Recenze: Všechno, všude, najednou je odvážné a neobvyklé surrealistické fantasy, které se neštítí opravdu ničeho

Mnohovesmír šílenství trochu jinak.

Vlastně přesně tak, jak by měl vypadat. Zapomeňte na Doktora Strange v Mnohovesmíru šílenství, to byl jen slabý odvar. Všechno, všude, najednou je ten správný film o paralelních světech. Režisérské a scenáristické duo Daniel Kwan a Daniel Scheinert se nebojí zabřednout do těch nejobskurnějších zákoutí multivesmíru. Tato dvojice, též známá jako Danielové, se nestranní zhola ničeho a přináší tak nabitou podívanou plnou opravdu všeho, všude a najednou, jak napovídá sám název.

Příběh se točí kolem Evelyn Wang, starší čínské migrantky, která se jednoho dne znenadání ocitá uprostřed bláznivého dobrodružství a dozvídá se, že jedině ona může zachránit svět (vlastně všechny světy) před jeho blížící se zkázou. Toho může docílit jedině tak, že prozkoumá paralelní světy a životy, které mohla mít.

Danielové opravdu netroškaří a představují divákům celou řadu paralelních vesmírů a své fantazii meze nekladou ani na chvíli.A že jich je. Danielové opravdu netroškaří a představují divákům celou řadu těchto paralelních vesmírů a své fantazii meze nekladou ani na chvíli. Právě díky tomu se tu nachází skutečně mnoho bizarností a neotřelostí, avšak jedině v tom dobrém smyslu slova. Od světa, kde mají lidé místo prstů párky, přes mluvící kameny, bitky s análními kolíky, černou díru ve tvaru „everything“ bagelu až po mývalího šéfkuchaře, to vše tu skutečně najdeme a mnohem více. Do toho pak tvůrci vkládají osobitý druh humoru, který sice nemusí sednout zdaleka všem, ale své publikum si zcela jistě najde.

Není to však všechno pouze o podivnostech, Danielům se podařilo do své šílené jízdy vložit i pěknou dávku srdce a emocí. I když se tak na první pohled díky zmíněné ztřeštěnosti nemusí zdát, tak Všechno, všude, najednou je ve svém jádru poměrně hlubokomyslný a v závěru dosti emotivní film. Tvůrčí duo skrze svůj propracovaný děj ukazuje, že přesně ví, co dělá a nejde jen o směsici nesmyslných podivností, jak se chvílemi může zdát. Ne, tohle bláznivé fantasy, ač se může zdát občas trochu matoucí, je ve skutečnost velmi chytré a propracované do nejzazších detailů. Všechno má svůj důvod a funguje podle předem stanovených pravidel. Zkrátka jde o takový organizovaný chaos.

Obdobně propracovaná je i vizuální stránka. Ta jednak baví svou hravostí a četnými grafickými gagy (opět zde stojí zmínit, že to opravdu není pro všechny povahy), je ale také zároveň velmi kvalitně provedená, najde se zde plno vizuálně působivých scén. Nejvýrazněji je to však znát při akčních scénách, které oslní svou kreativní choreografií inspirovanou četnými bojovými uměními a nápaditostí.

V těchto okamžicích se také ukazují i představitelé hlavních postav. Zejména pak Michelle Yeoh, která září nejen v bojových scénách, ale i především v těch dramatických. Yeoh (Tygr a drak, Zítřek nikdy neumírá) coby protagonistka Evelyn podává komplexní výkon, kterým si postupně získává srdce diváků. Skvělou oporou je jí i Ke Huy Quan coby její manžel Waymond a jeho četné verze. Quan, který se ve své rané kariéře objevil v klasikách, jako jsou Rošťáci či Indiana Jones a Chrám zkázy, se opět vrací na velká plátna, a to vskutku ve velkém stylu. Vietnamský rodák zde odvádí kvalitní práci a stejně jako Yeoh nabízí vrstevnatou postavu.

Výrazný výkon předvádí i Stephanie Hsu jako jejich dcera Joy. Hsu pak má silnou chemii se svými kolegy, obzvláště pak s Yeoh, vztah jejich postav je pro film klíčový a oběma herečkám se to povedlo znázornit. V neposlední řadě stojí za zmínku i Jamie Lee Curtis či James Hong, kteří se zde objevují v menších, ale výrazných rolích.

Všechno, všude, najednou je v závěru skutečně povedenou a kreativní podívanou, která toho nabízí opravdu hodně. Hutný, téměř dvou a půlhodinový surrealistický děj, však i přes svou stopáž a objemnost téměř ani na chvíli nenudí. Na plátně se neustále děje něco, co zaujme divákovu pozornost (párkové prsty, mluvící kameny, bitka s análními kolíky v zadku, vařící mýval, nalepené třetí oko a další bizarnosti). Tvůrci zde zkrátka ani chvilku nešetří a přináší divákům přesně to, co očekávali, a ještě mnohem více.

V jednom světě je Evelyn opatrovnickou matkou.

Všechno, všude, najednou
(Foto: Bontonfilm)