Recenze: Utéct šikovně kombinuje dokument s animací a vypráví silný příběh s uprchlickou tématikou

Osud jednoho z miliónů.

Amin Nawabi, uznávaný dánský akademik původem z Afghánistánu, už dvacet let zápasí s bolestivými tajnostmi týkajícími se jeho útěku z válkou a nepokoji zmítané země jihu centrální Asie. V dokumentu natočeném jeho kamarádem Jonasem Poherem Rasmussenem se však poprvé rozhodne otevřít světu, a hlavně svému partnerovi, se kterým sdílí jednu domácnost.

Rasmussen a Amin, který zde operuje pod pseudonymem (většina postav má pozměněná jména, aby se zachovala identita skutečných lidí, kterých se film týká), vypráví hluboký a silný příběh, jenž má navíc velice důležité poselství. A právě proto je tento snímek tak důležité vidět. Rasmussen zcela určitě věděl, co dělá. Tématika války v Afghánistánu a emigrace doplněná o prvky LGBT je velmi atraktivní. Aminovo vyprávění to má zkrátka všechno, ale ne nějak nuceně a jen kvůli určité korektnosti, jak to v poslední době bývá, zde je to prostě organické a upřímné a k Aminovi to patří, je to jeho nedílnou součástí, čehož si jsou tvůrci vědomi. Navíc Rasmussen to pojímá ze všech stránek ohleduplně, ví, do čeho jde, a co dělá, a z výsledku je znát, že tak činil ze správných důvodů.

Ve svém díle se snaží opatrně divákům ukázat krutou realitou, již čelí uprchlíci po celém světě.Ten se totiž ve svém díle snaží opatrně divákům ukázat krutou realitou, již čelí uprchlíci po celém světě. A to činí zajímavými a neotřelými způsoby, z nichž nejvýraznější je použití animace. Ta je hlavním vypravěčským prvkem. Její použití je velmi chytré, nejen že snímek oživuje a upouští tak od klasických dokumentárních prvků, ale umožňuje tvůrcům zajít za hranice klasických zpovědí a zprostředkovat určitým způsobem to, co by si příjemci museli jen sami domýšlet prostřednictvím vlastní představivosti. A i přes to, že jde o pouhou animaci, tak se Rasmussenovi a spol. daří vytvářet poměrně intenzivní obrazy, ze kterých je znát vážnost a bezradnost daných situací. Svým stylem i tématikou se tak Utéct hravě řadí mezi díla jako Valčík s Bašírem, Persepolis nebo Moje slunce Mad.

Navíc je i samotné provedení animací velmi elegantní a působivé. Jednotlivé kreslené obrazy jsou sice minimalistické, nenajdeme v nich komplexnost například pixarovských animáků, ale to zde ani není potřeba či cílem. Jak již bylo zmíněno, grafika je zde vypravěčským prostředkem, důležitá je především její myšlenka. I přes to se animátorům velmi povedla a spolu s příběhem pomáhá prodat podívanou a uceluje jí.

V neposlední řadě pak stojí za zmínku i chytlavý soundtrack, který zajímavě oživuje vyprávění. Zaznívají tu hity 80. let, jako například Take On Me apod., které osvěžují i celkovou atmosféru. Její tíha je zpříjemněna i o některé humornější momenty, jako třeba rodinné sledování mexické telenovely s ruským dabingem. Tyto chvíle jaksi odlehčují jinak velmi seriózní příběh a přibližují jeho aktéry divákům.

Dohromady je tak Utéct velmi působivým dílem, a po jeho zhlédnutí je jasné, proč získává tolik ocenění. Rasmussen totiž přináší divákům skutečně neotřelou a silnou podívanou, v níž detailně, a hlavně lidsky přibližuje uprchlický problém. To vše navíc činí skrze originální animaci, čímž zprostředkovává unikátní dokumentaristický zážitek. Pojítkem všeho je však hlavní hrdina a jeho neuvěřitelně silný příběh, který zkrátka stojí za to vidět, a to především kvůli palčivé migrační tématice, o níž je potřeba mluvit. A Rasmussen skrze své dílo umožňuje lépe rozproudit tuto důležitou diskusi.

Pro Amina je těžké vůbec začít vyprávět svůj příběh.

Utéct
(Foto: Final Cut for Real)

Naštěstí má ale šikovného kamaráda filmaře, kterým mu s tím pomůže.

Utéct
(Foto: Final Cut for Real)

A tak se Amin začíná otevírat světu.

Utéct
(Foto: Final Cut for Real)
85%

Utéct / Flugt / Flee

Dohromady je tak Utéct velmi působivým dílem, a po jeho zhlédnutí je jasné, proč získává tolik ocenění. Rasmussen totiž přináší divákům skutečně neotřelou a silnou podívanou, v níž detailně, a hlavně lidsky přibližuje uprchlický problém. To vše navíc činí skrze originální animaci, čímž zprostředkovává unikátní dokumentaristický zážitek. Pojítkem všeho je však hlavní hrdina a jeho neuvěřitelně silný příběh, který zkrátka stojí za to vidět, a to především kvůli palčivé migrační tématice, o níž je potřeba mluvit. A Rasmussen skrze své dílo umožňuje lépe rozproudit tuto důležitou diskusi.