Recenze: Seaspiracy: Pravá tvář udržitelného rybolovu přináší šokující informace o dopadech lidské aktivity na podmořský život

Jaké jsou stinné stránky komerčního rybolovu?

Seaspiracy je jedním z nejnovějších dokumentů Netflixu, kterým nás doprovází jistý Ali Tabrizi. Tento mladík se snaží zjistit, jakými způsoby a do jaké míry naše lidská aktivita nepříznivě ovlivňuje život v mořích a oceánech naší planety. Aliho pouť začíná u tématu, kterým se média zabývají běžně – nadměrným množstvím plastových odpadků v moři. Při důkladnějším zkoumání ovšem začne Ali přicházet na mnohem větší hrozby pro podmořský život, se kterými souvisí mimo jiné globální korupce vlád, institucí, a dokonce sem proniká i novodobé otroctví!

Z prvního odstavce by mělo být zřejmé, že dokument toho má hodně co nabídnout v mnoha ohledech. V první řadě na něm vynikají rozhovory, ať už jsou vedeny s lidmi z velkých korporací a institucí, či s lidmi, kteří ze zmíněných kruhů odešli. Kromě toho dostane svůj prostor i řada jiných vyšetřovatelů, a dokonce také někteří novodobí otroci. Rozhovory se všemi těmito lidmi napříč obory, zážitky a osobními přesvědčeními dokážou diváka dobře seznámit s manipulacemi a korupcemi obrovských rozměrů, které se stavem našich moří a oceánů přímo souvisí.

A pokud by vás čistě náhodou nešokovala většina informací, velmi pravděpodobně se o to postarají některé záběry z navštívených míst.Nejen v tomto směru, ale i v mnoha dalších dokáže dokument přednesenými informacemi velice překvapit. Může se samozřejmě stát, že pokud se někdo o danou problematiku sám podrobně zajímá, zřejmě tolik překvapení nedostane. Výsledek je ovšem natolik obsáhlý a prostupuje tolika oblastmi, že je téměř nemožné, aby vás v něm vůbec nic nepřekvapilo. A pokud by vás čistě náhodou nešokovala většina informací, velmi pravděpodobně se o to postarají některé záběry z navštívených míst.

Zmíněné záběry pak mnohdy vypoví ještě více než samotné rozhovory. Konkrétně v nich můžeme vidět, co se s mořskými živočichy za účelem rybolovu provádí a v jakých podmínkách musí pracovat někteří lidé, kteří tuto činnost vykonávají i proti své vůli. K tomu je nutné říct, že některé záběry jsou velice drastické a přijdou vcelku nečekaně. Pokud tak patříte mezi slabší nátury, buďte na to předem připraveni.

Určitou nevýhodou dokumentu je, že nám předkládá opravdu velké množství údajů a čísel, což může být místy obzvláště problém v případě, že se nestíháte orientovat při čtení titulků. Z tohoto důvodu může dokument vyžadovat opětovné zhlédnutí. Na druhé straně se ovšem Seaspiracy často snaží řadu věcí přímo ukazovat čili i když vám nějaké detaily napoprvé uniknou, základní myšlenku daných scén jistě pochopíte napoprvé.

V poslední řadě je samozřejmě těžké posoudit, zda jsou všechny zmíněné údaje a informace zcela správně, natočené záběry a rozhovory nicméně prokážou, že se dané věci skutečně dějí a svůj základní účel, tedy jasně upozornit na konkrétní problémy, výsledný produkt bezesporu naplňuje.

Dokument Seaspiracy má rozhodně co říct, a to naprosto každému z nás. Určitá fakta sice již budou pravděpodobně některým divákům známá a místy může být náročnější zachytit napoprvé všechny informace. Natočené záběry z rybolovů a rozhovory se zasvěcenými lidmi z různých oblastí jsou nicméně zárukou toho, že vás výsledek rozhodně nejednou pořádně překvapí. Zároveň má v sobě vedle samotného varování i určité poselství, jak by mohl každý jednotlivec přispět k tomu, aby pomohl našim oceánům a ve výsledku tak i planetě Zemi jako celku. Už jen díky tomu stojí za to, abyste tomuto dokumentu zkusili dát šanci. Počítejte ovšem s tím, že některé záběry nejsou pro slabé povahy a vzhledem k vážnosti tématu může někomu Seaspiracy připadat i značně depresivní.

S Alim se podíváme na místa, kam je téměř nemožné se dostat.

Seaspiracy: Pravá tvář udržitelného rybolovu

Dokument vám úspěšně vezme některé iluze o rybolovu.