Recenze Ubal a zmiz: Pokus o českou gangsterku nedopadl vůbec špatně, ale stále je co zlepšovat

Největší kšeft podomních prodavačů trávy se tak trochu zvrtne.

Znáte filmy Sbal prachy a vypadni (1998), Podfu(c)k (2000), Gentlemani (2019) nebo Rozhněvaný muž (2021)? Všechny tyto sofistikované gangsterky spojuje jméno režiséra a scenáristy Guye Ritchieho. Právě tímto stylem se inspiroval i Adam Hobzik a natočil svůj první celovečerní snímek Ubal a zmiz.

Mireček se živí rozvozem pizzy a se svým kamarádem Vilémem pěstuje a prodává marihuanu. Od nebezpečného mafiána Bulhara dostanou zajímavou nabídku – mají během jedné noci prodat všechno své zboží. Problém nastane, když jim někdo vykrade jejich pěstírnu. Při hledání jsou jim v patách dva suspendovaní policisté, kteří chtějí získat zpět svoji práci i čest. A do obchodu se nešťastnou náhodou připlete i slávou znechucená rocková hvězda André.

Jak bývá v tomto žánru zvykem, v příběhu se proplétá vícero dějových linek. Což je dobrý nápad, ale některé postavy kvůli tomu pak tak úplně nemají čas projít nějakou větší charakterovou změnou. A vypustit v závěru papouška z klece na znamení svobody a nezávislosti zkrátka nestačí. Navíc to může působit tak, že se v důsledku toho hlavní děj poměrně vleče.

Výběr různorodých herců se vlastně celkem vydařil. Role Mirečka se ujal Matouš Ruml a jeho kamaráda Viléma si zahrál Janek Gregor. Novodobý idol dívčích srdcí Marek Lambora, který se nejvíce proslavil svým působením v show Tvoje tvář má známý hlas a seriálu Slunečná, si tentokrát vyzkoušel zcela jiný typ postavy. A nutno přiznat, že nepříliš sympatického zpěváka ztvárnil překvapivě dobře a nejspíš si to náramně užíval.

Ve vedlejších rolích se objeví řada dalších umělců – například herci Predrag Bjelac, Martin Hofmann, Leoš Noha, Radim Fiala, Robert Jašków, Lukáš Duy Anh Tran nebo rapperka Sharlota. Na druhou stranu tito herci dostávají poměrně málo prostoru, tudíž ani nemají možnost využít všechen svůj potenciál. Avšak nejvtipnější okamžiky zajišťují většinou právě oni. Ať už jsou to scény s pracovně vyhořelým policistou a jeho agresivním kolegou, nebo s unuděným rockerem s úchylkou na kabáty.

Tvůrcům se povedlo přenést gangsterskou atmosféru do prostředí pražského podsvětí.Tvůrcům se povedlo přenést gangsterskou atmosféru do prostředí pražského podsvětí. I když dost stylizovaného, ale kouká se na to dobře. Inspirace filmy výše zmíněného režiséra je v tomto ohledu zcela zřejmá. Hlavní hrdinové se pohybují po vybydlených bytech, vietnamských obchodech a nočních klubech na Žižkově, na kterém to v noci žije vlastním životem.

Tomuto stylu je přizpůsoben i způsob natočení. Kamera je často přímým účastníkem dění, takže vidíme například chvíli i očima dusícího se informátora ve vaně a podobně. Typově nejlepší záběry jsou potom ty, které zachycují zdálky rychle plynoucí provoz na silnici. Ve stejném duchu se nese i rytmická hudba – ta povedeně doplňuje zbytek snímku.

Celovečerní prvotina začínajícího režiséra Adama Hobzika se pouští do v českém prostředí ne zcela obvyklého žánru. Pokouší se napodobit kultovní gangsterky à la Guy Ritchie. A světe div se, ono to není vůbec špatné a nepůsobí to nijak zvlášť nuceně ani trapně, což už samo o sobě vyžaduje pochvalu. Nejvíce humorných hlášek a situací zajišťují příslušníci policie. Na druhou stranu tato přehnaná stylizace je na úkor samotného děje. Předvídatelná zápletka se kvůli řadě vedlejších linek rozvíjí velmi pozvolna a nevyvrcholí tak, aby to diváka skutečně zasáhlo. Každopádně tento odvážný film stojí za zhlédnutí a můžeme se jen těšit na další díla tohoto nadějného tvůrce.

Že by se nějaký obchod konečně vydařil?

(Foto: CinemArt)

„A teď musíme zdrhat!“