vevnitř dělají vlny.