Recenze: Major Grom: Morový doktor je velmi svěží a zábavnou podívanou na motivy ruské komiksové předlohy

Úspěšný policista vs. padouch s řadou technických vychytávek.

Policejní major Igor Grom (Tichon Žizněvskij) je v celém Petrohradě znám svým nesmiřitelným přístupem ke zločincům všeho druhu. Vše se však dramaticky změní poté, co se v ulicích objeví jakýsi Morový doktor. Ten prohlásí, že město zachvátil mor korupce, zkaženosti a bezpráví a začne odstraňovat všechny lidi, kteří unikli trestu prostřednictvím peněz a vysokého postavení. Společnost je rozrušená, policie bezmocná a Igor poprvé čelí problémům při vyšetřování, jehož výsledek může rozhodnout o osudu celého města.

Major Grom: Morový doktor působí do určité míry jako superhrdinský film a není se čemu divit, námět totiž vychází z populárních ruských komiksů, ve kterém má major Igor Grom hlavní roli. Pokud původní předlohu ovšem neznáte, nijak výrazně to nevadí, naopak vás výsledný produkt možná ještě o to více potěší.

Snímek je totiž z několika důvodů velmi příjemným překvapením. V první řadě jde o poněkud odlišný způsob zpracování, než na jaký jsme zvyklí u většiny západních filmů. Už jen díky tomu je Major Grom svým způsobem osvěžující. Především je ale snímek z velké části skvělá zábava, kdy tvůrci přinášejí do děje pořádnou nálož humoru, která je často nečekaná a skutečně vtipná. Tomu koneckonců pomáhá i kvalitní vizuální stránka a různé typy přechodů či montáží, které dělají scény ještě vtipnějšími.

Zároveň se ale příběh nebojí být velmi drsný, když se Morový doktor začne utrhávat ze řetězu, rozhodně tak nejde o podívanou pro celou rodinu. Kromě Groma se také seznamujeme s velkou řadou dalších postav a v tomto případě potěší, že drtivá většina z nich má nějaký vývoj a je v příběhu důležitá. V poslední řadě se dočkáme také několika zvratů, které už jsme sice v některých filmech viděli, ale přesto zde fungují parádně.

Major Grom: Morový doktor je v celku velmi příjemným překvapením, které má (téměř) všechno na správném místě. Několik nevýhod by se ale určitě našlo. Jak již bylo řečeno, prolíná se zde často humor s drsnými scénami, což není pro každého a musíte tak vědět, do čeho jdete. Jako pravděpodobně největší negativum by se však měla označit délka filmu, která má bez závěrečných titulků něco přes dvě hodiny. Není to tak, že by se snímek vlekl nebo se zbytečně moc natahoval. Tvůrci toho mají hodně co říct a žádná část nepůsobí zbytečně, nicméně i tak mohl být výsledek o trochu kratší.

V neposlední řadě by se snímek jako by pokoušel nepřímo upozornit na to, že svoboda a anonymita na internetu jsou špatné. Svoji roli v příběhu totiž také hraje založení sociální sítě, která umožňuje kompletní anonymitu a nevysledovatelnost, čehož začne využívat Morový doktor, když začne své činy vysílat na této síti. Není zcela zřejmé, zda se tvůrci vyloženě snažili na výše uvedené upozornit, jelikož problém se sociální sítí jde později více stranou a přestává být zcela relevantní. Možná šlo tedy o neúmyslnou zprávu pro diváky ze strany tvůrců, kterou lze vnímat pouze v celkovém kontextu výsledného produktu, přesto to ale v základu nepůsobí jako dobré sdělení, i když má v příběhu své plné opodstatnění.

Major Grom: Morový doktor je v celku velmi příjemným překvapením, které má (téměř) všechno na správném místě. Odlišný styl zpracování v porovnání s většinou nám dostupných filmů je velmi osvěžující. Příběh je originální a plný zajímavých zvratů, zároveň je také velmi vtipný díky dobrým postavám, které si prochází svým vlastním vývojem. Určitými negativy jsou přílišná délka, možné nesympatie k jedné nebo dvěma vedlejším postavám a také zřejmě ne zcela záměrné upozornění na to, že anonymita a svoboda na internetu jsou špatné a sledování naopak dobré. Nicméně pokud chcete vidět něco originálního a dobře se zabavit, můžeme vám Majora Groma určitě doporučit.

V úvodu vidíme Igora Groma ve snaze zastavit potrhlé bankovní lupiče.

Major Grom: Morový doktor
(Foto: Netflix)