Recenze: Armáda lupičů i přes své nedostatky nezávazně baví, protože si na nic přehnaně nehraje

Aneb když je prequel lepší než původní film.

Ano, to je přesně případ Armády lupičů, která je prequelem k Armádě mrtvých, která byla uvedena již dříve letos na Netflixu. Armáda lupičů nám přibližuje backstory talentovaného zámečníka Dietera (zde ještě Sebastian), který se dokáže dostat do téměř jakéhokoliv sejfu. A právě proto ho později rekrutují do armády, která má jít vyloupit sejf v zombie zamořeném Las Vegas. Ale to předbíháme. V novém snímku ho kvůli jeho talentu najme tajemná žena jménem Gwen, která má, spolu se svou bandou lupičů, v plánu vykrást nejnedobytnější sejfy na světě.

Právě jejich smyšlená backstory, spojená se skladatelem Richardem Wagnerem, je beze sporu tím nejzajímavějším a nejpropracovanějším, co může scénář z hlediska příběhu nabídnout. Jinak jde však spíše o přímočarý děj, plný klišé a předvídatelnosti. Ono to ale nijak výrazně nevadí, neboť tvůrci, v čele s režisérem Matthiasem Schweighöferem, se ani nesnaží o nic převratného, na nic si nehrají. Armáda lupičů má být klasickým heist movie, a tím přesně je. Najdeme zde všechno, co bychom v typickém filmu o velkolepém vykrádání čekali: nesourodý tým lupičů, experty na nejrůznější odvětví, geniálního hackera, policistu, který to vše v pozadí vyšetřuje a je hrdinům jako osina v zadku, a především nemožné cíle, které jsou samozřejmě s (mírnými zádrhely, aby to nebylo zase tak jednoduché), pokořeny. Schweighöfer a spol. si zkrátka na nic přehnaně nehrají, a to je jen dobře.

Celou podívanou pak pomáhá prodat i herecké obsazení. V hlavní roli se zde překvapuje již zmiňovaný Matthias Schweighöfer coby Dieter/ Sebastian. Ten odvádí poměrně solidní práci, občas se sice zdá, že trochu přehrává, ale zdá se to být účelné. Jeho postava má být trochu karikaturní, a toho přesně Schweighöfer dosahuje. Nejvýraznějším prvek je pak jeho fyzická komedie, tzn. například různé výkřiky a vykrucování, kde opravdu vyniká a baví. Silnou oporou je mu i Nathalie Emmanuel, která se nejvíce proslavila jako Missandei ve Hře o trůny. Emmanuel podává kvalitní výkon a se Schweighöferem tvoří sehraný tým. Za zmínku pak také stojí Ruby O. Fee, jejíž postava geniální hackerky patří mezi jedny z nejvýraznějších charakterů celého filmu. V neposlední řadě by se pak neměl opomenout ani Jonathan Cohen jako zběsilý vyšetřovatel z Interpolu, který na snímku také zanechá svou značku.

Výrazným prvkem je pak i hudební doprovod. Klasický soundtrack z pera Steva Mazzara a Hanse Zimmera se tu mísí se skladbami Richarda Wagnera. A právě jeho operní tetralogie Prsten Nibelungův se prolíná celým filmem a tvoří jeho jádro.

Části příběhu jsou tak umístěny např. do Německa, Francie, Švýcarska, Ameriky i České republiky. Druhou důležitou stránkou je i jakási internacionálnost Schweighöferova díla. Většina podívané má totiž určitý evropský nádech, a to nejen díky svému poněmčenému zpracování, ale i tomu, že se většina děje odehrává na různých lokacích nejen po celé Evropě a postavy jsou také promísené z různých zákoutí světa. Části příběhu jsou tak umístěny např. do Německa, Francie, Švýcarska, Ameriky i České republiky. V důsledku toho tu tak zaznívají i nejrůznější jazyky, od angličtiny, přes němčinu, francouzštinu nebo španělštinu, až po češtinu. To dodává Armádě lupičů zajímavou atmosféru a činí jí o něco zajímavější.

V závěru je Armáda lupičů poměrně povedená podívaná, která baví o něco více než její předchůdce. Schweighöfer se zde nesnaží napodobit Zacka Snyder (který stojí za původní Armádou mrtvých), zároveň však jeho snímek dobře zapadá do tohoto světa a sympaticky rozšiřuje jeho legendu. Na druhou stranu však také nejde o nic přehnaně objevného, jenže o to tvůrci ani neusilují. Armáda mrtvých je totiž přesně tím, čím se prezentuje: nezávaznou akční komedií o velkolepé krádeži, a jako taková, i přes své nedostatky, zkrátka baví.

Trezor se před vyloupením musí důkladně poslechnout.

Armáda lupičů

A jako vždy je protagonistům v patách zuřivá policie.