Recenze Jako kůl v plotě: Gay romance se příliš urputně snaží navázat na tradici klasických vánočních filmů

Když se nechtěně zamilujete do svého nejlepšího kamaráda.

Streamovací služba Netflix se toho nebojí a pouští se do všech možných témat. I gay komunita se tak dočkala možná úplně prvního romantického filmu z vánočního prostředí. Peter se chystá na vánoční svátky za rodinou do New Hampshiru. Ačkoliv se tam těší, nechce opět čelit zklamání rodiny z toho, že je už zase sám. Přesvědčí proto svého nejlepšího kamaráda Nicka, aby jel s ním a předstíral, že jsou spolu. Snaživá maminka mu však už domluvila rande se zdejším fitness trenérem Jamesem. Tím se jejich plány bortí a Peter se bude muset rozhodnout, s kým chce skutečně být.

Podobná zápletka se vyskytuje v mnoha různých snímcích, zmiňme například nový počin Milostná past (2021) s Ninou Dobrev a Jimmym O. Yangem, Návrh (2009) se Sandrou Bullock a Ryanem Reynoldsem nebo Zatímco jsi spal (1995) opět se Sandrou Bullock. Třebaže se vždy nejdříve zdá, že mezi hlavními postavami nikdy nic nemůže být, nakonec se kvůli skrytým vzájemným sympatiím a naléhání rodiny dají dohromady.

Z hlediska obsazení si není na co stěžovat, herci však nedostali dostatečně zajímavé podněty pro své postavy. Všichni herci milostného trojúhelníku jsou ve skutečnosti také homosexuálové, tudíž jsou jejich výkony uvěřitelné. Dívat se na heterosexuály v gay rolích může být občas z vícero důvodů až bolestné. Ústředního hrdinu ztvárnil sympatický herec Michael Urie, jeho kamaráda Nicka hraje pohledný Philemon Chambers a charismatického Jamese má na svědomí Luke Macfarlane. Problémem je, že to mezi Peterem a Nickem dostatečně nejiskří.

Herci Barry Bostwick a Kathy Najimy si střihli rodiče Petera. Jejich postavy jsou však jen jakýmsi odrazem jedné či dvou nejcharakterističtějších rodičovských vlastností – otec je přemýšlivý intelektuál a matka se vyžívá ve vánočních přípravách a v péči o rodinu. Ve vedlejší roli zaujme také Jennifer Coolidge jako bláznivá teta Sandy. Podobné role jsou jí šité přímo na míru, jen je potřeba dávat pozor, aby to občas nebylo už za hranou. Naléhání Peterových neteří Sofie (Alexandra Beaton) a Daniely (Madison Brydges) je kolikrát tak otravné, že kdyby se měl rozhodovat podle nich, s největší pravděpodobností by brzy raději někam zdrhl.

Film se trochu sám ztrácí v tom, jaká sdělení se snaží předat divákům.Film se trochu sám ztrácí v tom, jaká sdělení se snaží předat divákům. Na jednu stranu je zde patrná snaha vymýtit některé zažité stereotypy ohledně homosexuálů. Peterova matka důkladně vysvětluje, že i mezi nimi mohou existovat pouze kamarádské vztahy. Snímek pracuje také s tím, že všichni v rodině přijali Peterovu orientaci a není to důvod konfliktu. Navíc se ukazuje, že gayové mohou bydlet v menším městě nebo na vesnici, nemusí se soustředit hlavně do měst. Nick je navíc technicky zdatný a umí opravit naprosto všechno. Všechna tato pečlivě vybudovaná tvrzení odporující stereotypům se ale postupně bortí. Zvláště když se ukáže, že Petr a Nick jsou do sebe skutečně zamilovaní.

Romantická komedie Jako kůl v plotě chce navázat na tradici klasických vánočních filmů. Důraz je dáván na to, že se během tohoto období sejde celá rodina, která je sice dost ztřeštěná, ale všichni se mají rádi. Rozdíl je v podstatě pouze v tom, že hlavní hrdinové jsou homosexuálové. Scenárista Chad Hodge si mohl dát více práce s námětem, aby se příběhově více odlišil od snímků, kterých vzniklo v minulosti už mnoho. Navíc vzájemná chemie ústřední dvojice se naneštěstí pohybuje někde pod bodem mrazu. Tvůrci se také snaží rozptýlit stereotypy ohledně homosexuálů, ale bohužel do nich postupně tak nějak zase zabřednou. Kinematografie se evidentně má v tomto ohledu ještě co učit, ostatně jako celá společnost. Ale ani Řím nebyl postaven za den.

A teď se oba tvařte romanticky zasněně!

Jako kůl v plotě

Kdo by neznal Stiflerovu mámu?