Recenze: Cherry je nepěkná podívaná upozorňující na drsnou realitu PTSD a drogové závislosti

Tohle jsme od tvůrců posledních opravdu Avengers nečekali.

Poté, co bratři Anthony a Joe Russo oslavili obrovský úspěch s Avengers: Endgame, tak se ve spolupráci s Apple TV+ vrhli na o něco ostřejší nový projekt jménem Cherry. Ten je inspirovaný stejnojmenným bestsellerem, který vznikl ve vězení na náměty autorova skutečného života.

Příběh se zaměřuje na mladíka Cherryho, který narukuje do americké armády jako medik, kde je vzápětí poslán do války v Iráku. Po příchodu z ní však začne mít silné následky posttraumatické stresové poruchy čili tzv. PTSD. Vlivem toho si vypěstuje závislost na drogách, která ho přivede i do kriminálního života a k vykrádání bank.

Jenže k tomu všemu vede poměrně strnitá a zdlouhavá cesta. Cherryho děj se totiž už od začátku neskutečně vleče, čímž pocitově zdvojnásobí svou už tak dlouhou téměř dvouapůlhodinovou stopáž. Unylý je hlavně úvod a první polovina filmu, ve které se beztak neodehrává nic významného. Tvůrci zde navíc zobrazují každičký detail protagonistova počínání, což moc nepomáhá celkové dynamice snímku, které má opravdu pomálu.

Když už se však začne něco konečně dít, tak to stojí za to. Trochu akce se nám dostává už, když Cherry narukuje do armády. Zde to jsou však ještě stále takové klišé a předvídatelné válečné scény, které lze najít v jakémkoliv válečném filmu. Cherry tu zkrátka ničím přímo neohromí. A není divu, však on to není válečný příběh. Ne, prim zde hraje zmíněné PTSD a drogová závislost jakožto jeden z jeho následků.

A bratři Russoové ani scenáristky Jessica Goldberg a Angela Russo-Otstot se nepárají s jeho zobrazením. Ukazují realitu PTSD takovou, jaká je. Snaží se o tomto tématu, o kterém se obecně moc nemluví, skrz svoje dílo vytvořit povědomí a dát ho do popředí veřejné diskuze. To dělají skrz zobrazování nepěkné a drsné drogové závislosti, kdy ukazují její největší pády. Cherry se nevyhýbá scénám plným zvratků, sraček a krve, a v tomhle ohledu není pro slabší povahy. Hrdinu příběhu zde sledujeme na jeho opravdu nejhlubším dně, kterého mohl dosáhnout.

Už to není onen přátelský soused Spider-Man.K tomu se váže i Tom Holland coby titulní protagonista, který se zde objevuje v úplně jiné roli, než na kterou jsme u něj zvyklí. Už to není onen přátelský soused Spider-Man, Holland se zde zcela přeměnil a do své nové úlohy se doslova převtělil. Podává velmi silný výkon a veškeré své scény si osvojuje. Je však pravda, že v některých obzvlášť silných a drsných momentech je těžké ho brát vážně, neboť má v sobě stále onen jemný a dětinský obličej Petera Parkera. A tak i když se Holland sebevíc snaží odpoutat od této své vizáže a jeho přednes je kvalitní, tak zkrátka není vždy zcela přesvědčivý.

Podobný problém má i jeho ženský protějšek Ciara Bravo, která tu ztvárňuje jeho přítelkyni Emily. Ta se nechá spolu s Cherrym vtáhnout do jeho PTSD a následné drogové závislosti. Bravo se proslavila především s v seriálech stanice Nickelodeon, a tak má podobný problém jako Holland. I jí brání její jakási dětská nevinnost a příliš mladistvý vzhled k tomu, abychom jí v této dospělé roli brali vážně. A Bravo se opět snaží a nepodává nijak špatný výkon, občas sice působí trochu křečovitě (zvláště v emočně vypjatých scénách), ale drogovou závislačku na konci jejích sil ztvárnila v závěru naprosto věrohodně, avšak (ne vlastní chybou) nedostatečně přesvědčivě.

Cherry je drsné drama, kterému však cosi chybí k dokonalosti. Děj se již od začátku příliš vleče, a i když ve druhé polovině nabírá trochu spád, tak by se zdlouhavému stočtyřicetiminutovému snímku určitě hodilo zkrácení. A je to škoda, neboť Cherry se jinak zabývá velmi důležitým tématem PTSD, které se snaží dostat do širšího povědomí. Je chvályhodné, jak autenticky tuto problematiku zobrazuje a jak neskrytě ukazuje realitu drogové závislosti. Za vyzdvihnutí stojí i silné herecké výkony Hollanda a Bravo, kterým je pouze na škodu jejich mladistvé vzezření, neuškodilo by zde obsazení trochu vyspělejších herců. Dohromady je tak Cherry nepěkný a drsný film, který není pro každého, ale za zhlédnutí jistě stojí, i když ho nebude lehké přelouskat.

„Tohle je bankovní přepadení. Zachovejte klid.“

Cherry
(Foto: Apple TV+)