Recenze: Dlouhá noc přežití je dalším hřebíčkem do rakve herecké kariéry Bruce Willise

Smrtonosná past na venkově s chabým scénářem.

Dlouhá noc přežití vypráví o dvou bratrech, kteří si při jedné loupeži přišli na slušný balík. Když ovšem jeden z nich rozpoutá přestřelku na benzínové pumpě, je druhý bratr těžce postřelen do nohy. Na útěku se jim podaří vystopovat jednoho mladého doktora (Chad Michael Murray), který se s rodinou po nedávném vyhazovu z práce přestěhoval na venkov do domu své matky a otce (Bruce Willis). Když se zdá, že všichni v domě spí, bratři proniknou dovnitř a požadují, aby mladý doktor zraněného bratra ošetřil. Rodina spolu s Brucem Willisem se nicméně nechce tak snadno dát.

Dle synopse by se mohlo zdát, že jeden ze zatím posledních Willisových snímků by mohl být celkem příjemný a oddechový akčňák, byť je nízkorozpočtový. Bohužel Bruce Willis pokračuje ve svém zajetém trendu, který započal s pátou Smrtonosnou pastí, což znamená, že vezme roli v podstatě ve všem, pokud za to dostane nějaký obstojný honorář.

Dlouhá noc přežití (podivný překlad k originálnímu názvu Survive the Night) je totiž z velké části jeden obří průšvih. V první řadě je velmi výrazné, že většina postav se během stopáže chová zcela nelogicky pouze proto, aby se odehrál nějaký zvrat a aby se postavy dostaly z bodu A do bodu B. Například výše zmíněná přestřelka na benzínové pumpě je naprosto hloupá a člověk se musí ptát, proč k tomu vůbec došlo mimo to, abychom mohli jít hledat doktora. A tím nelogičnosti teprve začínají.

Oba bratři poté dělají jednu chybu za druhou a členové rodiny překvapivě velmi často těchto chyb nevyužívají a nic nedělají. Co se pak týče samotného Bruce Willise, je znát, že ho snímek ani moc nezajímá a po většinu stopáže se tváří spíše znuděně, jak je to u jeho posledních filmů často zvykem. Když se tedy snaží zničehonic prodat nějakou emoci či srdcervoucí moment, málokdy to působí věrohodně.

Asi nejvíce překvapivé pak je, že Willis v podstatě nemá ve filmu jednu pořádnou akční scénu!Asi nejvíce překvapivé pak je, že Willis v podstatě nemá ve filmu jednu pořádnou akční scénu! Za jedinou bychom mohli označit velice krátkou přetahovanou s jedním z bratrů, nicméně to je vedle nějakého toho běhání a řízení auta v podstatě všechno. Bruce Willis tak nedělá nic, čím by jako populární herec vynikal, nemá zde ani jednu zapamatovatelnou hlášku. Kdyby tak hrál Willisovu roli někdo jiný, snímek by to nijak neovlivnilo.

Abychom byli ale úplně féroví, film není odpadem naprosto ve všech směrech. Přestože se postavy chovají často zvláštně, je vidět, že se herci (kromě Willise) opravdu snaží a hudební doprovod je většinou překvapivě povedený. Zároveň je poměrně zajímavé sledovat vztah obou bratrů, kteří jsou naprostými protiklady, přesto ale jeden druhého nikdy nechce nechat ve štychu. Problémem akorát je, že se snímek do určité míry snaží, abychom s bratry sympatizovali, což je obzvláště u jednoho z nich velmi náročné vzhledem k tomu, jak šíleně se po celou dobu choval.

Snímek se tak evidentně snaží balancovat na hraně akčního thrilleru a dramatu, nicméně v obou těchto případech selhává – akce je zde naprosté minimum a dostat se více pod kůži oběma bratrům zkrátka moc dobře nejde. Nad scénářem se mělo bezpochyby strávit více času, což se u těchto nízkorozpočtových projektů bohužel moc často neděje.

Dlouhá noc přežití je velice nepovedeným filmem a dalším pomyslným hřebíčkem do rakve kariéry Bruce Willise. Kromě obstojné hudby a snahy většiny herců (vyjma Willise) selhává snímek téměř ve všech směrech. Postavy se chovají nelogicky, řada věcí nedává smysl a vzhledem k tomu, že výsledek neuspěl jak v rámci akčního žánru, tak i dramatu, může být divák snadno rozhozen a nevědět, co si má vlastně myslet. Akce není během stopáže skoro žádná a sympatizovat se zločinci není zrovna snadné, obzvláště pak s jedním konkrétním zločincem. Jelikož je pak závěr velice jednoduché předvídat, snaha o drama z pohledu zlodějů vyjde spíše naprázdno. Film lze doporučit pouze v případě, že jste opravdu velkými fanoušky Bruce Willise a máte potřebu vidět všechna jeho díla. Pokud ovšem takový nutkavý pocit nemáte, uděláte spíše lépe, když tenhle novější kousek přeskočíte.

Výraz typu „je mi všechno jedno“ má Bruce Willis nasazený po většinu stopáže.

Dlouhá noc přežití
(Foto: Lionsgate)