Recenze: Chyby nabízí zajímavou myšlenku, její celkové provedení a křečovité výkony herců to však kazí

Každý někdy v životě chybuje.

A Ema tohle ví lépe než kdokoliv jiný. Ema si v sobě nese tíživé tajemství. Když si však začne vážnější vztah se samotářským, ale oddaným, Tomášem, vše se rázem mění a Ema neví, zda se s touto svou temnou minulostí svěřit svému novému příteli. Jenže pravda si vždycky najde cestu ven a následky jsou nepěkné.

Zhruba tak zní ve zkratce děj nového snímku Jana Prušinovského, který stojí například za úspěšným a populárním seriálem Most. Zde se snaží o hlubokomyslné zdrcující romantické drama, ale bohužel se mu to moc nedaří. Nejen, že se děj, i přes svou devětadevadesátiminutovou stopáž, nesmírně vleče, ale také v zásadě postrádá jakýkoliv smysl a pointu. Tedy základní myšlenka je jasná, hrdinka by se neměla stydět za svou pohnutou minulost a nedbat na to, co si o ní kvůli tomu myslí cizí lidé. Ze strany Prušinovského jde o šlechetnou ideu, kterou však už ne tak dobře zpracovává.

Vše působí tak nějak povrchně a nedostatečně rozvedeno.Kromě statičnosti, také příběh postrádá jakoukoliv hlubší zápletku a její následné rozuzlení (nějaké tu sice je, ale není vůbec uspokojivé). Vše působí tak nějak povrchně a nedostatečně rozvedeno, takže konec se najednou jen tak jakoby náhodou stane. Nehledě pak na obecně dost nesympatické postavy, o které se zkrátka nemáme důvod nějak starat a investovat do nich svoje pocity. K tomu pak veškeré mužské postavy působí nesmírně slizce a odpudivě.

A to není nic proti hercům, jde spíše o to, jakým způsobem scenárista Roman Vojkůvka jednotlivé charaktery napsal. Herci se pak z tohoto, ne příliš povedeného scénáře, snaží vytřískat, co nejvíce umí a mohou. A v rámci svých možností podávají výkony, ze kterých je toto jejich úsilí znát, avšak v závěru všichni působí jaksi křečovitě. Nejvýraznější je Jan Jankovský coby hlavní hrdina Tomáš. Jankovský, filmově neznámý herec, zde odvádí, i přes nějaké nedostatky, celkově kvalitní práci a podává solidní výkon, kterému nechybí emoce. O něco hůř je na tom jeho kolegyně Pavla Gajdošíková coby Ema, jejíž přednes zkrátka působí tak nějak strojeně a nepřirozeně. Výkony herců tak po většinu času vyznívají jaksi strnule, zda to byl záměr nebo ne, však zůstává skryto.

Na toto konto je také nutné podotknout, že Prušinovský si pro svůj projekt zvolil zatím neokoukané nové tváře, které jsme zatím ve filmech neměli moc šancí vidět. A je poměrně osvěžují sledovat na plátně v českém snímku někoho jiného než jen Vetchého, Trojana nebo třeba Bokovou. Na druhou stranu pak tato neznámá jména také dodávají celé podívané trochu jiný a autentičtější nádech, což je jedním z největších plusů tohoto nového počinu Prušinovského.

Tuto autenticitu pak dodává i prostředí, kde se příběh odehrává, kterým je Příbram, Beroun a okolí. To posouvá celý děj jinam, máme tak díky tomu větší pocit bezprostřednosti. Kromě lokací je pak jedním z nejvýraznějších prvků celého snímku i značná dávka explicitnosti. Detailně zobrazené sexuální scény jsou občas pochopitelné a jejich zařazení pro děj logické, avšak více než často jsou také zbytečné, čímž se trochu podkopává kvalita celé podívané.

V závěru je Prušinovského nový snímek ne úplně povedenou podívanou se zajímavou premisou. Ta je však podkopána svým provedení, kterému chybí energie a smysl. Velkolepá zápletka a její rozuzlení zkrátka není dostatečně zajímavá, aby nad ní divák strávil hodinu a půl svého času. A je to škoda, neboť potenciál to mělo. Do toho tu jsou pak zvláštní herci, kteří se snaží podávat kvalitní výkony, avšak poměrně dost času vyznívají křečovitě. I tak však tyto nové tváře dohromady odvádí poměrně solidní práci a působí na velkém plátně jako osvěžení. Chyby však jako takové, ani kvůli nim, bohužel moc za zhlédnutí nestojí.

A pak jsem mu řekl, že dělá velkou chybu…

Chyby
(Foto: Offside Men)