Recenze Coming 2 America: Připravte se na kontroverzní humor, přehršel témat a umělců, nostalgii a zklamání

Cesta do afrického království po více než třiceti letech.

Cesta do Ameriky z roku 1988 se stala známou klasikou, kterou si oblíbili lidé téměř po celém světě. A po více než třiceti letech je tu druhé pokračování. Kvůli pandemii získala práva streamovací společnost Amazon Prime. Na scénáři se podíleli původní autoři David Sheffield a Barry W. Blaustein. Režisérem je Američan Craig Brewer, ten s Eddiem Murphym natáčel už životopisný film Jmenuju se Dolemite.

Africké království Zamunda se ocitá v ohrožení. Akeem se stane vládcem a zjistí, že jeho jediný mužský potomek se nachází v Americe. Aby nový král upevnil svou pozici, rozhodne se ho vyhledat. Syn Lavelle se má stát jeho následovníkem a má zajistit mír tím, že si vezme dceru generála ze sousední země. Nejdříve musí ovšem splnit princovský test…

Představí se velké množství herců z prvního dílu – například Arsenio Hall, James Earl Jones nebo Shari Headley. Eddie Murphy se tradičně ukáže hned v několika rolích. Kromě hlavní postavy ztvární také třeba starého holiče nebo frontmana fiktivní kapely Sexual Chocolate. Tím po letech dokazuje, že si ze sebe pořád umí udělat legraci, i když už to není žádný mladíček.

Pozornost je věnována různým aktuálním tématům, od genderové a rasové rovnosti až po hnutí Me Too.Pozornost je věnována různým aktuálním tématům, od genderové a rasové rovnosti až po hnutí Me Too. Snímek navíc vychází v příhodný čas, kdy světem hlasitě zní politické a sociální hnutí Black Lives Matter. Svým způsobem film zároveň vzdává poctu všem afroamerickým umělcům. Mihne se zde například legendární herec Morgan Freeman, vystoupí zpěvačka Gladys Knight, zpěvák John Legend, hudební skupina En Vogue a mnoho dalších.

Často se odkazuje i na populární kulturu. Zmiňuje se kupříkladu další fiktivní africká země Wakanda z komiksového příběhu od společnosti Marvel, Jar Jar Binks zase připomíná Hvězdné války nebo se objeví přirovnání k rodině Kardashianových.

Důležitou součástí jsou rovněž pěvecko-taneční vystoupení. Ačkoliv jsou zajímavé tím, že přibližují zase trochu jinou kulturu, konkrétně je to takový mix africké a americké kultury, tak jsou mnohdy příliš dlouhá a vlastně zdržují samotný děj.

Příběh se snaží pojmout velké množství námětů, které během 108 minut nejde všechny pořádně rozvést. Kromě již zmíněných odkazů se řeší vztahy mezi otcem a dětmi, sourozenci a partnery a mladý hrdina k tomu ještě hledá sám sebe a svou lásku. Mimo jiné vlastně dochází ke stejnému poznání jako Akeem. Oba mají slabost pro silné a soběstačné ženy. Právě budování vztahu zamilované dvojice je však poněkud opomíjené, takže zapomeňte na nějakou romantiku.

Coming 2 America se pokouší navázat na úspěch prvního dílu. Dokonce se připomínají i některé scény z něj, což společně se stejnými herci vyvolává silnou nostalgii. Nicméně tentokrát se skoro celé vyprávění odehrává výhradně v Zamundě, kam se dostává králův syn z Queensu. Ani on sice nezná tamější zvyky, jenže to už nepůsobí tak vtipně jako v případě jeho otce. Přehršel témat, odkazů a narážek způsobuje to, že se věci v příběhu dějí příliš rychle. Postavy dochází k prozření nepravděpodobně brzy. Naopak velmi dobře se kouká na honosné kostýmy a velkolepé prostředí paláce. Eddie Murphy odvádí klasicky skvělou práci, bohužel jeho humor zvláště v dnešní vypjaté době nepobaví úplně každého. Byť o to tato komedie usiluje, rozhodně nemůže konkurovat svému předchůdci.

Wesley Snipes si roli generála náležitě užil!

Coming 2 America(Foto: Amazon Studios)

„A kdy jsi mi chtěl jako říct, že mám kromě tří dcer taky syna?“