Recenze: Tom Clancy: Bez výčitek nabízí solidní akci, ale není si jistý svojí vlastní identitou

Známá postava z knih dostává svůj origin story.

Během operace v Sýrii je John Kelly (Michael B. Jordan) součástí týmu, který má zachránit amerického spojence. Ukáže se ovšem, že spojence drželi v zajetí Rusové a nikoli Syřané, o čemž vedení operace vědělo. Když se John vrátí domů, je jeho rodina zabita v rámci odplaty za misi v Sýrii. John je tak pevně rozhodnut najít vraha své rodiny, svádí však vnitřní boj s tím, zda se řídit rozkazy, nebo touhou po pomstě.

Jak je z názvu patrné, jde o knižní adaptaci populárního autora Toma Clancyho. Je ovšem potřeba brát tento fakt s rezervou, protože již podle synopse knihy je patrné, že film z původní předlohy čerpá spíše minimálně. Věc se má konkrétně tak, že práva na filmovou adaptaci byla zakoupena již krátce po vydání knihy v devadesátých letech, přičemž od té doby až doposud si podle všeho procházela produkčním peklem, kdy se scénář a tvůrčí tým neustále proměňovali. A o tom koneckonců bohužel vypovídá i výsledný produkt.

Bez výčitek působí jako slepenec několika různých nápadů toho, jak příběh vlastně pojmout.Bez výčitek působí jako slepenec několika různých nápadů toho, jak příběh vlastně pojmout. Jsou zde tak dokonce scény, které působí naprosto zbytečně a nejsou důležité, přičemž snímek jako by moc nevěděl, zda chce být více filmem o pomstě, akčňákem nebo špionážním thrillerem, načež mezi těmito žánry nejistě balancuje a není tak v podstatě ničím z toho.

Motiv pomsty pak není dostatečně dobře rozvinut, díky čemuž může být divákovi spíše jedno, co se ve filmu děje. Michael B. Jordan v souvislosti s tím není v roli překvapivě tak dobrý, jak by člověk čekal, jelikož mu snímek nedává dostatečný prostor, aby truchlil nad ztrátou své rodiny a ujasnil si priority. Když už jsme u priorit, jeho postava udělá během stopáže řadu velmi stupidních rozhodnutí, což může být částečně odůvodněno Kellyho zaslepeností v touze po pomstě, i tak ale některé z těchto momentů působí hodně zvláštně.

Z hlediska negativ je potřeba vypíchnout ještě některé jiné momenty, které vyloženě zarazí, jako například scéna, ve které se nejmenovaná zraněná osoba stihne přibližně během minuty převléknout z jedné vojenské výstroje do druhé atp. Za poslední nevýhodu můžeme označit hudbu, která je spíše generická a nikterak výrazná. Přes všechna zmíněná negativa má ale film i několik pozitiv, která jej v podstatě zachraňují.

Prvním z nich je akce, která je po většinou velmi slušná. Není jí bohužel zrovna moc, ale občas se objeví nějaký nápaditý moment, jako například scéna s otáčejícím se letadlem. Zároveň je velmi povedená řada zvratů, během kterých se ukáže, že vše je nakonec trochu jinak, což je určitě pozitivum, jelikož se snímek vyhýbá už velmi ohrané premise, že by záporáci byli zkrátka opět Rusové a tím to všechno haslo. Svým způsobem tak v sobě snímek mísí prvky akčních filmů z osmdesátých a devadesátých let, kdy se příběh zdá být velmi jednoduchý, ale zároveň je v něm něco víc, což určitě potěší obzvlášť fanoušky akčních filmů z těchto dvou období.

Na filmu Bez výčitek je znát, že si jej tvůrci již dlouho přehazovali mezi sebou a nikdo pořádně nevěděl, co s ním. Výsledkem je adaptace, která nemá se svojí předlohou příliš mnoho společného a zejména pak úplně neví, čím chce vlastně být. Z toho pramení asi největší problém, kdy nám snímek nedává důvod se o celkové dění opravdu zajímat a nechat se do něj naplno vtáhnout. Pozitiva jsou zejména akční scény a několik zvratů, které zdánlivě až příliš rutinní zápletku osvěží a rozšíří, díky čemuž je místy navozeno určité kouzlo akčních snímků z osmdesátých a devadesátých let. Není to určitě špatný film, ale jedná se spíše o takovou jednohubku, která vyloženě neurazí (možná pouze fanoušky původní knižní předlohy), ale ani nenadchne.

Kdybych měl hrát šachy sám se sebou, asi bych se tvářil stejně.

Tom Clancy: Bez výčitek
(Foto: Amazon Studios)