Recenze Vlci na hranicích: Dokument uměleckým způsobem tematizuje spory lidí ohledně přístupu k přírodě a zvířatům

Výjevy ze života na vesnici, kde vlci dávají dobrou noc.

Za tímto dokumentárním počinem stojí scenárista a režisér Martin Páv. Často se zaměřuje především na složitý vztah člověka a přírody a stejně tomu je i v tomto případě. Tento snímek vznikl za podpory více než 400 dárců z crowdfundingové kampaně. Na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava získal Zvláštní uznání poroty.

Hlavním tématem je návrat vlků na Broumovsko. V roce 2015 byla po 250 letech potvrzena první smečka na tomto území a počet těchto zvířat se postupně zvyšuje. Větší pozornost se však věnuje tomu, jaké spory to způsobuje mezi lidmi. Konkrétně se sledují konflikty kolem vesnice s názvem Vernéřovice, která se nachází těsně u polských hranic.

Ukazují se postoje jednotlivých lidí, kterých se tato problematika týká. Na jedné straně stojí ekologická farmářka a environmentalista – ti vnímají vlka jako přirozenou součást přírody napomáhající k rovnováze a správnému koloběhu. Na druhé straně stojí velkochovatel ovcí a starosta obce, kteří řeší zadávení svých hospodářských zvířat. Mnozí občané této vsi se navíc obávají o svou bezpečnost. Často dochází na ostré pře mezi těmito dvěma skupinami.

Odpůrci dokonce podali žalobu na Ministerstvo životního prostředí ČR a žádali po něm změnu zákona o ochraně přírody a krajiny, která by umožnila regulaci vlků. V roce 2019 se někteří obyvatelé této vesnice připojili zapálením vatry k celoevropské iniciativě proti šíření těchto zvířat. Právě tímto okamžikem začíná i končí celý dokument. K žádné změně v legislativě od té doby však nedošlo.

Tvůrci se snaží vyhnout vynášení jakýchkoli soudů.Tvůrci se snaží vyhnout vynášení jakýchkoli soudů. Kvůli tomu se pasují do role nečinných přihlížejících. Tohoto rádoby neutrálního postoje docilují tím, že se nezapojují do vyprávění. Úplně chybí nějaký komentář, který by vysvětloval další souvislosti. Někdy ani nevíme, kde se nacházíme a kdo zrovna mluví, protože občas se nám nedostává ani objasňujících popisků. Což je vážně škoda, jelikož nezasvěcený divák si může připadat mimo a nikdo mu nepodá pomocnou ruku.

Poetické záběry přírody působí nenuceně uměleckým dojmem. Ovšem přehnané rozjímání některých aktivistů je až přehnaně stylizované. Tyto scenérie jsou v kontrastu s rozdrásanými těly zardoušených zvířat (a že jich je tu až příliš), které mají vyvolat zděšení a strach. Kromě těchto momentů sledujeme také chod této vesnice se vším všudy – například komunální volby, zábavu s kapelou, posezení v hospodě, porážku zvířat a podobně.

Pokud čekáte, že uvidíte velké množství vlků ve volné přírodě, tak budete zklamaní. Skoro by se dalo použít často používané rčení „o nás bez nás“. V celém filmu je možné spatřit pouze několik záběrů těchto zvířat, ještě ke všemu pouze z fotopastí na obrazovce mobilu.

Dokument se zabývá návratem vlků do české krajiny, se kterým ne všichni lidé úplně souhlasí. Poměrně vyhrocený konflikt mezi odpůrci a příznivci může z širší perspektivy symbolizovat stále větší neochotu ve společnosti naslouchat názorům druhých. Právě tyto okamžiky vzájemného nepochopení jsou mnohdy schválně zdůrazňovány. Tvůrci se cíleně pokouší o umělecké zpracování, což je patrné mimo jiné ze záběrů na poklidnou přírodu v kontrastu s brutálně roztrhanými zvířaty. Nicméně chvílemi zapomínají na nezasvěceného diváka, který by nejednou uvítal nějaké dovysvětlení celé situace. Nejspíše za to může i nedostatek finančních možností, ale nevyváženost v zobrazování vlků oproti ovcím či jiným zvířatům je do očí bijící. Rozhodně je dobře, že si podobná témata získávají větší pozornost, nicméně přílišná neutrálnost autorů může být občas spíše ke škodě.

Nejdůležitější ze všeho je ochota diskutovat o rozdílných názorech.

Vlci na hranicích
(Foto: Bontonfilm)