Recenze Croodsovi: Nový věk: Druhé pokračování zaujme krásnou animací i vtipnými pasážemi, ale novým hitem se nestane

Vydejte se na animovanou cestu do pravěku.

Croodsovi se konečně dostali z jeskyně, ale žít ve světě plném neustálého nebezpečí taky není žádný med. Jedná se o druhé pokračování animované komedie z roku 2013. Došlo k obměně tvůrců, ale hlavní postavy zůstávají stejné.

Rodina přijala do své tlupy i mladého Guye – přítele dcery Išky. Jednoho dne narazí na rodinu Lepšíkových, kteří jsou na zcela jiné civilizační úrovni. Jídlo konzumují u stolu, mají vlastní kanalizaci, každý spí ve vlastní houpací síti, a dokonce mají něco na způsob televize. Guy zjistí, že jsou to kamarádi jeho zesnulých rodičů a okamžitě si je i jejich domov oblíbí. Problém je, že ho chtějí dát dohromady se svou osamělou dcerou. A praktická Iška do tohoto světa příliš nezapadá. Když záhadný netvor unese všechny muže, budou se muset ženy vypravit na záchrannou misi a hrubá síla a odvaha přijdou vhod.

Navazuje se na vlnu populárních animovaných snímků z pravěku – například na série Flintstoneovi nebo Doba ledová. I v tomto případě je hlavní jednotkou rodina, která by měla za každou cenu držet při sobě. Ale jak je všeobecně známo, vycházet se všemi členy není vždy úplně jednoduché. Zvláště když je každý v jiném věku, touží po odlišných věcech a má rozdílné hodnoty.

Za animací stojí studio DreamWorks, takže ani nepřekvapí, že je opravdu na co se dívat. Každý obraz hýří pestrobarevnými barvami, které uchvátí i oko dospělého diváka. Zvláště povedené je prostředí exotické džungle. V ní se nachází prazvláštní zvířata, třeba mix pavouka a vlka nebo specifický druh opic, které se dorozumívají bouchacím jazykem. Na kůži jednotlivých členů rodiny můžete zase spatřit i ty nejjemnější jizvy po různých střetech a podobně. To všechno navzdory tomu, že druhý díl měl o poznání nižší rozpočet než ten první.

Tvůrcům se překvapivě dobře povedlo i velké množství vtipů, ať už konverzačních, nebo situačních.Tvůrcům se překvapivě dobře povedlo i velké množství vtipů, ať už konverzačních, nebo situačních. Často vychází z různých paralel k moderní době. Třeba když se syn Thunk nemůže odpoutat od rámu, skrze něž pozoruje okolní svět. Pokud přistoupíte na tento hravý způsob zpracování, začne se vám film postupně líbit.
Na druhou stranu se možná příliš tlačí na sdělovaná poselství. Ačkoliv je snímek určen pro děti, není potřeba všechny výchovné zásady říkat nahlas. „Takže i slova dokážou zraňovat!“ Kdo by to jen čekal? A kdo by si pak pomyslel, že když je někdo jiný, nemusí to automaticky znamenat, že je špatný? Z vyprávění to vyplyne samo a není nutné to znovu opakovat.

Někomu může zase připadat, že je dáván velký důraz na ženský element. Především v části, kdy ženy vyráží zachránit muže a vytvoří vlastní kmen bojovnic. Při jejich představování se forma stylizuje do jakéhosi komiksového stylu, tato obměna působí akčně a příhodně. Zajímavé však je, že když se něco takového děje u mužských postav, obvykle nikdo nic nenamítá.

Podařilo se vystavět poutavou zápletku, která staví především na rozporu dvou odlišných rodin. Jedni si myslí, že jsou výše na evolučním žebříčku a ti druzí jimi kvůli tomu zase opovrhují. Vypravování má dobré tempo, nikde se zbytečně nezdržuje a zvládne pobavit jak dětského, tak dospělého diváka. Dobře se kouká i na krásné animace prostředí a jednotlivých postav a zvířat. Celý film doprovází i chytlavá hudba, kterou si pravděpodobně budete pobrukovat ještě nějaký čas po konci. Jen chvílemi tvůrci trochu podceňují diváka, některé závěry by si určitě dokázal odvodit sám. Pravděpodobně se Croodsovi: Nový věk nestanou hitovkou, na kterou se budete koukat s dětmi opakovaně, nicméně jde o slušný animák na zpříjemnění dne.

Mladá láska kvete i v pravěku.

Croodsovi: Nový věk
(Foto: DreamWorks Animation)