Recenze Lockdown: Psychologická komedie vtipně glosuje pandemickou dobu

„Člověk míní, covid mění.“

Konečně se filmoví fanoušci dočkali – vznikl jeden z prvních snímků, který tematizuje globální pandemii koronaviru. Jestliže může být tento zvláštní stav v něčem přínosný, je to právě množství nových námětů vhodných ke zpracování v mnoha oblastech. A že se lidé nyní dostávají do řady kuriózních situací.

Příběh se odehrává během povinné karantény kvůli pandemii koronaviru v Londýně. Ředitelka marketingové firmy Linda a řidič Paxton musí obývat stejný dům, i když se nedávno rozešli. Oba se potýkají s pracovními problémy a se špatným psychickým stavem nejenom v důsledku vnějšího prostředí. Naskytne se jim jedinečná příležitost, jak snadno ukrást drahý diamant, který by jim zajistil pohádkovou budoucnost. Jejich vztah to zase nasměruje jiným směrem.

Snad každý člověk se může lehce ztotožnit s výjevy, které úzce souvisí s omezením pohybu.Snad každý člověk se může lehce ztotožnit s výjevy, které úzce souvisí s omezením pohybu. Například nekvalitní videohovory v rámci práce i mimo ni, při nichž se před kamerou objevují děti a jiní nevítaní hosté. Nebo elegantní oblékání pouze horní části těla kvůli kolegům, protože dolní polovinu přece nikdo nevidí. V dost domácnostech se výrazně zvýšila spotřeba alkoholických nápojů. A nejčastější otázkou, když se chystáte vyrazit ven, je: „Máš s sebou roušku?“

Herečka Anne Hathaway dobře zvládla hlavní roli a poměrně zdatně jí sekunduje i herec Chiwetel Ejiofor. V kamarádském smyslu jim to klape, jen ten milostný vztah nepůsobí stoprocentně uvěřitelně, ale vlastně to až tolik nevadí. Nejde o romantickou komedii v tradičním slova smyslu, což je rozhodně dobře. Ostatní herci se objeví buď v rámci videohovorů (za zmínku stojí Ben Stiller a Ben Kingsley, oba v rolích ne úplně citlivých šéfů), nebo v luxusním obchodním domě Harrods.

Velký důraz je dáván především na psychiku obou ústředních aktérů. Linda si uvědomí, jak je její práce v korporátní společnosti povrchní a často nefér k zaměstnancům. Zatímco Paxton s kreativní duší umělce nemá moc pracovních příležitostí kvůli své kriminální minulosti. Navíc má sklony vše přehnaně analyzovat a řešit. Oba zažívají jakousi krizi dospělého věku – chybí jim to, že už nejsou rebelové jako za mlada. Postupně se ovšem k těmto svým starým já navrací.

Hodně scén je spíše konverzačních. Často se u jednoho z nich spustí nečekaná „zpovědní lavina“, jak to nazývá Paxtonův terapeut. Nečekejte žádný komplikovaný děj, zvláště první půlka filmu se rozjíždí pomalu. To vlastně dost koresponduje s dlouhými, ale zároveň rychle ubíhajícími dny během nucené izolace. Někoho tato pasáž může však dost nudit. Když se ve druhé půlce vydávají mezi lidi, má z toho skutečnou radost i divák.

Lockdown se snaží pohlížet na nynější situaci s nadhledem a humorem. A přesně to je právě potřeba, protože jinak by se z toho člověk mohl za chvíli zbláznit úplně. Mnohdy to vyznívá dost tragikomicky, což také koresponduje se současností. Tento po dlouhou dobu komorní způsob vypravování funguje především díky oběma talentovaným hercům. Příběh zvláště ze začátku příliš stagnuje, a ne každý si dokáže užívat pouze atmosféru. Druhá část zápletky zase může někomu připadat navíc, aby vyplnila stopáž. Pokud tomu ale dáte šanci a jste naladěni na stejnou vlnu, bude se vám snímek zamlouvat. Otázkou zůstává, zda si tento námět najde diváky i po pandemii, až nebude aktuální.

Divák navíc absolvuje procházku po jednom z nejznámějších obchodních domů!

Lockdown
(Foto: Warner Bros. Pictures)