Recenze: Nikdo je velice zábavným a nekompromisním akčním filmem od tvůrců Johna Wicka

Zdánlivého nýmanda je lepší nepodceňovat.

Hlavním hrdinou příběhu je Hutch (Bob Odenkirk), chlap středního věku, který během let zapadl do nudné domácí rutiny, načež jeho syn si jej příliš neváží a s manželkou se poněkud odcizili. Když se jedné noci vloupali do jeho domu zloději, mohl je Hutch zastavit, ale místo toho je nechal utéct. Členové rodiny a nejbližší sousedé tak začnou považovat Hutche za slabocha, ve skutečnosti ale nikdo z nich nezná Hutchovu bývalou kariéru profesionálního zabijáka FBI. Když už tedy trpělivost ohledně poukazování na jeho neschopnost přeroste jistou hranici, vyburcuje se Hutch po letech znovu k akci a nevědomky zažehne konflikt s jedním nebezpečným mafiánským bossem.

Akce je nejen správně brutální, jak by se očekávalo od snímku s přístupností od 18 let, ale je také velice zábavná a vynalézavá.Z popisu by zápletka mohla znít jako takové klasické akční béčko, a i když do tohoto žánru snímek skutečně spadá, tak díky sérii šťastných náhod úspěšně vyčnívá z řady. Jelikož jde o akční film, je pak velkým pozitivem, že akce je nejen správně brutální, jak by se očekávalo od snímku s přístupností od 18 let, ale je také velice zábavná a vynalézavá. Zároveň je velmi dobře natočená, i když jsou pohyby kamery poměrně živé, nejedná se o roztřesenou kameru a vše je velice přehledné. V tomto směru tedy našli tvůrci velmi dobrý balanc. Není se ale příliš čemu divit, koneckonců se na filmu podíleli tvůrci Johna Wicka.

Určité porovnávání s Johnem Wickem tento film zřejmě nemine na více úrovních, protože i zde například zapříčiní návrat hlavního hrdiny do akce něco, co bychom nečekali. Naštěstí se ale Nikdo snaží od Johna Wicka v lecčem také odlišit. Největším rozdílem je samotný Hutch, který už dávno není ve své nejlepší formě, což zapříčiňuje, že často schytá nějakou tu ránu, a ne vždy mu všechno vyjde podle jeho představ. Díky tomu se o Hutche i trochu bojíme, protože jasně vidíme, že není neporazitelný, což buduje určité napětí a strach o tuto postavu.

Aby ale toho napětí nebylo až moc, snaží se jej snímek vyvážit poměrně velkým obsahem humoru, který určité momenty vhodně odlehčí a dělá z výsledného produktu mnohem větší zábavu. V tomto ohledu pomáhají Hutchovi i jiné postavy, jako například jeho otec v podání Christophera Lloyda, který si svoje scény krade zcela pro sebe a je opravdu zábavné vidět doktora Emmetta Browna z Návratu do budoucnosti v ryze akčním filmu. V poslední řadě dobře funguje i zvolená hudba a potěší, že se tvůrci nesnaží úplně všechno vysvětlit a spíše do konkrétních momentů pouze vkládají náznaky možného vysvětlení, čímž po divákovi chtějí, aby také trochu přemýšlel a spojil si některé věci dohromady sám.

Nikdo ale není úplně bez chyb. Některým divákům by mohly vadit poněkud rychlé střihy zejména v úvodních montážích, nicméně lze si na ně po chvíli celkem zvyknout. Jelikož pak Nikdo čerpá hodně z béčkových akčních filmů, vypůjčuje si z nich i to, že některé věci se odehrávají zjednodušeně nebo velice příhodně. V tomto směru působí poměrně ohraně zejména to, že záporáci v příběhu jsou opět Rusové, což je zároveň trochu zvláštní, když si uvědomíme, že režisér snímku je původem právě Rus. Tady to ale s možnými výhradami naštěstí končí.

V závěru jde po všech stránkách o velice zábavný a zároveň nekompromisní akční film, který v určitých momentech připomíná Johna Wicka, ale zároveň se od něj v celku dostatečně odlišuje především tím, že hlavní postava již není v nejlepších letech, což snímek těží ve svůj prospěch. Akce je živá a zároveň přehledná, vážnější momenty jsou odlehčeny vhodným typem humoru, a kromě Boba Odenkirka je skvělý i zbytek obsazení, zejména pak Christopher Lloyd. Z hlediska struktury snímek místy působí jako taková lepší verze posledního Ramba, načež lze jen dodat – kéž by byla Poslední krev tak dobrá, jako tohle. Někomu by mohla vadit určitá jednoduchost příběhu, šťastné náhody a zejména fakt, že záporáci jsou opět Rusové, už trochu bije do očí. Pokud se však chcete příjemně odreagovat a zároveň pobavit u jednoduchého, ale zároveň skvěle zpracovaného akčního filmu, pak je pro vás Nikdo zaručeně dobrou volbou.

Záporáci by si měli připravit plno pytlů na mrtvoly, přesněji řečeno sami pro sebe.

Nikdo
(Foto: Universal Pictures International)