Recenze Ricardovi: Aaron Sorkin vzdává hold televizi a odhaluje napínavý zákulisní příběh pořadu I Love Lucy

Jak se tvoří legendární sitcom?

Přesně to odhaluje ve svém nejnovějším snímku režisér a scenárista Aaron Sorkin (Pár správných chlapů, Soukromá válka pana Wilsona). Ten sleduje osudy seriálových hvězdy Lucille Ball a Desiho Arnaze, kteří společně v 50. a 60. letech vystupovali v populárním americkém sitcomu I Love Lucy. Snímek pak vypráví příběh tohoto televizního i skutečného manželského duo a konkrétně se zaměřuje na jeden klíčový týden v jejich kariéře i osobním životě, který pro ně znamenal řadu útrap a konfliktů.

Sorkin otevírá toto drama pozvolna, kdy se diváci nejprve dozvídají o obvinění Lucille Ball z kolaborace s komunisty, což bylo v 50. letech, tedy na začátku studené války, velkým a závažným tématem. Příběh se však postupně rozjíždí a my zjišťujeme, že to není zdaleka jediný problém, kterému musí ústřední dvojice čelit, jsou tu zvěsti o Desiho nevěře, Lucillyno těhotenství, nácvik nejnovější epizody a problémy s producenty a scénáristy, kteří nechtějí vyhovět svým hlavním hvězdám. To vše Sorkin vypráví v kompaktním příběhu, který se odehrává po dobu jednoho týdne, přesněji od pondělí až do pátku, kdy probíhá samotné natáčení epizody s živým publikem.

A i když je Sorkinův scénář poněkud statický a místy se až moc vleče, tak je samotný děj dostatečně zajímavý a úspěšně drží po celou dobu pozornost.A i když je Sorkinův scénář poněkud statický a místy se až moc vleče, tak je samotný děj dostatečně zajímavý a úspěšně drží po celou dobu pozornost. Sorkin v něm totiž povedeně zobrazuje zákulisí seriálové produkce z počátků televize, kdy vše fungovalo trochu jinak než dnes. Tento unikátní pohled, který potěší zejména cinefily, je představen i v zajímavém kontrastu ke skutečnosti. Tvůrci totiž na druhé straně nabízí určitý dokumentární prvek skrze zpovědi tří scenáristů a producentů (hraných herci) ústředního seriálu, kteří (jakoby) vzpomínají na tento úderný týden v jejich životech.

I přes jistou gradaci však vyprávění postrádá jakýsi náboj a skutečně je chvílemi až příliš unylé. Většina příběhu je totiž postavená na expozici, občas až trochu nešikovně. To vidíme hned na jedné z prvních scén, v níž se nám představují dva hlavní hrdinové. Mluví se svým týmem, který by je měl za ty roky dobře znát, i přes to tam ale od Lucille zazní věta ve stylu „když jsem byla malá, zemřel mi otec, vychovaly mě matka s babičkou“, která zní v kontextu zkrátka trochu kostrbatě a uměle. A to je škoda, neboť takových momentů se tu najde více, což nás do jisté míry vytrhává z děje.

To však nic nemění na tom, že jde o kvalitně zpracované dílo, na kterém se podepsala ruka Sorkina i Amazonu, na jehož platformě je film k vidění. Vysoká úroveň produkce je znát především díky autenticky vytvořenému prostředí, dobovým kostýmům a neuvěřitelně věrohodným a propracovaným maskám. Velkým plusem je i hudební doprovod Daniela Pembertona (Birds of Prey, Chicagský tribunál), která skvěle dotváří atmosféru padesátek. To vše společně nás vtahuje do děje a vytváří pohlcující podívanou.

Celému snímku pak dominuje velmi silné herecké obsazení v čele s Nicole Kidman a Javierem Bardemem coby titulními manželi Ricardovými. Kidman podává po všech stránkách výrazný a přesvědčivý výkon a do své postavy se téměř převtěluje jako chameleon. V tomto ohledu jí jistě do jisté míry pomáhá i neuvěřitelně věrohodná maska, ve které je k nepoznání. Bardem je jí pak skvělou oporou a odvádí kvalitní práci. Autenticky ztvárňuje dominantního a šarmantního Desiho a daří se mu přesně vystihnout podstatu tohoto oblíbeného kubánského herce. Za zmínku pak zcela jistě stojí i J. K. Simmons, jehož role Williama Frawleyho je sice vedlejší a poměrně malá, ale díky jeho přednesu a neskutečně podobě se skutečným Frawleym je velice výrazná a rozhodně patří mezi highlighty celé podívané.

Dohromady jsou tak Ricardovi beze sporu povedeným a kvalitně zpracovaným snímkem. Samotné vyprávění je sice většinu času poněkud statické, ale za to představuje neokoukaný příběh a zajímavý pohled do televizního zákulisí 50. let. Samotné téma je možná o něco atraktivnější pro amerického diváka než pro tuzemského, neboť seriál I Love Lucy tam byl a stále je velkým kultem. Nehledě na to však Sorkinovo dílo potěší i díky kvalitním hereckým výkonům Kidman a Bardema, na nichž stojí většina podívané. A i když zde sice příběh pravděpodobně nezaujme každého, tak milovníci kinematografie a starého Hollywoodu si zde jistě přijdou na své.

Proč tam tak stojíš? Řekni něco!

Ricardovi
(Foto: Amazon Studios)