Recenze Štěstí: Když není animovaný film věrohodný ani pro děti, udělali tvůrci někde chybu

Bez smůly by štěstí nemělo takovou váhu.

Osmnáctiletá Sam se má odstěhovat z dětského domova a začít žít samostatně. Je ta největší smolařka na světě, protože na co sáhne, to se pokazí. Její život se obrátí vzhůru nohama, když potká záhadného černého kocoura, který ji dovede do Země štěstí. V té se snaží získat kouzelnou minci přinášející štěstí, aby ji mohla dát své nejlepší kamarádce. Nechce totiž, aby dopadla jako ona a nikdo si ji neadoptoval. Aby toho docílila, bude muset spojit síly s kouzelnými bytostmi.

Celá zápletka je dost jednoduchá, takže dospělého diváka může začít po nějaké době nudit. I když se pochopitelně cílí především na dětské publikum, čemuž odpovídá i naivní forma vypravování. Všechny postavy smýšlejí neustále pozitivně a když už se vyskytne nějaký problém, rychle ho vyřeší. Stopáž by klidně mohla být o něco kratší, protože dějově to pak působí trochu prázdně.

Ačkoliv se příběh odehrává kolem čerstvě dospělé Sam, už se nedočkáme nějakého dalšího popisu její osobnosti. Jedinou její výraznou vlastností je to, že svoji neustálou smůlu bere s nadhledem a ke každému se chová mile. Člověka při sledování až štve, že se u ní nikdy neprojeví ani žádná větší frustrace nad tím, jak se jí nic nedaří. Nehledě na to, jak moc je to nerealistické.

Dabing známých hvězd je velkým přínosem, ale děti ho příliš neocení.Další postavičky už zaujmou o něco více. Kocour Bob dává po celou dobu tušit, že něco skrývá. Od kdy totiž černá kočka přináší štěstí? Navíc je jeho jednání mnohem uvěřitelnější. Skvěle ho nadaboval Simon Pegg, jehož hraný skotský přízvuk diváka nepřestane jen tak bavit. Tajemné dračici propůjčila hlas Jane Fonda a rázné velitelce zase Whoopi Goldberg. Právě dabing známých hvězd je velkým přínosem, ale děti ho příliš neocení.

Pochvalu si zaslouží vizuální stránka filmu. S dnešními technologiemi jde stvořit neuvěřitelně krásný svět, který hraje všemi barvami. Třebaže se tvůrci v tomto ohledu mohli rozšoupnout ještě více. Přece jenom měli možnost popustit uzdu fantazii, ale s žádnou objevnou peckou, kterou by stálo za to reprodukovat v jiném snímku, nepřišli.

O něco zajímavější je systém rozdělování štěstí, které putuje mezi lidi. Ačkoliv z dlouhého vypravování může i dospělému divákovi připadat tak složitý, že po chvíli snahu o pochopení vzdá. U animovaného díla se zkrátka nečeká, že bude něco popisováno tak detailně.

Právě po štěstí hlavní hrdinka velmi touží, ale nechce ho samozřejmě pro sebe. Celou dobu se mluví o tom, jak smůla nepřináší nic dobrého a neměla by vůbec existovat. Vyrovnat se s ní je nemožný úkol a pokud ji máte, jste prostě odepsaní. Teprve na konci příběhu, kdy už ale většina dětí nedává moc pozor, se dojde k tomu, že je stejně jako ve všem potřeba rovnováha. Koncept jin a jang tak doputovává v této formě i k těm nejmladším.

Snímek Štěstí má zajímavou zápletku, kterou by mohl oslovit nejenom dětské publikum. Tvůrci se ale dopustili hned několika přešlapů. Vyprávění se nese ve velmi naivním duchu, tudíž není moc uvěřitelné. Všechny postavy jsou téměř pořád vzorem správného chování. Jejich jednání je tak k uzoufání předvídatelné, stejně tak jako celý příběh. Škoda, že si tvůrci nedali větší práci s popsáním charakteru ústřední postavy, takhle ji totiž převálcují ostatní. O moc záživnější nejsou ani dialogy, i když se u nich občas můžete alespoň pousmát. Nevyužitý zůstává i potenciál fantazijního světa. Ačkoliv se na něj pěkně kouká, nepřichází s ničím novým, jen se opakují motivy z jiných děl. Třebaže film vlastně není úplně špatný a na jedno zhlédnutí neurazí, nelze se při sledování ubránit dojmu, že mohl nabídnout podívanou na úplně jiné úrovni.

Velké dámy si musí vzájemně pomáhat.

Štěstí
(Foto: Apple TV+)