Recenze Madame Claude: Atmosférou působivé životopisné drama nezvládá odvyprávět poutavý příběh

Sex, cigarety a francouzský šarm.

Snímek se inspiruje skutečnou osobou, konkrétně se jedná o Fernande Grudet, která si kvůli nezaplaceným daním a provozování luxusní prostituce musela odpykat trest ve vězení a zemřela v roce 2015. Režie a scénáře se ujala Francouzka Sylvie Verheyde. Totožný motiv byl zfilmován už v roce 1977.

Příběh se odehrává převážně v šedesátých letech v Paříži.Příběh se odehrává převážně v šedesátých letech v Paříži. Vlivná madam Claude ovládá svět prostituce, má přátele mezi největšími mafiány, poskytuje své služby význačným politickým osobnostem a zároveň pracuje jako informátorka pro tajnou službu a pomáhá jim zdiskreditovat některé vážené státní zmocněnce. Tento dlouhodobě těžko udržitelný balanc se začne postupně hroutit s měnící se dobou. Částečně to nechtěně způsobí i její nová zaměstnankyně – dívka Sidonie, která pochází z vyšších vrstev.

Námět je sám o sobě velmi pozoruhodný. Tato bordel mamá se už v tehdejší ne příliš rovnoprávné době dokázala vcelku s lehkostí pohybovat v mužském světě. Ačkoliv pro to musela mnohé obětovat a nejde se s ní úplně snadno ztotožnit. Ostatně stejně jako s většinou ostatních postav, pokud nejste poznamenáni nějakým těžkým traumatem z dětství nebo se neživíte prodáváním svého těla.

Obě hlavní hrdinky mají narušené základní vztahy se svou pravou rodinou, proto si to navzájem kompenzují na sobě. Madame Claude odložila po narození svou dceru k babičce a už nikdy si k ní nedokázala najít cestu. Sidonie ji svým způsobem nahrazuje a jako součást rodiny vnímá Claude i ostatní dívky. Sidonie si zase kvůli svému otci prožila v mládí traumatický zážitek, který se snaží přebít alkoholem a drogami.

Dost zdařile je vykreslena atmosféra prostředí. Líně plynoucí děj vám přiblíží onu nonšalantní eleganci, která je charakteristická právě pro Francii, zvláště pak pro francouzské ženy z minulého století. Celé to doplňuje dobře zvolená hudba. Bohužel přibližně v polovině, možná ještě dříve, se tempo snímku výrazně zpomalí, protože se začne v této náladě utápět. Divák čeká, až se to zase nějak rozjede, ale ono se tak už nestane.

Skladba scén je vlastně dost tematicky omezená – buď jednotlivé postavy provozují sex, svlékají se, kouří cigarety, nebo sdílejí své emočně náročné zážitky. Na tom by snad ani nebylo nic zase tak špatného, kdyby to nebylo na úkor srozumitelnosti děje. Jsme vhozeni mezi velké množství postav a spletitých vztahů, aniž by bylo cokoliv blíže vysvětleno. Příběhově podstatným podrobnostem se nevěnuje dostatečná pozornost. Nehledě na to, že se vám různé osoby prostě budou plést.

Film nezvládl dostatečně vytěžit původně slibný motiv. Největším problémem je způsob vypravování a tím pádem i scénář. Rozhodně by bylo ku prospěchu věci, kdyby se tvůrci více soustředili na objasnění ne zcela známých souvislostí. Takto to působí spíše jako pásmo všech možných zážitků ze života exkluzivních prostitutek. Není dáván důraz na detail, místo toho se pokouší ukázat spíše celkový obraz, takže se v tom ztratí nejenom divák. Ještě ke všemu se do toho snaží vtěsnat i flashbacky z minulosti, které takto podané zkrátka nefungují. Pozitivním prvkem je herecké obsazení – především herečky Karole Rocher a Garance Marillier. Madame Claude také vyniká v nastínění tehdejší atmosféry, nicméně příběhově zkrátka dost pokulhává.

Když jde celé tvé podnikání do kopru, ale alespoň máš pořád kabát z pravé kožešiny.

Madame Claude

Jak vypadá pracovní pohovor na pozici prostitutky?