Recenze Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství – Nejmocnější čaroděj všech dob se přiblíží divákům, bojuje však proti jinému Grindelwaldovi

Svět čar a kouzel je zpět a plný odpovědí. Ale s jiným Grindelwaldem.

Revelio! Zaklínadlo, které ve světě čar a kouzel znamená odhalení, asi nejlépe vystihuje nový díl série Fantastická zvířata příhodně pojmenovaný Brumbálova tajemství. Nese se totiž v duchu uspokojivých odpovědí na otázky, s nimiž si diváci lámali hlavu nejen v předchozích dílech, ale i v příbězích o Harrym Potterovi. Podaří se však mnohem víc než objasnit rodinnou historii legendárního čaroděje. Albus Brumbál nikdy nebyl tak autentický, otevřený a blíže publiku, než mu tvůrci dovolili nyní.

V rozbouřeném Berlíně lidé skandují jména kandidátů na příštího lídra kouzelnického světa. V davu jsou propleteni i následovníci černokněžníka Gellerta Grindelwalda, největší hrozby, jakou kouzelnický svět doposud poznal, a jehož popularita s každým dnem strmě narůstá. Překazit mu tentokrát dosti důmyslný plán zkusí opět Albus Brumbál (Jude Law). Sám by to však nezvládl – pomoci mu má talentovaný magizoolog Mlok Scamander (Eddie Redmayne), jeho bratr Theseus (Callum Turner), Mlokova asistentka Bunty (Victoria Yeates), bradavická profesorka Hicksová (Jessica Williams), zkušený čaroděj Yusuf (William Nadylam) a dobrosrdečný, byť tak trochu moula, mudla Jacob (Dan Fogler). Zajímavá, ačkoliv trochu náhodně poskládaná parta, kde tvůrci tak trochu opomíjejí zdůraznit, proč jsou zrovna oni pro svůj úkol ti praví.

Nebude to ale jen tak a Grindelwaldův plán je tentokrát pěkně ambiciózní, nezapomeňme, že k dispozici má oproti minulému dílu mnohem silnější arzenál stoupenců – mimo jiné se na jeho stranu přidala i nitrozpytka Queenie (Alison Sudol) nebo obscuriál Credence (Ezra Miller). Je ale vše tak, jak se zdá?

Aby hrdinové v čele s Brumbálem temnému mágovi zhatili plány, budou muset improvizovat. Zavedou diváky do různých částí světa – ocitneme se v deštném pralese i vysoko v bhútánských horách. Oproti minulému dílu, kdy byli fantastičtí tvorové poměrně upozaděni, budou nyní konečně klíčoví. Diváci s nimi zažijí humorné chvilky, ale i překvapivě temné a drsné akční scény hned v úvodu.

Velkou změnou oproti předchozím dílům a už dva roky starou mediální kauzou v jednom je přeobsazení klíčové role, mocného černokněžníka a Brumbálova rivala Gellerta Grindelwalda. Poté, co bývalá manželka Johnnyho Deppa herce obvinila z domácího násilí, požádalo jej studio Warner Bros, aby na svou roli rezignoval. V třetím pokračování Fantastických zvířat se tak o převrat v (nejen) kouzelnickém světe místo něj pokouší Mads Mikkelsen. A nutno říci, že oba fanouškovské tábory – ti, kteří věří, že Mikkelsen bude excelentní Grindelwald a překoná Deppa, a druzí, tvrdící, že Grindelwald už nebude jako dřív – dostanou za pravdu.

Nový Grindelwald je nejen vizuálně zcela odlišný od svého předchůdce a postrádá Deppovu extrentickou, bělostnou vizáž, ale stává se spolu s Mikkelsenem i odlišnou postavou.Nový Grindelwald je nejen vizuálně zcela odlišný od svého předchůdce a postrádá Deppovu extrentickou, bělostnou vizáž, ale stává se spolu s Mikkelsenem i odlišnou postavou. Scénář od Steve Klovese a J. K. Rowlingové je napsaný Mikkelsenovi na míru, vyniknou jeho silné stránky a dává postavě černokněžníka vlastní, zcela nový výraz. Nový Gellert Grindelwald boduje excelentním výrazem, mimikou i gesty.

Změnil se však i Albus Brumbál, který, sice stále tajemný a samotářský, je však otevřenější a sdílnější ke svému okolí než kdy dřív. Na otázky dává jasné a upřímné odpovědi, a kromě romantické podstaty vztahu s Grindelwaldem dojde i na objasnění rodinných vazeb nebo větší detaily o smrti sestry Ariany. Poprvé tak tvůrci umožňují postavě ředitele školy čar a kouzel v Bradavicích být blíže nejen ostatním postavám, ale i publiku. Po více než dvaceti letech od prvního filmu ze světa Rowlingové tato změna možná ani nemůže působit jinak než jako fascinující a překvapivá. Možná je jen škoda, že milostnému vztahu, o kterém se doposud spíš mlhavě spekulovalo, tvůrci nedopřáli žádný odvážný, explicitnější flashback.

Přestože je i v třetím dílu mnohé předvídatelné, ne vše je logické, a především v poslední třetině je film značně zkratovitý, výprava, efekty i kostýmy jsou tradičně působivé. Tentokrát však na pozitivech tolik neubírá ani scénář. Historické paralely na vzestup nacismu, jichž hojně využívá, jsou sice okaté až kýčovité, zároveň ale trefné. Klíčový převrat se dokonce odehrává přímo v srdci Berlína, kde souběžně v mudlovském i kouzelnickém světě roste popularita nebezpečného tyrana. Příjemným překvapením pro diváky budou snad i Oliver Masucci a Alexandr Kuzněcov, kterým role důstojníků německého ministerstva kouzel velmi sedí.

Jelikož k posunu postav dojde prakticky jen v případě rodiny Brumbálových a ostatní zůstanou upozaděni (snad s výjimkou Jacoba a Queenie), dá se říct, že třetí díl Fantastických zvířat nemá jasnou ústřední postavu. Nijak zvlášť na škodu to však filmu není, zamrzí jen, že větší prostor nedostane Credence, kterého scénář sužuje už třetím dílem a tentokrát mu vezme i poslední šanci zazářit. Kdo čeká perfektně logickou podívanou bezchybně navazující na předchozí díl, bude možná zklamaný. Režisér David Yates však využívá celých 143 minut tak, aby měl jeho film šanci zanechat dojem dobře využitého času.

Z původního Grindelwalda zase tolik nezbylo – snad jen bílý proužek ve vlasech…

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství
(Foto: Warner Bros. Pictures)