Recenze: Země nomádů je jemné a pozitivní drama, které zkoumá neobvyklou komunitu v USA

Jsou to takoví novodobí nomádi.

„31. ledna 2011 odstavila, z důvodu snížené poptávky sádrokartonu, společnost US Gypsum po 88 letech svůj závod ve městě Empire v Nevadě. V červenci bylo zrušeno PSČ Empiru.“ Těmito slovy uvádí, nyní již oscarová režisérka Chloé Zhao svůj nejnovější počin, který vyvolal značný rozruch na letošních filmových oceněních. Zhao zde představuje příběh o Fern, která po smrti svého manžela a odstavení zmíněného závodu společnosti US Gypsum, pro kterou v Empire pracovala, začíná žít ve svém malém karavanu. Fern putuje skrz celé Spojené státy, z jednoho bodu do druhého, neustále potkává nové lidí a zapojuje se do komunity novodobých nomádů.

Odlehlá parkoviště s karavanovými dobrodruhy jsou autentická a dodávají snímku správnou melancholickou náladu.Přesně to Zhao, která stojí i za scénářem toho snímku, zkoumá. Vypráví příběh z neobvyklého prostředí a zaměřuje se na počínání této skupiny osob, která funguje v americké společnosti již léta. Vše pak zprostředkovává realisticky a bezprostředně. Celý příběh vyznívá přirozeně, a to i díky celkovému prostředí, ve kterém se odehrává. Odlehlá parkoviště s karavanovými dobrodruhy jsou zkrátka autentická a dodávají snímku správnou melancholickou náladu. Ono celé vyprávění je vůbec takové unylé a pomalu plynoucí, až je někdy až příliš vleklé. Děj je opravdu chvílemi trochu moc statický, a tvůrcům se nedaří neustále držet stoprocentní pozornost diváka. A je to škoda, neboť jinak jde o zajímavý koncept a Zhao dává do popředí důležité téma, o kterém by se mělo více hovořit.

Neobvyklé jsou tu pak i dialogy, které jsou naprosto nenucené a organické. Všechny rozpravy postav vyznívají naprosto všedně, což dodává filmu zcela jiný nádech. Tomu napomáhá i obsazení snímku, které se převážně skládá z autentický lidí, co zde ztvárňují sami sebe. Objevují se zde skuteční nomádi a osobnosti, které jinak žijí v karavanech a putují z místa na místo. A tito neherci své fiktivní verze ztvárňují překvapivě dobře a vedle profesionálních herců dobře zapadají.

Z herců tu pak bezesporu stojí za zmínku Frances McDormand v roli hlavní hrdinky Fern. Ta si za svou roli vysloužila již třetího Oscara, a je patrné proč. McDormand podává věrohodný a kvalitní výkon, který je plný skrytých emocí, a zároveň je poměrně subtilní. Její přednes je autentický a nenucený, a přitom skrze něj zprostředkovává celou řadu pocitů a vytváří komplexní postavu.

Další výrazným prvkem celého snímku je jeho hudební doprovod. Ten pro něj složil Ludovico Einaudi, který stojí i za soundtrackem dalšího letošního oceňovaného snímku, jímž je The Father. Einaudiho skladby se skládají téměř výhradně z klavírového doprovodu, který skvěle doplňuje celkovou náladu příběhu.

Země nomádů je zkrátka neobvyklá podívaná, na které lze najít mnoho líbivého. V první řadě to je autentický příběh, který je navíc vyprávěn bezprostředně. Režisérka a scenáristka Chloé Zhao zkrátka ztvárňuje vše tak, jak to je, bez přikrášlování. Takové je i autentické prostředí, kde se film odehrává a přirozené dialogy postav. Celé to pak podtrhuje výkon McDormand a jejich nehereckých kolegů. Jedinou vadou na kráse je poměrně statický děj, který nedrží moc pozornost a jehož rozuzlení působí poměrně antiklimakticky. Dohromady je však Oscarová Země nomádů kvalitní snímek, který představuje zajímavý pohled na americkou společnost.

Sakra, asi jsem si zabouchla klíče!

Země nomádů
(Foto: Highwayman Films)