Recenze: Free Guy je především zábavná letní podívaná plná akce, která má překvapivě i srdce a sympatickou myšlenku

Co byste dělali, kdybyste zjistili, že žijete v simulaci?

Přesně to si jednoho prosluněného dne uvědomí náš hrdina Týpek (Guy), který zjišťuje, že jeho perfektní svět Free World je pouze jedna velká počítačová hra a on jen obyčejnou nehratelnou postavou v pozadí (tzv. NPC). Vše se však změní, když mu do života vstupuje hráčka Millie, a Týpek odkrývá, že je jeho život i život všech ostatních postav ve hře v ohrožení a jejich svět se má brzo zhroutit.

Tak se prezentuje Free Guy, nejnovější snímek režiséra Shawna Levyho (Noc v muzeu, Ocelová pěst). Ten zde představuje záživnou podívanou, která nenudí a nabízí spoustu zábavných a nečekaných momentů. Samotný děj, za kterým stojí scenáristické duo Matt Lieberman a Zak Penn, má v první řadě jasnou a víceméně logickou strukturu. Nadto pak také obsahuje i nečekaně sympatickou a dojemnou romantickou dějovou linku, která působí naprosto organicky a nenuceně (i když je poněkud předvídatelná).

I tak však příběh není nějak zvlášť originální, i když se o to sebevíc snaží. V mnoha ohledech se podobá dílům, jako jsou Matrix, Ready Player One: Hra začíná, Raubíř Ralf nebo Tron atp. Nejvíce však Free Guy z nějakého důvodu připomíná animák LEGO® příběh, a to od denní rutiny hlavního hrdiny, přes jeho zamilování se do drsné ženské postavy, až po to, jak pak postupně zjišťuje, že není tím, kým si myslel, že je a tak dále. Zkrátka Lieberman a Penn v tomto ohledu nepřináší nic už neviděného, díky čemuž postrádá Free Guy větší neotřelost. I přes to jde však o unikátní snímek, který důkladně zkoumá všechna prezentovaná témata, a nakonec je pečlivě a uspokojivě uzavírá.

Tento humor opravdu baví, avšak pouze, když ho divák chápe.Scénáristé pak do svého díla také mimo jiné zvládli zakomponovat spoustu vtipných narážek. A to jak například na současnou herní scénu nebo gaming YouTubery, tak na popkulturu vůbec. A tento humor opravdu baví, avšak pouze, když ho divák chápe. Free Guy totiž není snímkem pro každého, je zcela zjevně cílený na určité publikum, které se pohybuje na YouTubu a jiných sítích a dokáže tak ocenit komediální snahy tvůrců. K tomu patří i pár nečekaných cameos (nápověda: zkuste tu najít herce jako jsou Channing Tatum, Tina Fey, Hugh Jackman nebo Dwayne Johnson) a vskutku spontánních momentů, které se objevují především v poslední třetině, a skvěle oživují celkový děj.

I díky tomu je pak tato poslední třetina nejsilnější částí tohoto filmu. Tedy, ne že by ty ostatní byly nějak zvlášť slabé, obě dostatečně zaujmou samy o sobě. Je však také pravda, že obzvlášť začátek příběhu se poměrně vleče a nějakou dobu trvá, než se děj pořádně rozjede. Když se to ale stane, tak je to opravdu jízda a tvůrci se nemají za co stydět. Free Guy totiž nabízí nabušenou a povedenou akci, která především baví.

Co se pak týče hereckého obsazení, tak to ze sebe dává maximum a je znát, že si natáčení tohoto projektu značně užívali. Hlavní hvězdou je Ryan Reynolds coby Týpek. Reynolds sice nepředvádí nic objevného a v zásadě si zase zopakoval tu samou roli, co jsme u něj už tolikrát viděli a co v poslední době hraje skoro pořád. Ono to však nijak výrazně nevadí, neboť sem, to tak nějak sedí. Oproti tomu velmi silnou hráčkou je zde Jodie Comer, která se proslavila díky seriálu Na mušce. Comer konečně převádí své herecké umění na velkou obrazovku a ve své dvojroli podává opravdu kvalitní výkon plný emocí, kterému nic nechybí. Výrazný je pak i Joe Keery, známý z pořadu Stranger Things, který má sice pouze vedlejší, ale významnou roli, kterou si divák zapamatuje právě díky Keerymu. V poslední řadě je pak potřeba zmínit i hlavního záporáka, kterého zde ztvárnil Taika Waititi (Králíček Jojo, Thor: Ragnarok). Ten patří mezi nejslabší články obsazení, Waititi totiž výrazně přehrává, a v některých ohledech představuje takového trochu až karikaturu záporáka, a neuškodilo by, kdyby občas trochu ubral, na vině je však z větší části i to, jak kostrbatě byla jeho postava napsána, což není hercova chyba.

Výrazným a důležitým prvek je samozřejmě i vizuální stránka celé podívané. Tvůrci věrně vytvořili svět počítačové hry a efekty uvnitř něj jsou velmi povedené. CGI je povětšinu času dostatečně realistické, a zbytečně nevytrhává z děje. Green screen a skutečnost zde dobře navzájem splývají, a to je chvályhodné. Navíc samotné hra není koncipována nějak přehnaně realisticky a futuristicky (jako je tomu např. i Ready Player One), ale spíše do stylu Fortnite, což je příjemné a přechody mezi realitou a hrou jsou tak více organické.

V poslední řadě je pak také potřeba zmínit hudební doprovod, který pro film složil Christophe Beck (Ant-Man, Ledové království). Beck zde předvádí neuvěřitelně chytlavý soundtrack doplněný i o popové hity Fantasy, Cheek To Cheek nebo Can’t Take My Eyes Off You. Všechny zvolené skladby tak skvěle doplňují celkovou náladu podívané.

Shawn Levy tak ve Free Guy představuje kompaktní a sympatickou podívanou, od které neočekávejte nice přehnaně hlubokého. Jde především o humorný akční snímek, který má však překvapivě i srdce a dokáže dojmout. Ve svém jádru však především baví, a to nejen díky nabité akci, ale i četným narážkám a nečekaným momentům, s kterými však tvůrci nepřehánějí a používají je dostatečně úměrně tak, aby si je divák užil a ocenil je. Dohromady je tak Free Guy zkrátka tou správnou odlehčenou letní podívanou se zaručenou zábavou.

Koukej, co dala moje máma na Facebook!

Free Guy
(Foto: Twentieth Century Fox)