Recenze Příběh Popelky: Moderní zpracování tradiční pohádky pobouří svými inovacemi, ale hudebně dokáže zaujmout

Byla jednou jedna Popelka… Ale tato je už několikátá v řadě.

Režii a scénář má na svědomí Američanka Kay Cannon, která má s muzikálním žánrem již zkušenosti z minulosti. Nyní se pustila do předělávky klasického příběhu s mnohaletou tradicí s různými variacemi po celém světě. Toto zpracování se s jistými (velkými) odchylkami drží verze od společnosti Disney.

Ačkoliv je alespoň hrubý příběh zachován, jsou do něj zakomponovány moderní prvky současné doby.Ačkoliv je alespoň hrubý příběh zachován, jsou do něj zakomponovány moderní prvky současné doby. A tradiční koncept království s mužskou nadvládou se začne nenávratně rozplývat. Princ tak nějak nestojí o následnictví, zatímco jeho ekologicky založená sestra netouží po ničem jiném. Královna zase nechce neustále mlčet, když její manžel říká hlouposti. Popelka ze všeho nejvíce touží po vlastním krejčovství. I navzdory tomu, že kvůli tomu musí dát košem princovi.

Tato verze jednoznačně pobouří nejednoho diváka. Pokud se jí to nepovede v začátku, završí to herec a zpěvák Billy Porter v roli hodné víly kmotřičky. Tvůrci se totiž snaží za každou cenu jít s dobou a napěchovat do filmu všechna možná témata, která v současnosti hýbou světem. Na feminismu, homosexualitě a ekologii není samo o sobě nic špatného, ale jakmile je chcete násilím ve velké míře propagovat v jednom projektu, začne to dost skřípat a na publikum to má spíše negativní efekt.

Ambiciózní, ale až nemožně naivní Popelku ztvárnila kubánsko-americká zpěvačka Camila Cabello. Role trochu nejistého prince se ujal britský herec Nicholas Galitzine, jehož postava trpí tím, že je kvůli důrazu na výše zmíněná témata přehnaně pasivní a neutrální. Pierce Brosnan jako král naopak představuje typicky patriarchálního vládce, který tvrdošíjně zastává staré pořádky a tradice. Rozhodně se jedná o úplně nejvtipnější postavu. Nepředčí ho ani komik James Corden jako přeměněný myšák v člověka.

Oproti původní předloze jsou také poněkud změněny charaktery jednotlivých postav, zvláště těch dříve čistě negativních. Například nevlastní sestry s Popelkou celkem soucítí a nemají s ní vyloženě špatný vztah. Zkrátka poslouchají svou matku, která je zapšklá kvůli tomu, že si nemohla splnit svůj životní sen a stát se profesionální hudebnicí. To je vítaná změna, protože lidé ve skutečnosti nejsou jen tak bezdůvodně zlí, vždycky za tím stojí hlubší příčina. A toto vyprávění jim dává o něco větší prostor pro vysvětlení jejich pohledu na věc.

Nevlastní sestry se překvapivě o domácnost starají možná více než Popelka. Zatímco ony věší prádlo a uklízí, Popelka hledá kupce pro své šaty nebo navrhuje nové modely. Až si divák sám říká, proč se ta holka taky trochu nezapojí do péče o dům a jeho obyvatele.

Snímek obsahuje opravdu hodně hudebních vsuvek, až se někdy zdá, že toho postavy moc normálně nenamluví. Divák uslyší mnoho starších i o něco novějších pecek s různými obměnami – například skladby od Queenů, Madonny nebo Jennifer Lopez. Doplňují je často velkolepá taneční vystoupení.

Jedno staré známé přísloví říká: „Všeho s mírou.“ Tvůrci se tímto heslem bohužel příliš neřídili, a tak nějak se jim to vymklo z rukou. Do příběhu je zakomponováno přehršel současných témat a trendů, až z toho jde hlava kolem. Popelka chce podnikat, princ nestojí o vládnutí a jeho sestra řeší problémy se znečištěním planety. K tomu všemu je ještě dáván velký důraz na diskriminaci na základě pohlaví. Hudební vsuvky jsou vlastně celkem povedené, avšak v kombinaci s pompézním tanečním doprovodem to občas působí vyloženě kýčovitě a nuceně. Nicméně pokud přistoupíte na tuhle zvláštní hru, můžete se přistihnout, že se chvilkama i celkem dobře bavíte.

Z agenta 007 s povolením zabíjet se stal patriarchálního vládce v pohádce.

Cinderella
(Foto: Amazon Studios)