Recenze Krotitelé duchů: Odkaz: Přestože pokračování příliš uctivě oprašuje původní filmy, určitě stojí za zhlédnutí

„Who you gonna call?“

Sci-fi komedie Krotitelé duchů z roku 1984 od režiséra Ivana Reitmana se stala naprostou klasikou tohoto žánru. Zajímavostí je, že rodina tohoto filmaře emigrovala na začátku 50. let z Československa do Kanady. Po obrovském úspěchu prvního dílu vzniklo o pět let později druhé, taktéž zdařilé pokračování. Pokus o jejich předělávku z roku 2016, kde jsou hlavními hrdinkami samé ženy, se ovšem příliš pozitivního hodnocení nedočkal. Nejnovějšího počinu s názvem Krotitelé duchů: Odkaz se však ujal syn režiséra prvních dvou snímků.

Svobodná matka se dvěma dětmi se po vystěhování z bytu v Chicagu přestěhuje do maloměsta Summerville. Po svém zdánlivě bláznivém otci zde zdědila rozpadající se farmu. Matka Callie se začíná sbližovat s tamním učitelem Groobersonem, zatímco děti se postupně rozkoukávají na novém místě. Starší Trevor si najde brigádu v místním bistru. Mladší Phoebe navštěvuje letní školu a všímá si zvláštních jevů kolem sebe. Díky dědečkově odkazu se dozví, kdo to byli krotitelé duchů. Zlí duchové se však mezitím začínají dostávat mezi lidi…

Teprve patnáctiletá herečka Mckenna Grace jako inteligentní vědkyně Phoebe podává velmi zdařilý výkon, díky čemuž je tato postava uvěřitelná. Navzdory svému nízkému věku si zahrála už v řadě snímků (například Velký dar, Captain Marvel či Annabelle 3) a seriálů (třeba Bylo, nebylo, Malý Sheldon nebo Příběh služebnice). Jelikož má dobře našlápnutou kariéru a talent, lze očekávat, že o ní v budoucnu ještě hodně uslyšíme. Její filmovou matku ztvárňuje Carrie Coon a bratra zase Finn Wolfhard. Vtipné hlášky a situace zajišťuje hlavně Paul Rudd v roli jejího učitele.

Tvůrcům se podařilo zakomponovat nový příběh do stylu původních krotitelů duchů.Tvůrcům se podařilo zakomponovat nový příběh do stylu původních krotitelů duchů. Někdo by nicméně mohl namítnout, že se jich drží až moc. Umožnuje to sledovat vypravování jak divákům, kteří starou sérii znají a milují, tak i těm, kteří jsou tímto fenoménem zcela nedotčeni. Ačkoliv některé kostýmy a prostředí působí i na současné americké maloměsto až moc zastarale.

Dílo obsahuje mnoho odkazů na předchozí díly. Třeba když se herečka Annie Potts objeví jako Janine Melnitz (sekretářka z prvních krotitelů duchů) v domě a mluví o jejich dědečkovi. Když se Phoebe zase ocitne ve vazbě a má povolený jeden telefonát, policista se jí nonšalantně zeptá: „Who you gonna call?“. Načež ona začne zadávat do telefonu číslo 555-2368. Vrací se i některá dobře známá monstra, například bůh Gozer, démoni Zuul a Vinz Clortho nebo mini verze obřího marshmallowa, který je známý také pod jménem Mr. Stay-Puft. Když se na scéně objeví pohromadě staří dobří krotitelé, nejeden fanoušek bude mít na krajíčku.

Rozdíl oproti předchozím počinům je v tom, že ústředními postavami jsou hlavně děti. Především kvůli tomu není úplně uvěřitelné, s jakou vervou a neohrožeností se potýkají s hrůznými monstry. Bohužel nemají tak stylové hlášky při soubojích jako jejich předchůdci.

Snímek Krotitelé duchů: Odkaz navazuje na původní filmy, ale současně nabízí pokračování jejich boje s duchy a představuje nové hrdiny. Z herců vyniká zejména mladá herečka Mckenna Grace, která dokáže ztvárnit snad kohokoliv a Paul Rudd s úžasným komediálním talentem. Celkem zdlouhavý úvod dokáže zasvětit do děje i diváky, kteří neznají tento fantasy svět. Z větší části se však hlavně oprašují staré technologie, démoni, hlášky a atmosféra z předchozích děl. Jen speciální efekty a kostýmy jsou pochopitelně na zcela jiné úrovni. To sice mohou někteří fanoušci ocenit, ale zároveň je tak trochu zklamáním, že si tvůrci nedali práci s tím, aby vymysleli něco originálního. Kdyby se víc odvázali a nebrali tento příběh a odkaz tak vážně, mohlo to celému dílu dost prospět. Navzdory tomu se ještě podařilo vyvážit novodobé pojetí a nostalgii, takže film diváka nezklame a představuje uctivé pokračování.

Tak schválně, jestli tahle stará past na duchy ještě pořád funguje!

Krotitelé duchů: Odkaz
(Foto: Columbia Pictures)