Recenze Tiché místo: Část II: John Krasinski po svém debutu i v pokračování nabízí konzistentně kvalitní podívanou plnou napětí

Pst! Ani muk!

Opovážíte-li se ve světě Tichého místa vydat hlásku, je po vás. Uslyší vás totiž vetřelci citliví na zvuk a rozpoutá se masakr. To jsou pravidla, která stanovil již původní film z roku 2018. Po třech letech a jedné pandemii se vracíme do tohoto podivného a strašlivého prostředí, ve kterém musí všichni operovat co nejtišeji. Snímek si tak staví na zvucích a napětí, které vyvolá, byť jen malé zaskřípání.

Samotný příběh pak přímo navazuje tam, kde první díl skončil. Rodina Abbottových se, po masakru a smrti otce Leeho, vydává na cestu najít novou skrýš. Matka a její tři děti, z nichž jedno je novorozeňátko, se tak musí ochránit ve světě, kde monstra napadají své oběti při vypuštění jakéhokoliv zvuku. Naděje se však objevuje, když narazí na Emmetta a zjišťují, že možná kdesi existuje bezpečné místo na život.

Tak se prezentuje děj pokračování Tichého místa. Režie a scénáře se zde opět ujal herec John Krasinski, a je zkrátka znát, že mu tato role sluší. Představuje zase především zajímavý příběh, který zkrátka nenudí. Najde se tu sice plno menších nesrovnalostí a trochu nelogického chování ze strany postav (jako třeba když jedno z dětí spustí lavinu tragických událostí, jen díky své hlouposti), ale v rámci většího obrazu je to téměř neznatelné a celkovou podívanou to nějak výrazně nekazí.

Vybudovaný svět tu totiž má svá pravidla, v rámci kterých se pohybují postavy i děj, a tak má vše svůj řád. Tento intrikovaný vesmír se tvůrcům v čele s Krasinskim povedlo vytvořit do nejzazších detailů. Pravidla jsou jasná už od úplného počátku, a postavy se jimi po většinu času opravdu důsledně řídí. Je tak zajímavé sledovat tento vypracovaný svět. Krasinski a spol. si zkrátka opravdu dali záležet na tom, aby výsledkem byl ucelený a komplexní zážitek.

Nastává ohlušující ticho.To je znát především ze zvukové stránky, která je tím nejsilnějším a nejvýraznějším hráčem v celé podívané. Ostatně, jak už název napovídá, je jasné, že na zvuku či jeho nedostatku, to bude vše ohromně záviset. Už na počátku, který se odehrává ve světě před příchodem monster a nastiňuje, jak to celé vlastně začalo, vkládají tvůrci do veškerých scén jemné zvukové detaily, slyšíme zde například křupání bot, šustění sáčku, mačkání čerstvého ovoce nebo skřípot dveří. Když se pak ocitáme v současnosti, nastává ohlušující ticho a každý nečekaný zvuk námi lekavě pohne. Zvukaři tohoto využívají mistrně a vytváří tak efektivní lekačky, které zkrátka zabírají.

Po zvukové stránce je pak důležitou složkou i hudební doprovod. Pro snímek jej složil skladatel Marco Beltrami, který se podílel i na prvním díle či na dramatu Logan: Wolverine. Zde Beltrami představuje seriózní soundtrack, který dobře podkresluje celkovou náladu snímku, a především daných scén, ve kterých se vyskytuje. V nich Beltramiho skladby stupňují už tak vyhrocenou náladou a napětí, které by se dalo krájet, a energicky do nich dodávají život.

A toho zmíněného napětí tu není pomálu. Ba naopak, Tiché místo: Část II je na něm závislé, stejně jako jeho předchůdce. Jenže zde, zdá se, tvůrci vsadili na ještě větší míru intenzivnosti. To je na jednu stranu dobré, protože tím neustále drží pozornost diváků, na druhou stranu jsou pak některé až zbytečně příliš vypjaté.

To však nic neubírá z faktu, že jde o kvalitní podívanou, a stejně jako Tiché místo, se i jeho pokračování zařadilo mezi nejlepší horory současnosti. Velký podíl na tom má i herecké obsazení, kde nelze najít slabý článek. Všichni podávají silné a kvalitní výkony. Za zmínku však stojí nováček Cillian Murphy, který se přidává jako další přeživší k Emily Blunt, Millicent Simmonds a Noah Jupeovi. Murphyho přednes je jedním z nejvýraznějších v celém snímku a představuje se jako zajímavá a komplexní nová postava, která dobře zapadá do už zajetého týmu.

Úlohu zde pak mají i postavy tajemných příšer, kterým se tentokráte dostává o něco více prostoru. Diváci mají také možnost si lépe prohlédnout jejich vzhled. Grafici si opravdu pohráli s jejich vizuály, které jsou propracované do nejzazších detailů, což je vidět například při záběru z blízka na ucho jednoho z těchto vetřelců.

Stává se to jen málokdy, že se sequel kvalitou vyrovná svému předchůdci, ale Johnu Krasinskimu se to se snímkem Tiché místo: Část II povedlo. Ten má vše, co lze od uspokojujícího hororu očekávat, srozumitelný a naplňující příběh, vybudovaný svět, spoustu napětí, efektní lekačky a silné zajímavé postavy, kterým stojí za to fandit, aby přežily (na rozdíl od většiny typických hororových hrdinů). Mimo to pak má Tiché místo i tu svou unikátní zvukovou stránku, díky které vybočuje z řad žánrově podobných děl. A to, že postavy občas jednaly trochu nesmyslně a některé scény jsou zbytečně vyhrocené, snímku promineme. Milovníci prvního dílu tak nebudou zklamáni, a z otevřeného konce je jasné, že mohou těšit i na třetí díl.

A hlavně prosím tě nemluv.

Tiché místo: Část II
(Foto: Paramount Pictures)