Recenze: Tlusťoch s Melem Gibsonem je ztřeštěným snímkem o Santa Clausovi, kterého se snaží zabít nájemný vrah

Santa s bouchačkou a pochmurným náhledem na svět.

Říká se, že Santa Claus žije se svými pomocníky na severním pólu. To možná platilo kdysi. Již nějakou dobu totiž Santa Claus (Mel Gibson), alespoň podle tohoto filmu, žije na Aljašce pod přezdívkou Chris. Zároveň Santa již není věčně usměvavou a mírumilovnou bytostí, naopak poněkud zvlčel a často hovoří o tom, jak jej současný svět zklamal. Přesto stále každý rok rozdává dárky, nicméně aby se on a jeho pomocníci uživili, musí na čas spolupracovat s americkou armádou. Když pak Santa nadělí jednomu bohatému spratkovi Billymu (Chance Hurstfield) jenom černé uhlí, rozhodne se tento dvanáctiletý kluk najmout profesionála (Walton Goggins), aby Santu vypátral a zabil.

Už jen ze synopse musí být každému jasné, že se jedná o absolutní šílenost. Nelze ale upřít, že toto velmi netradiční pojetí je zároveň poměrně originální. Nejzábavnější je na filmu bezpochyby postupné objevování toho, jak je Santa propojen s reálným světem, zejména tedy, jak provozuje svůj byznys a jak se snaží se svými pomocníky spolupracovat s americkou armádou.

Zároveň je snímek velice zábavný v momentech, kdy nám ukazuje mnohem drsnějšího Santu, než na kterého jsme z filmů a z obecného folklóru zvyklí.Zároveň je snímek velice zábavný v momentech, kdy nám ukazuje mnohem drsnějšího Santu, než na kterého jsme z filmů a z obecného folklóru zvyklí. Místy rovněž pobaví nájemný zabiják, kterého hraje Walton Goggins. Herecké výkony Gogginse a Mela Gibsona jsou zcela bezpochyby dalším pozitivem filmu. V neposlední řadě bylo od tvůrců chytré zvolit strategii, kdy všechny dílčí souvislosti jsou odhalovány postupně, což pomáhá udržet divákovu pozornost po většinu stopáže.

Určitá negativa nicméně přichází s hlavní zápornou postavou, kterou je mladý Billy. Tento syn bohatých rodičů se záměrně snaží být vykreslen jako ten nejvíce rozmazlený kluk na světě, který by nejraději tvrdě potrestal každého, kdo se na něj jen křivě podívá. Scény podobného typu by měly být zřejmě také vtipné, nicméně zmíněná postava je dohnána do takového extrému, že scény s ní příliš zábavné nejsou a z Billyho se naopak velmi rychle stane postava, která vám začne lézt krkem. Její silná nadnesenost tak úplně nefunguje.

Samotné finále pak překvapivě nepůsobí příliš napínavě, což může být dáno již dříve zmíněným faktem, že Santa se dokáže regenerovat podobně jako Deadpool. Zároveň zcela nevyšlo jisté propojení brutálního akčního filmu s vánoční tematikou. Pokud byste totiž neznali synopsi, pravděpodobně byste prvních dvacet minut pořádně nevěděli, na co se to vlastně díváte a čím přesně chce snímek vlastně být. Propojit zmíněné dva žánry by určitě bylo nějakým způsobem možné a v určitých částech to také funguje, nicméně naopak v jiných momentech toto míchání nepůsobí zcela organicky a soudržně, obzvláště pak tam, kde dojde k něčemu velmi brutálnímu.

Tlusťoch přišel s velmi ztřeštěnou, ale originální zápletkou, která dokáže pobavit zejména prozkoumáváním toho, jak Santa a jeho pomocníci fungují v reálném světě. Přesto se však tento koncept zdá být místy dostatečně nevyužit a některé souvislosti nejsou uspokojivě prozkoumány, což je určitě škoda. Spojení tvrdého akčního filmu či thrilleru s vánoční atmosférou ne vždy dobře funguje dohromady a člověk tak ani není schopen říct, zda se jedná více o parodii na Santu a Vánoce, nebo jestli jde více o brutální thriller, ve kterém je náhodou Santa. V určitém nadprůměru drží snímek vedle originální zápletky především herecké výkony Mela Gibsona a Waltona Gogginse. O žádný zázrak se tedy rozhodně nejedná, ale jako taková šílená jednohubka může tento snímek fungovat.

I když je Santa v civilu, červenou čepici nosí pořád.

Tlusťoch
(Foto: Panasper Films)