Recenze Zlouni: Animovaný snímek je vtipnou verzí Dannyho parťáků nejenom pro děti

Jak se vymanit ze stereotypů o jednotlivých zvířatech?

Film je adaptací série grafických románů od australského autora knih pro děti Aarona Blabeyho. První díl vyšel v roce 2015. Skupina zvířat s lidskými vlastnostmi se snaží vykonávat dobré skutky, aby je společnost přestala vnímat jako zločince, ale ne vždy se jim to tak úplně daří.

Vlk, Had, Tarantule, Piraňa a Žralok tvoří dokonale sehraný tým zlodějů. Každý z nich má specifické vlastnosti, díky kterým jsou tak úspěšní. Jejich dalším cílem má být zlatý delfín, což je trofej od města pro nejpříkladnějšího občana. Akce však nejde podle plánu a skupina je dopadena policií. Profesor Marmeláda, který měl toto ocenění obdržet, navrhne, že se je pokusí převychovat. Gang s tím souhlasí, protože to znamená, že nemusí jít do vězení. Když se učí dělat dobré věci, postupně zjišťují, že to není zase tak špatný pocit. Ve městě se ovšem objeví nový padouch, který na ně bude chtít svést krádež meteoritu.

Obsadit zvířata do animovaného filmu pro děti je prostě sázka na jistotu.Obsadit zvířata do animovaného filmu pro děti je prostě sázka na jistotu. V tomto případě žijí pospolu s lidmi, jen bohužel není vysvětleno, jak se to stalo. Zajímavé je, že lidé zastávají nejčastěji úlohy strážců nebo policistů, ale není jim věnována větší pozornost. Zato konfrontovat zvířata s jejich typickými vlastnostmi se osvědčilo už v minulosti. To se ostatně nejlépe povedlo ve snímku Zootropolis: Město zvířat (2016).

Právě zvířata tvořící kriminální skupinu nejsou v příbězích obvykle vykreslena příliš pozitivně. Hlavní hrdinové tohoto snímku však dokazují, že to není pokaždé tak úplně pravda. To lze přenést i do reálného světa. Vždy záleží hlavně na tom, jací chceme být my sami. Třebaže je snazší se z tak dlouho zakořeněných stereotypů nevymaňovat.

Být empatický k druhým také není jen nudné klišé. Důraz je dáván také na sílu přátelství. Když máte někoho, na koho se můžete stoprocentně spolehnout, je to dar. Tak by se dala shrnout základní poselství tohoto filmu. Naštěstí nejsou prodávána nějak agresivně, což by každého diváka zaručeně akorát odradilo.

Jak bývá u takového žánru zvykem, jednotlivé zvířecí postavy jsou polidštěny. Vlk nosí oblek, had zase havajskou košili a liška společenské šaty. To se týká i jejich široké palety grimas. Zároveň si ale zachovávají i zvířecí část. Všem se například z pocitu konání dobra rozvrtí ocásky.

Scenáristi Etan Cohen a Hilary Winston a režisér Pierre Perifel musí určitě zbožňovat populární trilogii Dannyho parťáci (první díl z roku 2001). Byť se jedná o dílo pro děti, je natočeno podobným stylem. Ať už jde o propracovanou akci tlupy zlodějů během významné společenské události, rozdělení obrazovky na několik obrazů sledujících jejich různé aktivity nebo obdobně laděnou hudbu. Vlk se šarmem George Clooneyho, který celému gangu šéfuje, je už jenom pověstnou třešničkou na dortu.

Parta zlounů člověku postupně přiroste k srdci. Možná právě kvůli tomu, že se dává velký důraz na jejich přátelství a nezaslouženou nálepku jasných padouchů. Zábavnost jednotlivých postav tkví bezpochyby také v dabingu – originální i český se velmi povedl. Hezká animace občas působí tak, jako by jednotlivé obrazy někdo ručně nakreslil. Celý film je prodchnut humorem – ať už se jedná o jednorázové vtipy (převleky zvířat), nápadité sekvence (zhypnotizované tsunami morčat) či zábavné detaily (had s pouty na krku a podobně). Přispívá k tomu také natočení ve stylu Dannyho parťáků. I když je stopáž o něco delší, než by bylo nutné, jedná se o příjemnou podívanou pro rodiny s dětmi.

„Cože? Máme někomu pomoct?“

Zlouni
(Foto: DreamWorks Animation)